Ervaring opdoen met ASI224MC

ArnoM

Donateur
Bij de sterrenwacht waar ik bij zit hebben we een ZWO ASI224MC om aan te sluiten op de telescopen voor evt livestreams van zon/planeten/maan en (indien mogelijk) deepsky.
Naast de 224 hebben we ook een Atik Infinity vast op een telescoop.

Afgelopen maart heb ik met de Coronado 6cm zonnetelescoop een serie filmpjes gemaakt van een protuberans. In totaal heb ik 11 filmpjes gemaakt van 5000frames ieder, met een tussentijd van 3 minuten tussen de filmpjes. Veel te weinig om een mooie timelapse te maken, maar het ging mij meer om de ervaring opdoen. Als ik meer ervaring heb, maak ik langere timelapsen. Qua kwaliteit kom ik nog lang niet aan andere filmpjes hier (vermoedelijk ook niet door de gebruikte apparatuur maar ook ervaring natuurlijk), maar vond het leuk om toch meer resultaat uit de filmpjes te krijgen dan ik had verwacht.

11 filmpjes van 5000frames ieder. 640x480 pixels gain 181 belichtingstijd 0.001245 (volgens log, daadwerkelijke settings weet ik niet meer).
Sharpcap om de filmpjes te maken. AS3! om te stacken (25% van de frames), Registax voor wavelets en 130% vergroting. Met GIMP heb ik de timelaps gemaakt.

Beste foto uit de serie (naar mijn mening):
009.jpg

Weet niet of gifjes werken op de site:
zon gif 2.gif

Daarna even een tijdje niet meer met de camera gespeeld. Maar afgelopen paar weken stond ik onverwacht helemaal alleen op de camping (dochter besloot met vriend op vakantie te gaan ipv met mij, 1e keer sinds ooit alleen op vakantie). Dus de camera van de sterrenwacht geleend en kijken of er in mijn vakantie plek is om bijv Jupiter te filmen.
Laat nu net op de meest heldere nacht van de vakantie een schaduwovergang van Ganymedes over Jupiter zichtbaar zijn (17-18juli j.l.). Dus die middag alles alvast opgesteld. Gelukkig was mijn campeerplek helemaal goed voor zicht op Jupiter.

Opstelling:
Skywatcher HEQ 5 PRO
Skywatcher ED100 F9 refractor
ZWO ASI 224MC

Bij het donker worden stond alles goed klaar. Op een gegeven moment vond ik het vreemd dat ik Saturnus nog niet kon zien. Blijkt deze net verborgen te zitten achter een boom. Hmm en Jupiter zou daar nog oostelijker zichtbaar worden. Dus last minute toch de opstelling 5meter opgeschoven. Heel snelle pooluitlijning gedaan met de hand. Blijkt deze ontzetten goed te staan. Wat een mazzel! Ik heb in de hele serie van Jupiter de telescoop amper hoeven bijsturen om hem in beeld te houden. En dat op 900mm. Echt geluk (laten we het maar houden op "ervaring" ).

Na een paar oefen filmpjes op saturnus (die mislukt zijn, stacken komt niet goed) paar filmpjes van de maan (komt later) ook een filmpje van Jupiter gemaakt en daarna begonnen met de serie van de schaduwovergang.
Uiteindelijk heb ik 67 filmpjes van 2000frames ieder, met een tussentijd van 3minuten gemaakt. De 1e opname werd gestart om 0.14uur, de laatste om 4.15uur. Het begon alweer licht te worden.

Settings Sharpcap: 800x600 pixels (om de maantjes van Jupiter in beeld te houden), Gain 313 0.001995sec belichtingstijd.
Van de 2000frames per filmpje heb ik 20% gestacked in AS3! (heel simpel volgens de batchmethode) en daarna alle 67 met de hand door Registax gehaald. De wavelets kun je opslaan en gebruiken voor meerdere opnamen. Maar de RGB correctie heb ik voor alle 67 afbeeldingen met de hand moeten bijstellen en daarna 130% vergroten om het beter zichtbaar te maken.
Met PIPP heb ik de foto's gecentreerd en de timelaps gemaakt.

Vind het leuk om op de laatste 2 beeldjes nog net Ganymedes voor het oppervlak van Jupiter te zien gaan.
Leermoment: tijdens het maken van de serie vaker de gain/belichtingstijd controleren. Door het hoger komen van Jupiter boven de horizon werd deze steeds meer helder, waardoor de filmpjes overbelicht raakten. Dus eerder de gain/belichtingstijd aanpassen.

