Film "For all mankind" op NPO2 30 juli 2023 om 23.24u

Nooit van gehoord,

In 1969 lukt het de Verenigde Staten als eerste om een astronaut te laten landen en wandelen op de maan. Twintig jaar later vertelt deze documentaire het verhaal van de vierentwintig astronauten die in de jaren zestig en zeventig naar de maan reizen als onderdeel van de Apollo-missies. De indrukwekkende, betoverende en buitenaardse beelden in de film zijn gemaakt door de astronauten zelf. Daarnaast is er in de documentaire aandacht voor de ervaringen en gevoelens van de astronauten tijdens de ruimtevlucht; onder de beelden horen we de stemmen van onder andere Jim Lovell en Jack Swigert. De soundtrack is van Brian Eno.

..maar ik ben benieuwd!

Er zijn genoeg complotdenkers die menen dat de beelden van de maanlanding uit de studio's van Hollywood komen. :p

En een hele generatie die de maanlandingen alleen uit geschiedenisboekjes kennen. ;)

Ik heb ook gekeken, dank voor jullie opmerkzaamheid en het linkje!

Vond het op veel momenten een mooie film. Het riep zoveel herinneringen op. De brand in Apollo 1, Apollo 8 die om de Maan vloog - ik was 11 - en zo verder. Mooi hoe in het begin de kwetsbaarheid van de astronauten en die giga raket in beeld kwamen. Best emotioneel. En dan die beelden van de verschillende Maan missies, prachtig. Het opstijgen van de LM. Genoten!

En een hele generatie die de maanlandingen alleen uit geschiedenisboekjes kennen. ;)

Ja, tot die generatie behoor ik ook. Te jong om de maanlandingen (bewust) meegemaakt te hebben. En ik vrees tegelijkertijd te oud om nog mensen op Mars te zien, een generatie die op dit gebied dus niks bijzonders gaat meemaken. :(

Vond het op veel momenten een mooie film. Het riep zoveel herinneringen op.

Prachtige film. En gezien de stand van de techniek toendertijd eigenlijk een huzarenstukje. Op 25 mei 1961 kondigde Kennedy de maanlanding aan terwijl er nog niks op papier stond. In een tijdsbestek van 8 jaar is het toch gelukt om mensen op de maan te krijgen. De Apollo 1 was een triest gebeuren op 27 januari 1967. Desondanks zette 2,5 jaar na deze verschrikkelijke ramp Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan.

Ja, tot die generatie behoor ik ook. Te jong om de maanlandingen (bewust) meegemaakt te hebben. En ik vrees tegelijkertijd te oud om nog mensen op Mars te zien, een generatie die op dit gebied dus niks bijzonders gaat meemaken. :(
Ach, met een beetje geluk ga je de nieuwe Maanlanding (2025) wel meemaken, toch ook bijzonder. En met betere camera's zal dat ook mooiere
beelden opleveren dan vroeger.

Ja, leuke film met, voor mij, veel nieuwe beelden! En poepen deden ze blijkbaar in een zak, dat is toch wat anders dan die hypermoderne poepmodule van het ISS.

En poepen deden ze blijkbaar in een zak, dat is toch wat anders dan die hypermoderne poepmodule van het ISS.

Alan Shepard zal tijdens Apollo 14 vast even gedacht hebben aan het totale gebrek aan faciliteiten om een plasje te doen ten tijde van Mercury...

Als 12 jarige heb ik de landing op de maan live mogen zien, 's nachts rond 4 uur. Het is mij altijd bij gebleven.
Die klote maanlanding had wel een paar dagen later gedaan mogen worden. De vroedvrouw wilde namelijk niet komen omdat zij zo nodig die landing moest zien. Daardoor mocht ik pas om 10:00 komen, Armstrong zat toen al weer aan de koffie.
Dat is mij altijd bijgebleven ;)

Terug
Bovenaan Onderaan