EQ 8 Pro - ervaringen en tips gevraagd

Houthans

Donateur
Beste mensen, heeft iemand hier ervaringen met een EQ8Pro montering? Robtics heeft een gebruikte te koop staan en dat lijkt me wel wat, maar ik lees ook tamelijk verontrustende verhalen over excentrische declinatie-assen. Zijn dat begin-problemen en hoe om ik er achter of die montering dat ook heeft? Weet iemand of er nog andere aandachtspunten zijn?
Groeten en alvast bedankt,
Hans

Houthans

Donateur
Ik zou er mee willen waarnemen en fotograferen, eerst met de DSLR die ik heb met telelenzen (wellicht meerdere naast elkaar), maar daarmee kom ik niet eens in de buurt van de payload van dit ding. Uiteindelijk wil ik er een grote (30cm plm. f/5) newton op zetten en later een telescoop met een soortgelijke opening maar een langere brandpuntsafstand voor planeet waarnemingen en fotografie. Ik kan de montering wel vast opstellen.

Skyheerlen

Moderator
Een 30cm newton op een EQ6R? Dat zou ik niet zomaar doen; eerst goed onderzoeken of dat wel gaat (ik denk het niet - is ook afhankelijk vh gewicht van die 30cm newton). Een te lichte montering is een drama.

Houthans

Donateur
Nee, geen EQ6R, een EQ8 pro, dus flink zwaarder. Overigens wil ik m'n Newton licht maken, o.m. met carbon buis en een dunne spiegel.

Skyheerlen

Moderator
Dunne spiegel is sowieso goed ivm afkoelen. Lijkt niet nodig als de telescoop vast ‘buiten’ staat, maar helpt ook als de omgevingstemperatuur snel daalt.

Huubke

Uranus
Een 30cm newton op een EQ6R? Dat zou ik niet zomaar doen; eerst goed onderzoeken of dat wel gaat (ik denk het niet - is ook afhankelijk vh gewicht van die 30cm newton). Een te lichte montering is een drama.
Ik heb een 30cm OO op een NEQ6 gehad en dat was toch op de limiet. Een OO weegt ook al iets minder dan de meeste andere merken. Ik zou dan ook voor een EQ8 gaan.

Astrobug

Atoom
Nee, geen EQ6R, een EQ8 pro, dus flink zwaarder. Overigens wil ik m'n Newton licht maken, o.m. met carbon buis en een dunne spiegel.
Ik wou zeggen om eerst met iets klein beginnen en daarna een zwaardere montering kopen als je naar een 30 cm zou overstappen. Tegen dan ga je beter weten wat uw wensen zijn. Kun je al van de eerste dag een vaste opstelling gebruiken? Een EQ8 is wel een groot ding om te versleuren.

Bovenaan Onderaan