EQ6 pro doet raar

CDC

Stofdeeltje
Beste mensen, recentelijk heb ik een probleem met mijn EQ6 Pro en ik hoop dat iemand van de leden weet hoe ik het kan oplossen. Namelijk: als ik slew in RA bijv. om te aligneren of een object op te zoeken dan beweegt de montering heel snel en gaat het object uit het zicht, doch keert terug en stopt iets verder dan de oorspronkelijke positie. Als ik blijf duwen op RA gaat die normaal. Ik gebruik enkel de handcontroller - ik hou niet van PC-gestuurde systemen. De montering werkt verder perfect...
Als ik er dan toch in slaag om een alignering te doen, werkt de GoTo op dezelfde manier: gaat voorbij het gekozen object met hoge snelheid en keert terug pats op het object.

De montering staat normaal buiten onder een aluminium gecoate zak, doch in de winter haal ik die van de pier en leg die binnen. Nu ligt die dus binnen.
Tot voor enkele weken werkte die perfect en werkt eigenlijk nog steeds perfect op dit probleem na.

Ik dacht eerst aan backlash, doch dat is volgens mij meer een vertraging dan een versnelling. Misschien ben ik mis.
Wie heeft dit ook al voorgehad?

wvreeven

Donateur
Staat de snelheid op de handcontroller misschien te hoog? Je kunt op een nummer van 1 (laagste snelheid) tot 9 (hoogste snelheid) drukken om die in te stellen. Druk eens op 1 en probeer dan op de RA knop te drukken. Gaat het dan nog steeds mis?

Brainiac

Moderator
Let op of de rode LED knippert bij het slewen. De voedingsspanning is dan te laag. Schaf dan een zwaardere voeding aan, meer ampère.

CDC

Stofdeeltje
Nee, is onafhankelijk van de ingestelde snelheid.
En nee, de LED knippert niet, ook niet als ie zo gek doet.

CDC

Stofdeeltje
Het gaat sneller dan stand 9. Het is precies of de aandrijving een "snok" geeft aan de montering, maar dan komt die terug met een vergelijkbare "snok"

John Baars

Moderator
De "Snok" herken ik van mijn oude GPDX montering. Nauwkeurig balanceren had geen effect, expres in onbalans brengen ook niet.
Uiteindelijk kon ik in het menu kiezen uit 3 "motorsettings".
Bij nr 3 bleek het euvel verholpen. Wat het precies inhoudt / inhield is mij tot op de dag van vandaag een raadsel. Wellicht dat deze instelling ook ergens diep in het EQ6 menu te vinden is. Voor wat het waard is..

CDC

Stofdeeltje
Ik heb de fabrieksinstellingen terug gezet en het probleem is blijkbaar weg.
Het valt me wel nu op dat de montering - staat binnen nu - een koffiemolengeluid maakt bij snelheden 7 tot 9. Van 6 tot lager is ie heel stil.
Is dit normaal?

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ja; dat is de motorsturing die een ander algorithme moet gebruiken om genoeg koppel te leveren aan die snelheden; dat kun je niet doen met dezelfde methode die de tragere snelheden stiller maakt.

jbrosens

Jupiter
Is hier niet het volgende aan de hand? Als je een slew naar een nieuw object geeft gaat de montering een beweging maken waarvan de grootte (aantal stappen) bepaald wordt tussen de afstand van de huidige positie naar het gevraagde object op dat moment. Het maken van de slew kost enige tijd en daardoor zal als de slew de opgeven afstand heeft afgelegd het object niet meer op de plaats staan die gebruikt is om de lengte van de slew te bepalen en wordt er na het stoppen van de slew nu een (kleine) slew gemaakt naar de plaats waar het object op dat moment staat. Je merkt deze procedure alleen na een grote slew maar elke slew gaat dacht ik volgens deze procedure.
Het is dus de correctie van de gemiste stappen die horen bij het volgen van de sterren op zich (siderale rate) en daarom is dat alleen bij de RA verplaatsing aan de orde.

Laatst bewerkt:

CDC

Stofdeeltje
Ok bedankt, dit verklaart toch wel het gedrag van mijn montering.
Nu ligt ze binnen tot eind maart/bgin april, dan zet ik ze weer op mijn pier buiten onder zakken.(y)

Bovenaan Onderaan