Enorme viezerik: een 635mm f/4,2 Dobson!

Houdini

Donateur
Leuk, welkom bij de club :).
Hier ga je nog lang plezier aan beleven, mijn 25 inch wordt volgend jaar 20, is met zijn f/5 (3180 mm brandpuntsafstand) nog een stukje hoger.
Vervoer is een uitdaging, koeling is een uitdaging (meer dan 30 kg glas...), maar de beelden maken het allemaal de moeite waard.

GuusGilein

PKS 0716+71
Fantastische impulsaankoop, Roel!!
Het is jou wel toevertrouwd om hem weer in de oude glorie te herstellen. Houd ons alsjeblieft via het forum op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Olivier

Mercurius
Wow . En met servocat en argonavis. De motor was te zien op de eerste foto. Heb je dat al even kunnen testen of dit nog werkt? Bv met nieuwe batterij in de argonavis, krijg je dan iets op het scherm ?

Skyheerlen

Moderator
Roel, je schrijft dat je 'm lichter wil maken. Maar als ik zo de foto's zie, vraag ik me af hoeveel er werkelijk af kan. Natuurlijk, het hoofdframe kan lager, en de secundaire kooi ook, en dat gaat schelen, maar loont het de moeite? Transport zal een issue zijn, of de scoop nu 125 kilo weegt, of 100 kilo. Maar we laten ons verrassen; een grote propdob-variant is ook interessant. Maar maak 'm niet te slap; ik kan me mijn ervaring met een geleende 20" telescoop waarbij de collimatie enorm (20mm) verliep bij het bewegen van zenith naar horizon, nog goed herinneren. Niet fijn.

Een spiegel van Alluna - dat is niet de minste. Is het een glazen / Supramax-spiegel, of een quartz exemplaar?

Benieuwd wat je aan koeling gaat doen. Dat het er nu niet op zit, is enigszins onbegrijpelijk; zo'n plak glas (of quartz) heeft wel wat nodig.

Laatst bewerkt door een moderator:

GuusGilein

PKS 0716+71
Even op de website van Alluna gekeken. Goedendag, dat zijn dure dingen! :oops: Je hebt in elk geval prima optiek in handen.
Heb je de fabrikant al durven vragen wat het schoonmaken en opnieuw veraluminiseren kost?

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ik zou het niet direct bij Alluna opnieuw laten aluminiseren (ze gebruiken AL/SiO2 coatings die meestal niet even duurzaam zijn, en de erfgenaam van de vorige eigenaar heeft dat nu ook experimenteel bewezen), maar bij MCM.

Houthans

Donateur
Hartstikke mooi, deze barn find! Onbegrijpelijk dat iemand zo'n instrument zo heeft laten staan. Heel veel plezier er mee. En spel dat nog maar eens vijf en twintig inch.

Rem

Rogue planet
Waanzinnig, wat een ding. Ik zit al te fantaseren wat je daarmee gaat zien. Details op Uranus, bolhoopjes oplossen in M31, je nachtzicht verliezen aan de centrale ster van M57...

Houdini

Donateur
Ter info, ik heb vorig jaar mijn 25 inch spiegel opnieuw laten aluminiseren bij MCM, de prijs bedroeg toen 635 Euro.

Voor het compacter of lichter maken, je blijft altijd met een spiegel van 35 kg zitten. Uiteindelijk is de telescoop te zwaar om te dragen, en moet je oplossingen bedenken met rijden en rollen. En dan maakt het niet veel verschil of hij in totaal 80 of 110 kg weegt...
Eerlijk gezegd is de grootste uitdaging het thermisch management van de spiegel. Het is een massieve schijf glas die er altijd lang over doet om in thermisch evenwicht te komen.

Verder hoort bij zo'n instrument natuurlijk ook een collectie top-oculairen en een coma-corrector (maar deze discussie is al elders gevoerd...).

En tenslotte, wanneer je gewend geraakt aan dit soort openingen, zal je je 40 cm "klein" beginnen vinden, voor veel objecten en details net te klein om écht goed te observeren ;).

GuusGilein

PKS 0716+71
Hoi Roel, je hebt toch een schuur?
Gewoon accepteren dat dit monster niet echt geschikt is om mee te nemen naar waar dan ook. Gewoon een leuk telescoopje voor in de achtertuin met een SQM waar wij in het westen van dromen.
Deze link had ik je geloof ik wel eens gestuurd: 42 inch - 350 kg - door één persoon op zijn plaats te rollen:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ter info, ik heb vorig jaar mijn 25 inch spiegel opnieuw laten aluminiseren bij MCM, de prijs bedroeg toen 635 Euro.
Dat schijnt een beetje de standaardprijs te zijn bij MCM, 1 euro per millimeter. Als je de zaakvoerder te pakken krijgt, want de assistente/boekhoudster gebruikt een wat gecompliceerdere formule die duurder uitkomt.

reflector

Astigmaat
Er zijn wel lichtere voorbeelden te vinden met een gewicht van tegen de 50 à 60 kg, maar vaak hebben die ook een dunnere spiegel. Als je totaalgewicht daarop zit kun je de componenten nog redelijk tillen, anders ben je inderdaad aan rijden gebonden. Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, alleen voor vervoer heb je wel al snel een bus nodig :)

Eli

Sunglass Milkyway
Heel erg ongelofelijk gaaf, gaarne een langlopend restauratie-feuilleton! 😊

Bovenaan Onderaan