Beste frame uit de serie (volgens mij):
0059.jpg

Timelapse:
ganymedes schaduwovergang.gif

Eerder op de avond had ik dus al de maan gefilmd. Helaas door 1 of andere gekke bug voegt AS3 vreemde kleur artefacten toe in de uiteindelijke tif die eruit komt. Vermoedelijk doordat een deel van de maan overbelicht is? Geen idee waarom. 1 van de filmpjes was nog wel te redden.

10.000frames 1304x976 gain 226 0.0014 belichtingstijd. 25% werd gestacked in AS3 en daarna wavelets en RGB balans in Registax.
2021 07 17 AS3 Registax.jpg

Inmiddels weer thuis dus en een flink aantal uren achter de pc verder. Leuke projecten timelapses maken, maar het kost wel altijd veel tijd, niet alleen het maken van de filmpjes/afbeeldingen, maar ook het nabewerken.

De foto's van jupiter en de zon zijn iets overbewerkt geraakt in Registax, waardoor ze wat te hard zijn geworden, maar hierdoor zijn de details wel beter zichtbaar te maken.

ArnoM

Donateur
Had een dag paar dagen later geprobeerd wat deze camera kan met deepsky met mijn telescoop.
Dus maar de Lacerta MGEN autoguider aangesloten en aangezet en met de ASI224 M57 op de korrel genomen.

Nu had ik met eerdere zon opnamen al door dat er wat vervuiling op de lens zit. Dus ook maar kijken wat de "flats" en "darks" optie in Sharpcap doen.
Na het maken van de lights (21x 180sec gain 226) heb ik ook de flat optie in Sharpcap aan het werk gezet. Deze heeft 10 afbeeldingen gemaakt en daar 1 masterflat van gemaakt. Doordat ik geen betaalde versie van sharpcap heb, kon ik ze niet direct op de lights toe laten passen (eerdere ervaring). Dus deze op laten slaan op schijf. Hetzelfde met de darks: van 10 darks heeft sharpcap 1 masterdark gemaakt.

Bij het nabewerken komt een probleem naar voren: de masterflat en masterdark zijn monochroom opgeslagen door Sharpcap. DSS en APP willen hier dus niets mee te maken hebben!

Omdat ook mislukkingen getoond mogen worden, dus ook maar deze tonen.

(resultaat uit DSS/GIMP):
2021 07 18 ASI224MC.jpg

wvreeven

Moderator
Bij het nabewerken komt een probleem naar voren: de masterflat en masterdark zijn monochroom opgeslagen door Sharpcap. DSS en APP willen hier dus niets mee te maken hebben!
Voor dit soort applicaties is het doorgaans beter de ruwe bestanden op te slaan en die in de applicatie in te voeren. Dan krijg je betere resultaten dan wanneer je de pre-fab masters gebruikt.

Desondanks toch een aardig plaatje van de Ringnevel. De zonnestelselopnames en vooral filmpjes zijn werkelijk prachtig.

ArnoM

Donateur
Voor dit soort applicaties is het doorgaans beter de ruwe bestanden op te slaan en die in de applicatie in te voeren. Dan krijg je betere resultaten dan wanneer je de pre-fab masters gebruikt.

Desondanks toch een aardig plaatje van de Ringnevel. De zonnestelselopnames en vooral filmpjes zijn werkelijk prachtig.
Dank Wouter.
Wat betreft het opslaan van de ruwe bestanden dacht ik dat dat ook gebeurde, maar blijkbaar verwijderd Sharpcap deze bestanden na het maken van de masters, maar laat de folders staan. Geen mogelijkheid dus om ze zelf op te slaan (voor zover ik achter ben gekomen) in Sharpcap als je gebruik maakt van de flats en darks systeem ingebouwd. Volgende keer dus gewoon in Sharpcap doen alsof ik lights maak, maar zelf ervoor zorgen dat ze op de juiste manier en naam worden opgeslagen.

Neo

Donateur
Zo doe ik het ook altijd, manueel flats en darks opnemen met Sharpcap alsof het gewone avi's zijn en meteen herkenbaar labelen.
Je kan desnoods stacken in AS!3 die waarschijnlijk wel overweg kan met de masters. ik vermoed dat vooral de Ringnevel je nog kan verrassen met heel mooie kleuren.

De animatie van Jupiter is erg mooi, al heb je daar een probleem met het bayerraster. Met andere instellingen in AS!3 zou dat alsnog te verhelpen moeten zijn wat vooral betere kleuren en meer details oplevert.

