eq3 goto

Nathalie groot

Stofdeeltje
Hoi,

Ik ben nieuw in de astronomie-wereld. Sinds enkele weken in het bezit van een Skywatcher newton 150/750 eq3 goto.
Ik heb vele uren gelezen en youtube filmpjes gekeken. Wat ik nergens kan vinden (en het lijkt een hele domme vraag)
is het volgende: moeten de R.A. en dec clutch/hendels vergrendeld zijn of niet wanneer je de goto gebruikt?
Er zullen nog meer beginners vragen volgen ;-)

wvreeven

Moderator
Hoi Nathalie,

Ja die moeten vast. Je zet ze los als je de telescoop met de hand wil bewegen en vast als de motors de telescoop doen bewegen. En kom maar op met de rest van je vragen hoor :)

Nathalie groot

Stofdeeltje
Aha! Ik had ze telkens (3x de telescoop opgezet tot nu toe) niet vast gezet, dat lijkt onlogisch. De goto zat er ook behoorlijk naast, kan dat daardoor komen?
Bedankt voor je snelle reactie! Zodra het helder is een nieuwe poging!

Huubke

Uranus
Aha! Ik had ze telkens (3x de telescoop opgezet tot nu toe) niet vast gezet, dat lijkt onlogisch. De goto zat er ook behoorlijk naast, kan dat daardoor komen?
Bedankt voor je snelle reactie! Zodra het helder is een nieuwe poging!
Dat komt inderdaad daardoor. Als de klemmen niet vast zitten kunnen de tandwielen ook niet in elkaar pakken. Je mag ze ook wel niet te vast zetten. Gewoon even klemmen is goed.

Skyheerlen

Aluminium rules!
De tandwielen grijpen wel in elkaar, maar het wormwiel is niet meer verbonden met de assen als de vastzetbouten los staan. Gevolg is GOTO-afwijkingen.

Skyheerlen

Aluminium rules!
De klemmen los zijn bedoeld om de telescoop met de hand te bewegen. Met de klemmen vast klem je de assen vast op de wormwielen en drijven de motoren de montering aan. Even over nadenken; het is niet onlogisch.

ArnoM

Donateur
Houd in de gaten dat zodra je de GOTO hebt uitgelijnd (kan in het begin er echt wel naast zitten) dat je dan niet meer de bouten los moet draaien om de telescoop handmatig te verstellen. De GOTO kan dit namelijk niet herkennen (zitten geen pulsschijven op de assen, dus de GOTO weet niet meer waar je naar kijkt en denkt dat de telescoop nog steeds op hetzelfde object gericht staat.
Leer je jezelf aan om, als je je GOTO wil gebruiken, de telescoop enkel nog electrisch te laten draaien en niet meer met de hand.

Bovenaan Onderaan