Ervaringen Ioptron GEM28

Bram R

Donateur
Bij mijn HEQ5 Synscan krijg ik ook na elke 1 ster aligning de melding dat hij oude …. instellingen blijft gebruiken.
Ik ben er ook nog niet achter hoe dit uit te zetten. Je krijgt helaas alleen de mededeling en niet de keuze wel of niet gebruiken van de oude waarden.

wvreeven excuus voor deze off-topic

Laatst bewerkt:

PaulVolman

Donateur
De juiste manier voor een goede alignment bij de iOptron gaat als volgt.
Ster de Poolas goed in zoals in de reactie al is aangegeven en controleer ook met drift alignment of dit correct is zoals @jbrosens had aangegeven.
Zorg dat de basis gegevens van de mintering goed zijn ingesteld, zoals de Timezone (voor ons op UTC +60 minuten), Daylight Saving Time op Y voor zomertijd en op N voor wintertijd en zorg er ook voor dat de GPS op OK staat. dit kan even duren voor het juiste GPS signaal is ontvangen.
Mijn ervaring is dat USB3.0 camera's van ZWO ASI dit GPS signaal behoorlijk storen, koppel die canera zo nodig even los van de connector.
Let op GPS ON is niet het zelfde als GPS OK
Zet nu de montering in de zero positie. Doe een 1 ster alignment, daarna kies je voor Sync to Target ( op zie zelfde alignment ster).
Dan ga je weer terug naar de Zero Position, kies voor Goto Zero Position. Daar aangekomen kies je de 2e optie Set Zero position en klaar is kees.
Nu zullen alle objecten aan de hemel correct gevonden worden. Is die niet het geval dan is er iets mis met de plaatsing van de telescoop op de montering zoals cone, doorbuigen, enz, enz ook dit heeft @jbrosens al uitvoerig uitgelegd.

Paul

Asbakras

Vesta
Ze zijn nu bij versie 2.50. Onderstaande kreeg ik door van Ioptron SD:
I have asked the Tech writer updating the manaul. Let put it this way, with the new software V2.50, users can ignore the position when calibrating the iPolar; start from any position, then rotate the RA when the software asks for, done.

Jurjen

Stofdeeltje
Even terug naar de vraag waar het mee begon. Wat zijn de Pro en Cons van iOptron ten opzichte van de skywatcher?
Als je deze tread doorleest schrikt dit behoorlijk af voor een GEM28. Wil in januari graag mijn aanschaf van een nieuwe mount gaan doen. Dus ben erg benieuwd of alles nu werkt na de software update.

Asbakras

Vesta
Ik ben helaas nog niet zo ver gekomen om pro's en cons te benoemen, het weer werkt niet mee. Wat ik inmiddels wel weet is dat met de nieuwste software van Ipolar, door verbeteringen, het niet meer nodig is om een "ingewikkeld"proces te moeten afwerken om goed te kunnen afstellen. Maar, helaas nog niet kunnen onderwerpen aan een goede test. Feit blijft dat deze mount erg nieuw is en er nog maar weinig over bekend is. Wel zie ik gelukkig steeds meer reviews voorbij komen op het net. In tegenstelling tot de SW...daarmee weet je precies wat je koopt.

Bovenaan Onderaan