Respect voor het handmatige verscherpen van 67 beelden door Registax, da's veel werk en heel herkenbaar. ;-)
Totdat ik ooit een gouden tip zag van @schoenmaker die een manier kende om ze als batch door Registax te halen...

---edit---
Registax is een beetje quirky wat betreft de vereiste handelingen; op stargazerslounge vond ik de procedure weer terug:

"After setting up the Macro using the desired wavelet settings go to add files. It won't show image files only video type files. To overcome that just go to the folder with your tifs and enter *.* in the file name and you will see your tif images. Highlight all of the tifs and click OPEN. Now the batch will run against all of your images. Make sure you select a different file format for the wavelet save otherwise it will overwrite the original tifs. "

Laatst bewerkt:

ArnoM

Donateur
@Neo: dank. Eerlijk gezegd ging ik er vanuit dat het raster wat ik zie komt door het flink inzoomen en we daardoor de individuele pixels zien. Heb gespeeld met welke bayerraster het beste werkt in AS3! voor deze camera en dat is volgens mij RGGB. Of zijn er nog andere instellingen die ik kan controleren? Kun je aangeven waar ik die evt kan vinden?

Wat betreft de ringnevel door AS3 halen heb ik nog niet geprobeerd, goede tip. Ga ik doen.
Ben benieuwd naar de batch modus van Schoenmaker voor Registax. Houd mij aanbevolen.

Extrafocaal

Donateur
Die Jupiter animatie is een fraai resultaat met een complete overgang van de schaduw (zou Jupiter enkel de andere kant op laten draaien) - 3 uur lang Jupiter goed in beeld houden en elke 3 minuten een filmpje opnemen vereist toch de nodige concentratie.

Ik begrijp dat Jupiter steeds helderder werd, maar misschien heb je bij het nascherpen in RegiStax nog de mogelijkheid, door het contrast te verlagen, om het 'clippen' wat te verminderen. Juist om bij het nascherpen nog wat dynamisch bereik over te houden is het altijd verstandig om bij het opnemen ook niet meer dan zo'n 60-80% van het maximale dynamische bereik te gebruiken. Ook zie ik nog af en toe een rasterpatroon door komen - dit kun je verminderen door wat minder sterk na te scherpen of bij een 'Linear Waveletscheme' voor de hoge frequenties, e.g. 'Layer 1 of 2' de 'Denoise' waarde wat op te krikken.
Tenslotte, wat de flats en darks voor de Ringnevel betreft - ik neem aan dat de door SharpCap opgeslagen files (mits niet als monochroom opgenomen) gewoon ge-debayered (RGGB) kunnen worden en dus alsnog gebruikt kunnen worden voor een kalibratie van de reeds gedebayerde light frames.

Terwijl ik dit typ zie ik de reactie van NEO met nog meer tips.

Neo

Donateur
De batch mode voor Registax heb ik aan mijn vorige bericht gehangen.

Misschien een tip: Voor animaties laat ik de verscherping meestal grotendeels aan AS!3 over en kies daar al meteen een geschikte instelling zodat de omweg via Registax achterwege kan blijven. (daarom wist ik de procedure niet direct meer)

In AS!3 kan je ook een 'normalization' waarde instellen, daarmee geef je al je stacks een vaste helderheidswaarde mee. Heel nuttig voor soepele animaties. (het helpt alleen niet tegen overbelichting)

Het raster zou je nooit mogen zien bij correcte debayering. Bij inzoomen zou je hoogstens wat scherpteverlies kunnen zien, geen raster.
Ik heb momenteel geen ASI224MC avi's meer om je nu de juiste instellingen te geven...

Neo

Donateur
@Neo: Heb gespeeld met welke bayerraster het beste werkt in AS3! voor deze camera en dat is volgens mij RGGB. Of zijn er nog andere instellingen die ik kan controleren? Kun je aangeven waar ik die evt kan vinden?
Zojuist even een vers filmpje gemaakt met de 224MC en voor de juiste debayering moet ik dan inderdaad RGGB kiezen. PIPP geeft een verkeerde suggestie (BGGR) als ik daar de avi in laad en daar moet ik dan handmatig RGGB forceren maar AS!3 ziet het in auto mode wel goed en geeft me correcte kleuren en de stack is rastervrij.

