EQ 8 encoder wiel probleem

Hej allen,
Vind er niets over terug op de verschillende fora, dus bij deze apart draadje. Ik heb een EQ8 montering die heeft afgezien door een flinke regenbui enkele weken geleden. Alles goed laten drogen en wat beschermkapjes afgehaald om zeker te zijn dat alle vocht weg is vooraleer opnieuw op te starten.
Heb eergisteren opgestart zonder scope en tegengewichten maar wel nog in balans. Heb ik gedaan met het synscan bedieningskastje, waar ook een gps module aan vastzit. Alles ok. Ik begin alignment en hij begint te slewen naar de eerste alignment star. De declinatie as beweegt maar opeens stopt ie met bewegen en de hele montering maakt een luide doorlopende pieptoon, lijkt niet mechanisch maar eerder elektrisch. De stepper motoren bijven koud dus geen overbelasting. Op de synscan blijven de coordinaten veranderen alsof ie nog aan het draaien is, maar fysiek beweegt er niets
Ik zet uit en herbegin. Zelfde issue en deze keer lijkt het dat hetzelfde probleem zich voordoet met de andere inclinatie as.
Ik inspecteer het moederbord visueel maar alles lijkt ok. Kabeltjes zitten overal goed vast, geen losse contacten
Ik demonteer de stepper motoren, draaien prima
Ik inspecteer het declinatiewiel, waar de barcode voor de encoder op geprint is. En daar lijkt er wel iets aan de hand; de barcode lijkt deels weggesleten. Zou dit de verklaring knn zijn en zo ja, wat is de remedie?
Hieronder een foto, let op de barcode links (ok) en rechts van de encoder (groene ding bovenaan)

Bijlagen

• IMG_6176.JPG
    IMG_6176.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 35
Dat is zeker de oorzaak. De barcode kun je helaas niet zelf repareren. Als ik het goed zie zijn het allemaal aparte streepjes en elk streepje is een puls. Hij mist nu de streepjes. Je hebt een nieuw wiel nodig vrees ik.

Bovenaan Onderaan