Esprit 80ED in de problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dekkerjj

Donateur
Martin een telescoop is niet om naar te kijken maar daarmee te fotograferen in het donker.
En dan ben je absoluut kleurenblind. Voor de tast vind ik het handvat een overduidelijke reden om hem te kopen:p

schoenmaker

Didymos
Martin een telescoop is niet om naar te kijken maar daarmee te fotograferen in het donker.
En dan ben je absoluut kleurenblind. Voor de tast vind ik het handvat een overduidelijke reden om hem te kopen:p
Haha... De kleur was niet mijn hoofdreden. Het ging mij meer om het gewicht en de opening van deze kijker. Ik kon er echter maar erg weinig reviews van vinden en zo viel deze uiteindelijk af.

Hier heb ik dat destijds uit de doeken gedaan: https://www.astroforum.nl/threads/wat-is-een-goede-vervanger-voor-mijn-televue-pronto.1467956/

Wat het handvat betreft, ik denk dat deze in mijn geval toch ook snel plaats zou maken voor een guidescope... Of misschien moet ie daar juist op gemonteerd worden zag ik zojuist. Maar ook bij deze kijkers is het niet allemaal rozengeur en manenschijn getuige deze post: https://www.astroforum.nl/threads/first-light-met-de-sharpstar-94-edph.1468048/

wvreeven

Moderator
Ik heb er inmiddels twee maar heb nog steeds geen kans gehad er een GOEDE foto mee te maken omdat het weer telkens niet meezit hier nabij Madrid. Misschien vanavond 🤞
Helaas, het is niet gelukt want Ekos en de iOptron GEM45 konden er niet uitkomen wat de goede richting van de Californië Nevel was. Ik moet de handcontroller weer aansluiten om het een en ander te resetten en daar was het te koud voor vanavond, sorry.

markus17

Vesta
Ik heb nog geen kaas van dit vak gegeten, maar wel al je vergelijkende plaatjes bekeken: die heldere ster was elke keer zo scheef als maar kon, en het lijkt me niet dat die ster zelf helemaal mank is.

Ik steek er in elk geval wat van op en zal op dit probleem letten mocht ik eens een camera aansluiten.

Voor de rest, ik heb dit draadje met pijn gevolgd. Succes met dit drama, ik hoop snel te lezen dat dit hoofdstuk tot een goed einde komt.

For what it's worth:

Dit hoort niet zo te zijn bij een higher end triplet en is duidelijk een probleem met de kijker.

Wat je ziet op mijn en jouw foto zijn de uiteinden van de collimatieschroeven. Die zaten er te diep ingedraaid, te strak dus. Het probleem werd erger als het kouder werd. Ik heb dat bij mijn eigen refractor opgelost door al die stelschroefjes iets uit te draaien. Collimeren van een refractor is niet gebruikelijk en normaal niet nodig en zeer zeker niet bij een gloednieuwe esprit. Robtics opmerking dat de kijker in orde is en dat dit in flattener of camera (!) moet zitten is niet te rijmen met wat je op de foto's laat zien.

Gezien de ontwijkende reactie van de verkoper en de sores die je nu al hebt zou ik ook aanraden er geen tijd meer in te steken, de koop ongedaan te maken en er een bij TS te halen, of FLO in de UK.we

Ik kan me voorstellen dat eea makkelijk lijkt als je mijn post bekijkt maar ik zou het sterk afraden bij een gloednieuwe kijker. Was het nou een tweedehandsje, dan zou ik gaan googelen naar collimating esprit, ik zag het pdf al voorbij komen. Nu niet aan beginnen, als je de verkeerde kant op draait kan je je lens laten barsten. Of de lens barst alsnog als je straks met - 12 staat te schieten en de metalen tube krimpt en het glas niet.

Afblijven, inleveren, en snel elders bestellen. Pech kan voorkomen, tweemaal pech ook, maar de enige juiste reactie van de leverancier moet zijn 'shit hoe is het mogelijk we sturen onmiddelijk een derde op en u krijgt een tegoedbon bovendien'.

• Leuk
Waarderingen: jade

schoenmaker

Didymos
Heb nu niet zoveel tijd, maar de laatste update is als volgt:

Robtics erkent dat deze telescoop ook niet in orde is. Van de koop afzien is niet meer mogelijk liet Robtics weten omdat ik reeds in de koffer heb zitten zagen... De telescoop zal naar Skywatcher gestuurd kunnen worden voor reparatie.

Als alternatief zou ik hem kunnen laten tunen, maar dat moest dan wel op eigen kosten en in principe zal ik daar dan ook mijn verdere garantie mee opgeven ben ik bang...