Gemaakte instellingen in SharpCap kan je terugvinden in de .txt bestandjes die tegelijk met de AVI's worden opgeslagen in de capture folder.
Daarin zie je bv of je in RAW8 mode hebt opgenomen en wat de exposure en gain instellingen waren, of er gespiegeld is en welke instellingen je voor de kleurbalans hebt gebruikt en nog een heleboel meer. Ook worden er .csv bestandjes aangemaakt waarin je de histogramwaarden terug vindt.

Heb je misschien avi's die kleiner dan 2 GB zijn?

PS - Als je bij het fabriceren van de GIF animatie een verkeerd dither algoritme hebt gebruikt kan dat in bepaalde gevallen ook een lelijk raster veroorzaken. Vaak kan je kiezen uit o.a. noise dithering, diffusion dithering maar ook... pattern dithering.

Laatst bewerkt:

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Die animatie van Jupiter is geweldig! Ik had het wel eens ergens anders al eens gezien, maar het blijft inspirerend.
En ja, het kan beter door de raster-werking te vermijden, maar ik wou dat ik zo iets kon, met of zonder raster. Mooi hoor!

ArnoM

Donateur
Afgelopen weekend weer gebruik gemaakt van de camera. Deze keer met een C8.
Saturnus en Jupiter gefilmd. Jupiter is volledig mislukt vanwege dauw, wat ik te laat door had.
Saturnus geeft nu ook weer, na stacken, een raster.
Jupiter had ik nog wel geprobeerd met stacken en die kwam er wel goed uit qua kleur, maar enkel nadat ik de kleurherkenning in AS!3 op auto had gezet en niet meer op een vaste waarde, want die gaven allemaal vreemde kleuren?

Wat mij wel op was gevallen tijdens het maken van de filmpjes, is dat Saturnus continu van kleur veranderde, alsof Sharpcap niet goed wist welke debayer setting te gebruiken oid? Zou dat de oorzaak van het raster kunnen zijn? Volgende keer weer met Firecapture werken, of misschien wel ASIcap. Kijken wat die doen.

Volgens mij had ik Sharpcap op RAW16 staan, met een ROI van 800x600.

De AVI's die ik maak zijn allemaal kleiner dan 2GB. Daar zou ook nog een probleem in kunnen zitten? Te weinig data oid?

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Volgens mij had ik Sharpcap op RAW16 staan
Ik heb SharpCap op RGB24 staan voor Jupiter en Saturnus. Dat werkt feilloos, ik heb nooit problemen met het Bayer-patroon. Ik gebruik een ZWO ASI 120MC cloon.
De AVI's die ik maak zijn allemaal kleiner dan 2GB. Daar zou ook nog een probleem in kunnen zitten?
Nee, dat lijkt mij geen storingsbron. Ik heb avi's van verschillende grootte gemaakt, net hoe de wind waait. Nooit een probleem.

Neo

Donateur
@ArnoM, voor planetary imaging zou ik in RAW8 opnemen, het is een compacte datastroom waarbij je ook gemakkelijk de maximaal haalbare FPS kan halen. RAW16 biedt voor lucky imaging geen voordelen boven RAW8.

ArnoM

Donateur
Ok, ga ik terug naar RAW8. Leverde mij inderdaad meer dan 100fps op, terwijl ik afgelopen vrijdag niet boven de 40fps kwam.
Nu nog achter zien te komen waarom Saturnus de impressie van een discobol gaf qua kleuren. Dat is ook terug te zien in AS!3. Denk dat daar het probleem zit qua raster in het eindresultaat.

Hopelijk heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn in Sharpcap. Ben die nu gewend, dus zou het jammer vinden om een ander programma te moeten gaan gebruiken, maar als het niet anders kan, dan doen we het.

Neo

Donateur
Geen idee. Als ik wissel naar een andere ROI dan zijn de eerste live beeldjes soms wel eens paars gekleurd met een raster alsof de driver/software zich nog even moet instellen voor de juiste weergave.

Bij extreem hoge gain kan trouwens ook de kleurruis heel lelijk gaan overheersen maar dat zal wel niet aan de orde zijn geweest.
AS!3 herkent hier probleemloos het juiste bayerpatroon voor de ASI224MC.

Heb je ook actuele versies van je programma's?

ArnoM

Donateur
Ik zal kijken en updaten. Misschien dat dat helpt. Bedankt in ieder geval Neo! Je hebt veel geduld om anderen te helpen om de kwaliteit omhoog te brengen.
Dat wordt zeker gewaardeerd.

Neo

Donateur
Kleine moeite hoor, als het een kwestie van een paar basisinstellingen is dan kan je daarna volgas vooruit. ;-)

Bovenaan Onderaan