Ergernissen oplossen: H-alpha trein, sjouwen en een kabeltje

Dag allemaal,

Weet niet helemaal of het hier of bij "Accessoires" hoort, maar in de afgelopen periode maar eens een aantal ergernissen aangepakt:
  • Ik kreeg een hekel aan het sjouwen met alle spullen.
  • Kabeltje van de handcontroller is te kort.
  • Een H-alpha trein die soms wat doorzakt, zwaar en lang is.
Om minder te hoeven sjouwen al eens eerder zelf een dolly gemaakt, maar was het toch net niet, de wielen in de bouwmarkt nog steeds te klein om fatsoenlijk over de klinkers achter het huis te rijden. Bijna een tweedehands dolly aangeschaft, maar die bleek (bij nameten door de verkoper) net niet te passen. Dus zelf maar weer aan de slag. Lang gezocht naar (betaalbare) luchtbandjes van een mooi formaat. Uiteindelijk gevonden via Amazon: 150mm luchtbandjes.
Grote gereedschapskist er op met alle kabels en andere zaken waar ik eerder 7x voor heen en weer moest lopen.

Dolly.png

De ergernis die het makkelijkste op te lossen bleek, was de kabel naar de handcontroller. Ja, ik weet het, kan ook via de laptop, maar ik heb geen USB poorten meer en die controller bevalt me eigenlijk prima. Extra kabel is uiteraard te koop, maar kan veel goedkoper: een RJ12 - RJ12 telefoon verlengkabel voor 2,50 en ik kan een paar meter verder zitten.

Leukste ergernis was de H-alpha trein. De zonneactiviteit trekt weer aan. Nog steeds aan het wachten op het grote Erf uit Oekraïne, maar tweedehands een 180mm Baader Erf op de kop getikt die als zijn grote broer uit Oekraïne hier is weer mag vertrekken.
Lang en zwaar, daarmee groot risico op doorhangen. Daarom nu volledig geschroefd, telecentric zit nu voor een flink deel in de focuser, voordeel is ook dat de spiegel van de Intes M703 dan iets minder ver naar voren moet. Totale gewicht doublestack trein is 1.900 gram.

Trein_dubbel.png

Op de foto zie je:

1. DayStar Tilt Adapter
2. Baader Reducer
3. PST etalon
4. Ring om PST etalon wat te kunnen draaien tov SolarSpectrum en daarna weer vast te zetten.
5. Gerd Neumann Filter Drawer met daarin een B&W polariseer filter
6. Solar Spectrum
7. Uit PVC afsluitkap gemaakte afstandhouder, anders drukt de M68 adapter tegen de behuizing van de ventilator. Lang gezocht naar 2 inch afstandhouder, deze oplossing was leuk en eenvoudig om te maken. En voor heel weinig.
8. M68 adapter die direct aan de focuser gekoppeld kan worden.
9. Baader Telecentric (TZ-4)

In iets minder dan twee minuten (inclusief opbergen) kan ik van doublestack naar enkel stack, zie hieronder. Ik draai 3, 4 en 5 er af en 1 en 2 weer vast in de SolarSpectrum. Met alleen de SolarSpectrum kom ik op 1.350 gram.

enkel.png

Kom maar op met die lente!

Groet, Bart.

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Kanonne... da's het betere werk voor H-alpha. Dat is nog eens wat anders dan treintjes van Märklin...
Het oogt allemaal strak en professioneel. Je had me even op het verkeerde been met de nummering van de parts, ik dacht even dat 1 de entry zijde was.

De aanpassingen zullen vast een stuk helpen om sneller aan de slag te kunnen. Elke seconde telt als je op NSO/GONG net toevallig een CME ziet uitbreken. Hoe zet je de mount vast?

Ha Theo,
Mount staat niet vast, ik til hem op zijn plek van bestemming er af. Zonder telescoop. Poten dan nog iets wijder, beter voor de stabiliteit. De snelheid is tot daar aan toe, ik merkte vooral dat ik steeds meer op zag tegen het opbouwen en weer afbreken.
Trein ziet er nu inderdaad strak uit, maar moet zich nog wel bewijzen.

Neo

Donateur
Herkenbaar, de sleur van het opbouwen. Als je het vaak genoeg doet dan gaat het al gauw op gewoon 'werk' lijken. En dan nog de routine van het processen, ook geen sinecure als je animaties maakt... Maar dat is wel waar de magie in zit en alles de moeite waard maakt ;-)

Een strak ogend treintje is zeker nog geen succesgarantie. Soms kan je dan toch last hebben van onverwachte reflecties of spookbeelden. Je hebt er hier en daar al maatregelen voor ingebouwd met die filterlade en de tiltadapter. Het ziet er in ieder geval prettig modulair uit met solide connectors.

JVS

Hyperspectralist
mooie trein inderdaad.
Toch een aantal vraagjes:
- heb je die dubbelstack PST-solar spectrum combo al in de praktijk effectief gebruikt?
- waarom die polariser tussen de solar spectrum en de PST?

Een dergelijke zware trein stelt inderdaad heel erg hoge eisen aan de focusser en is niet evident stabiel/flexurevrij te monteren.
Ikzelf heb ervoor gekozen om mijn Solar Spectrum te monteren met een M68 Tele-kompendium, 'solid as a rock'.
vlnr: M72-M68 adapterring - M68 Tele-kompendium - Baader Telecentric 4x - SolarSpectrum - FeatherTouch motorized - Baader Zenitprisma
En om snel te kunnen wisselen tussen visueel en fotografisch maak ik gebruik van het T2 snelwisselsysteem. Dan gaat het zenitprisma eruit en komt er een ZWO met tiltadapter in de plaats...

Bijlagen

• IMG_1884.jpg
    IMG_1884.jpg
    610,3 KB · Weergaven: 7
mooie trein inderdaad.
Toch een aantal vraagjes:
- heb je die dubbelstack PST-solar spectrum combo al in de praktijk effectief gebruikt?
- waarom die polariser tussen de solar spectrum en de PST?

Een dergelijke zware trein stelt inderdaad heel erg hoge eisen aan de focusser en is niet evident stabiel/flexurevrij te monteren.
Ikzelf heb ervoor gekozen om mijn Solar Spectrum te monteren met een M68 Tele-kompendium, 'solid as a rock'.
vlnr: M72-M68 adapterring - M68 Tele-kompendium - Baader Telecentric 4x - SolarSpectrum - FeatherTouch motorized - Baader Zenitprisma
En om snel te kunnen wisselen tussen visueel en fotografisch maak ik gebruik van het T2 snelwisselsysteem. Dan gaat het zenitprisma eruit en komt er een ZWO met tiltadapter in de plaats...
Dank JVS.
Ja, heb het al eerder geprobeerd, niet achter de Intes, maar achter een Bresser 127mm achromaat. Werkte prima. Je ziet heel eenvoudig of het werkt door te checken of je de "doublelimb" nog ziet. Is dat nog steeds het geval, dan gaat er dus iets niet goed. Zowel de front- als de backlens van het PST-etalon zijn verwijderd.
Bij doublestacken is het gevaar van spookbeelden nog groter dan bij het gebruik van een enkel etalon, vandaar. Heb hem ooit aangeschaft toen ik twee PST etalons combineerde, werkte ook, maar was heel erg bewerkelijk.

Ik heb voortgeborduurd op het idee achter het M68- Telekompendium, maar net een andere keuze gemaakt. De adapter die bij jou vooraan zit (na de Tak adapter) zit bij mij vlak voor de SolarSpectrum en gebruik ik "achterstevoren". De achterkant van de telecentric (en dus niet de voorkant zoals bij jou) zit geschroefd in die adapter. Daar voor zit dan een M68 adapter, de TZ4 zit daar dus gedeeltelijk in. Daarna een M68 adapter specifiek voor de Baader Steeltrack focuser. Die zit dus vast op de focuser en een flink deel van de TZ-4 zit daarmee in de Steeltrack. De trein steekt daarmee dus minder ver uit achter de focuser.
Ik wilde perse voorkomen dat ik nog ergens een klemverbinding nodig had zoals bij jou de verbinding tussen SolarSpectrum en Telekompensium. Moest dus wel een ringetje van PVC boren, maar werkt nu prima.
Een 0.3A SS is helemaal fraai, zeker als daar een mooie Tak voor zit. Heb je een aantal opnames? Heb je gekozen voor de focuser na de SolarSpectrum omdat je zowel visueel als fotografisch werkt?

Herkenbaar, de sleur van het opbouwen. Als je het vaak genoeg doet dan gaat het al gauw op gewoon 'werk' lijken. En dan nog de routine van het processen, ook geen sinecure als je animaties maakt... Maar dat is wel waar de magie in zit en alles de moeite waard maakt ;-)

Een strak ogend treintje is zeker nog geen succesgarantie. Soms kan je dan toch last hebben van onverwachte reflecties of spookbeelden. Je hebt er hier en daar al maatregelen voor ingebouwd met die filterlade en de tiltadapter. Het ziet er in ieder geval prettig modulair uit met solide connectors.
Met je eens Theo. En daarom ben ik heel benieuwd of ik na dit seizoen nog steeds de SolarSpectrum blijf gebruiken. Point and shoot is met een PST etalon nou eenmaal veel eenvoudiger te realiseren. Groet! Bart.

