EQdirect probleem

GerardvandenBraak

Polluxsterrenwacht
Na elke update van Windows 10 heb ik geen communicatie meer tussen mijn EQ6Pro en de pc. Dat wordt veroorzaakt door het verwijderen van de driver van de prolific clone chip door de update. Met veel kunst en vliegwerk wordt dat dan weer opgelost maar het is irritant en kost veel tijd.
Is er ook EQdirect kabel te koop met een origine prolific chip er in? En weet iemand waar dat te koop is?

Het is de vraag of het probleem op te lossen is met een originele Prolific chip.
Hier wordt beschreven dat de Prolific PL-2303HXA en PL-2303X al end of life waren toen Windows 8 kwam. De mogelijke oplossing wordt ook genoemd op die site en hier.

Ik heb zelf een merkloze USB-to-serial kabel die al niet vlekkeloos werkte onder Windows 7. Nog niet getest met Win 10. Geen idee of er een echte of een kloon Prolific in zit.

Han.K

Han
De problemen treden alleen op met de automatische Windows-10 updates. Mischien elke jaar of iets vaker is er een update die de oude driver uitschakelt. De nieuwste drivers zijn zo gebouwd dat deze niet werken met kloon chips.

De laatste keer was het echt een puzzel probleem want Win10 installeert nu manueel wel de oude Prolific driver maar selecteert nu niet meer automatisch de geinstalleerde oude driver. De aanvullende procedure is dan dat je op de lijst moet klikken van beschikbare drivers en handmatig de oude driver moet selecteren. (Let me pick from a list of available drivers.......)

Achteraf gezien kan je waarschijnlijk de oude driver direct selecteren zonder installatie. Dus select in profile-manager (apparatenbeheer) onder Ports de Prolific driver, dubble klik en selecteer update driver, let me pick form a list of available drivers...., selecteer de oude driver.

Ik neem aan dat de leveranciers zich nu van het probleem bewust zijn en als je een usb naar serieel convertor koopt, dan moet deze werken met de Prolific 2020 driver. zoniet dan is het een kloon en kan je hem binnen 14 dagen terug sturen volgens de EU regels voor consumenten aankoop.

Het kan ook zijn dat Prolific de oude orginele chips niet meer support omdat die niet van de kloons te onderscheiden zijn:
https://www.totalcardiagnostics.com/...-code-10-error

Han

Click image for larger version  Name:	untitled1.png Views:	0 Size:	6.5 KB ID:	1467422

Click image for larger version  Name:	Untitled2.png Views:	0 Size:	151.2 KB ID:	1467423

Bovenaan Onderaan