Kortom, ik zal Robtics opnieuw laten weten dat de geleverde telescoop in gebreke blijft en ik opnieuw een vervanging wens. Aangezien de voorraad nu op is bij Robtics (ze hebben dus alleen de beide Esprits die ik al heb gehad), zal er eentje vanuit Skywatcher moeten komen. Dit zal dan wel een goede moeten zijn uiteraard.

In dit artikel hebben ze het over dat Skywatcher de lenscel aangepast heeft nav de bevindingen van Teleskop-Austria.at: https://interferometrie.blogspot.com/2014/08/esprit-tuning-how-we-finetune-esprit80.html

Skywatcher has taken advantage of our experience and uses the new lens cells now.

Dat was een artikel van augustus 2014... Of ik nu een exemplaar had van voor die datum kan ik niet weten... Feit is dat het eerder genoemde artikel verschillende oorzaken aanwijst en voorbeelden toont van de problemen die ik ook heb. Kortom, dit moet opgelost kunnen worden.

Dan maar lang op de uiteindelijke oplossing wachten. Het kan toch nooit zo lang duren als bijvoorbeeld het wachten op een OGEM mount? (om maar even een andere bedrijf-consument discussie erbij te betrekken).

Uiteraard heb ik al wel gevraagd of ze ook een alternatief kunnen bieden voor de periode dat ik zonder telescoop zit. Als Robtics een autobedrijf was geweest en mijn auto niet uitgelijnde banden had, zou ik toch in afwachting van een goede ook een leenauto krijgen?

Nu nog eens uit gaan zoeken hoe ik zo'n enorme telescoop in kist moet opsturen...

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Ik hoop dat een derde exemplaar wel goed is. Wat betreft een leenartikel, in het algemeen mag je dat verwachten binnen de grenzen van redelijkheid. Dat is hier een beetje lastig, in het geval van een auto komt het voor dat iemand een auto moet hebben. Voor bv. woon-werkverkeer, en het al snel onredelijk is om die persoon met het OV te laten reizen. Of het gaat om een koelkast, lastig als je daar langere tijd geen gebruik van kan maken. Voor een telescoop ligt dat iets anders, maar ik denk dat je ook dan om een leenartikel kunt vragen als vervanging erg lang duurt. Zie de levertermijnen van veel astro-spullen op dit moment, duurt soms drie, vier maanden of nog langer dat een leverancier iets kan afsturen. Het is onredelijk dat je zo'n lange tijd zonder moet stellen, imo.

Lifesvr

Vuurbal
Beetje vreemd dat Robtics niet gewoon de kijker door H. Ruland bij Lichtenecker laat collimeren. Stukken dichterbij, en imo kan je niet beter terecht dan bij degene die de telescoop zelf mee heeft ontwikkeld... maar dat zal commercieel niet interessant genoeg zijn, zeker? (voor zover heel dit verhaal dat al niet was...) mijn vertrouwen zou alvast ook een deuk gekregen hebben na zo’n verhaal.

Bram R

Donateur
Nu nog eens uit gaan zoeken hoe ik zo'n enorme telescoop in kist moet opsturen...
Martin,
Ik heb een maand terug een ED72/420 ontvangen die niet helemaal netjes was.
Na telefonisch contact met de leverancier uit Duitsland heeft deze netjes een mail gestuurd met een "retour sticker"
De telescoop is dus op kosten van de leverancier terug naar Duitsland gegaan.
Er werd ook netjes gevraagd of ik geld terug wilde of een nieuwe wilde.
Met de mededeling dat deze niet op voorraad was en wel even kon gaan duren.
Gisteren de nieuw ontvangen zonder extra kosten.
Het kan dus ook anders, en dan heb ik het over wat in de volksmond een "dozen schuiver" wordt genoemd.

Het lijkt mijn niet meer dan netjes, (gezien ook de energie die jij er al ingestoken hebt), wanneer Robtics op zijn kosten het versturen regelt.
Veel sterkte er mee.

Laatst bewerkt:

Roel

Onverantwoorde koekoek
"Nu nog eens uit gaan zoeken hoe ik zo'n enorme telescoop in kist moet opsturen..."

Naar Leidschendam neem ik toch aan, en niet naar Skywatcher? De verantwoordelijkheid ligt ALTIJD bij de partij waar je je product koopt, al maakt hun leverancier er nog zo'n zooitje van.

Pas alsjeblieft op met het zelf regelen van dingen, je verspeelt misschien je rechten.