JVS

Hyperspectralist
Ik begrijp wat je probeert te doen (denk ik), maar ben je zeker dat je stack wel correct ten opzichte van het brandpunt zit? Maw, als je TZ-4 diep in je focuser zit, ben je zeker dat je brandpunt van je kijker ongeveer halverwege je TZ-4 zit?
Ik heb gemerkt dat er wel wat speling kan opzitten, maar als je te ver uitwijkt gaat de beeldkwaliteit toch wel gevoelig omlaag.
(misschien zie ik je volledige opbouw niet meteen voor me, en kan het zijn dat ik daardoor wat in de war ben)

Bij mij hangt de hele stack aan een Takahashi TOA130NFB, hij wordt rechstreeks aan de CAA gehangen. Is een meevaller want zo kan ik de orientatie van het beeld en de kijkhoek steeds aanpassen.
De focuser van de TOA gebruik ik om het brandpunt van de TOA in het midden van de TZ-4 te krijgen (met de feathertouch half uitgedraaid). De TOA focuser lock ik dan, zodat ik enkel nog met de FT hoef te focusen.
Dit zorgt ervoor dat het brandpunt steeds vast ten opzichte van mijn TZ-4 ligt, opnieuw om de beeldkwaliteit optimaal te houden. Dit wil dan ook zeggen dat het finale focaalvlak altijd fixed blijft liggen.
Met de nodige vaste tussenringen en het bereik van de feathertouch kan ik dan eenvoudig kleine aanpassingen doen om visueel of fotografisch te focusen.

Helaas nog geen echte opnames (behalve dan enkele testbeelden om de setup operationeel te krijgen, zo was het ook niet evident om een Daystar Interference in stock te vinden...) En vanaf midden november tot eind januari kan ik de zon ook niet waarnemen vanuit m'n sterrewacht want dan gaat ze schuil achter het huis.
Maar nu is alles klaar, de zon komt hoger, de activiteit trekt aan, dus we kunnen nu echt beelden schieten (als het nu maar eens helder wordt...)

Laatst bewerkt:
@JVS
Dit werkt inderdaad niet bij een refractor, maar bij een Maksutov achtige wel. Om het juiste punt te vinden bevestig ik 220mm achter de achterste lens van de TZ-4 (zonder alle overige toeters en bellen als de SolarSpectrum) de sensor van de camera. Steeltrack ook half uitgedraaid. Vervolgens stel ik scherp met behulp van de primaire spiegel van de Intes. De positionering van het focuspunt tov de telecentric is dan zoals het moet zijn. Aan de spiegel hoef ik verder niet te komen, met de Steeltrack focuser die op de Intes is gemonteerd daarna exact scherp stellen. Dat is dus een minimale beweging.
Als je het focuspunt van de TOA exact in het midden legt van de TZ-4 zit je niet helemaal op de juiste plaats. Het focuspunt hoort 93mm achter de frontlens van de TZ-4 te liggen. De focuser moet je eigenlijk dus nog iets uitdraaien.
Heel nieuwsgierig naar je ervaringen en je beelden!

JVS

Hyperspectralist
@JVS
Dit werkt inderdaad niet bij een refractor, maar bij een Maksutov achtige wel. Om het juiste punt te vinden bevestig ik 220mm achter de achterste lens van de TZ-4 (zonder alle overige toeters en bellen als de SolarSpectrum) de sensor van de camera. Steeltrack ook half uitgedraaid. Vervolgens stel ik scherp met behulp van de primaire spiegel van de Intes. De positionering van het focuspunt tov de telecentric is dan zoals het moet zijn. Aan de spiegel hoef ik verder niet te komen, met de Steeltrack focuser die op de Intes is gemonteerd daarna exact scherp stellen. Dat is dus een minimale beweging.
Als je het focuspunt van de TOA exact in het midden legt van de TZ-4 zit je niet helemaal op de juiste plaats. Het focuspunt hoort 93mm achter de frontlens van de TZ-4 te liggen. De focuser moet je eigenlijk dus nog iets uitdraaien.
Heel nieuwsgierig naar je ervaringen en je beelden!
"exact in het midden" was een typo van mijn zijde. Afgezien daarvan, ik pas hetzelfde principe toe: focus zoeken op 220mm achter de TZ-4, TOA focuser wordt vastgezet, en dan wordt er enkel nog met de FT gewerkt om visueel of fotografisch het focuspunt op te zoeken.

De SS presteert heel erg goed, en visueel zijn de beelden echt om van te smullen. Ik hoop dat ik snel de eerste beelden kan maken.

Bovenaan Onderaan