Filtergedoe en de Sikkelnevel

skyfan

over de datum
Ja, die maan stond fel te schijnen. Het was gisteravond ook veel beter om naar sterclusters te kijken. Met het Moon(!)&Skyglowfilter waren nog behoorlijk zwakke sterren te zien.

markus17

Callisto
@coldfieldboundary ja, ik geef niet op.

@skyfan sterclusters in Cygnus hebben ook een bezoekje gekregen, en groepen leuke sterren die daar te vinden zijn. Maar, nu we toch in een filterdraadje zijn, bedoel je het Baader Neodymium MSG-filter?

Vanmiddag allerlei meningen en marketingtekstjes daarover gelezen en daaruit komt niet één duidelijke conclusie. Wanneer zet jij dat filter in? Vind je het echt een toevoeging?

Ik heb nog twee open plaatsen in het filterwiel (plus één om vrij te houden), maar heb tot nu toe nog niks aan de filters gehad. Het nut van de OIII moet ik nog ondervinden op planetaire nevels, maar de UHC is vooralsnog onbruikbaar.

De laatstgenoemde doet veel achtergrond sterren verdwijnen, en ik zie alleen sterren direct voor m'n pupil, en niet meer rondom zoals ik gewend ben met mijn breedbeeldoculairs. Heel gek is dat.

UHC, OIII en H-Beta laten een smalle band door van het lichtspectrum en bedoeld voor die specifieke zwakke nevelige objecten, natuurlijk worden de sterren dan sterk gedimd.
Een CLS filter is een breedband filter, eigenlijk wordt hier enkel de 'gele' lichtpollutie weggemoffeld. Het verbetert de algemene deepsky, buiten die moeilijke nevelige objecten.
Een Neodymium is een contrastfilter, dus niet alleen voor deepsky maar ook voor maan, planeten, sterrenhopen. In een aantal delen van het spectrum wordt er gedimd, evenals het 'geel'.
H-Beta is slechts voor een handje vol objecten. CLS is ook niet meteen een grote verbeteraar (de meningen zijn verdeeld, ikzelf vind het niet slecht). Maar zo'n Moon&Skyglow zou dus zeker nog wel mogen in je wiel.

Laatst bewerkt:

markus17

Callisto
Ah, ok, ik dacht dat m'n UHC-filter ook lichtvervuiling tegen zou gaan, maar het doet dus ook meer dan dat alleen.

Ik lees veel positieve berichten over de Moon&Skyglow, en maar weinig negatieve berichten, die gaat dus binnenkort ook het filterwiel.

Bedankt!

Bovenaan Onderaan