Rudy

Donateur
Naar Leidschendam neem ik toch aan, en niet naar Skywatcher? De verantwoordelijkheid ligt ALTIJD bij de partij waar je je product koopt, al maakt hun leverancier er nog zo'n zooitje van.
Ja, maar het is goed om even te kijken naar dat retourneren. Als het artikel is gekocht in de fysieke winkel, dan is de verkoper vermoedelijk niet verantwoordelijk voor het terugsturen, of dat die het moet vergoeden. Dit is iets om even verder uit te zoeken, mocht @schoenmaker overwegen om het op te sturen naar Robtics. Kan zijn dat het meest veilige is om het zelf weer naar de fysieke winkel te brengen, als het daar ook is meegenomen. Als het een online bestelling was en het met de pakketdienst kwam, dan is het een ander verhaal.

cyber

Stofdeeltje
Beetje vreemd dat Robtics niet gewoon de kijker door H. Ruland bij Lichtenecker laat collimeren. Stukken dichterbij, en imo kan je niet beter terecht dan bij degene die de telescoop zelf mee heeft ontwikkeld... maar dat zal commercieel niet interessant genoeg zijn, zeker? (voor zover heel dit verhaal dat al niet was...) mijn vertrouwen zou alvast ook een deuk gekregen hebben na zo’n verhaal.
Ik geloof dat Hugo enkel betrokken was bij het ontwerp van de 120ED en 150ED, beide F/7. De snellere optiek in de 80ED en 100ED werd ontworpen door Gyulai Pal dacht ik (bekend van o.a. de populaire GPU coma corrector).

Isabella

Pallas
Ik heb persoonlijk HEEL veel ervaring met Robtics, in de eerste instantie komt Rob wat nors over maar is in mijn ogen echt een expert.

Menno zelfde verhaal.

Ik heb er meer dan een mooie auto uitgegeven aan telescopen alle nieuw en laatst een Takahashi gebruikt.

Ik heb een soortgelijk geval gehad bij Robtics met de aanschaf van een Coronado 2, deze was de laatste van de serie voor de 3e versie, deze had ik als showmodel gekocht en bleek op allerlei vlakken echt niet goed te zijn, ook ik moet bijna 2 uur rijden en bij aankomst werd de telescoop zeer goed nagekeken en Rob gooide hem nog net niet in de prullenbak.. deze krijgen ze terug was de reactie.

Helaas was deze telescoop niet meer te vervangen daar deze serie niet meer leverbaar was.

Ik kon direct de 2300 euro retour krijgen of een serie 3 met bijbetaling.

Ik koos voor de serie 3 en werd hiermee nog eens 200 euro gecompenseerd voor het ongemak, tuurlijk kost deze telescoop een vermogen, maar ik had niet de indruk dat er enigszins moeilijk over gedaan werd.

Ik heb inmiddels alles daar gekocht en naar grote tevredenheid, ik ben zelf een ondernemer in auto's in het hogere sigment...

Ik ken de verhalen en de garanties, maar een Dealer of verkoper is niet verantwoordelijk als het er op aankomt, maar gedraagt zich verantwoordelijk.

DAT is precies de reden dat het goed komt bij deze firma.. ze zijn er voor de klant en halen later hun recht bij de leverancier.

Dat is mijn ervaring vanaf mijn eerste aankoop van 120 euro tot aan de aankoop van een compleet fotografisch systeem van een hoge klasse, steeds tijd en moeite voor mij gedaan en altijd klaarstaan ook als het niets voor hun opleverde.

Komt echt goed, op welke manier dan ook, en goed dat je er zo op zit.

Het is alleen erg zuur dat welke telescoop dan ook, voor welk bedrag dan ook niet echt goed de fabriek verlaat schijnbaar..

Ja, lijkt me alleszins een redelijke reactie van Robtics om de koop niet meer ongedaan te maken na verzaging van accessoires (les voor de toekomst).
Met hun erkenning dat de scope idd niet goed presteert nu en tweaking behoeft ben je een grote stap verder en gaat het je hooguit nog tijd kosten maar heb je een welwillende dealer achter je en dat is veel waard.

Wil je nu niets meer uitgeven en dat Robtics het regelt, laat hen het dan via Skywatcher regelen en dan kost het je tijd.
Zit je niet op een paar honderd euro en wil je liefst snel aan de slag - dan kan je overwegen zelf een adresje voor her-afstelling te zoeken en daarmee je garantie te laten vallen. Dat is vermoedelijk de snelste optie.
Wat je doet hangt dan dus af van je budget.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan