Ik heb gisteravond ook nog even snel met de 102mm mak, bij 120x, gekeken naar Jupiter en Saturnus. Het beeld van Saturnus kwam aardig overeen met de tweede tekening van John, inclusief donkere band boven langs de ring. Ik heb ook even voor een verklaring van deze schaduwval nagedacht, maar kwam er niet helemaal uit, zo van: Staat de zon zo veel lager t.o.v. het evenaarvlak van Saturnus en de aarde zo veel hoger??????
Bij Jupiter kwam rond 2330u inderdaad net de rode vlek om de hoek piepen. In de banden waren bij tijd en wijle wat details te zien, zoals donkerdere en lichtere delen.
Het makje is optisch een prima ding en de seeing was aardig. Vanuit mijn tuin kijk ik alleen nogal langs en over gebouwen die hun dagwarmte nog aan het afgeven zijn aan de afkoelende lucht, dus dat zorgt voor aardig wat lokale turbulentie.
Bij Jupiter kwam rond 2330u inderdaad net de rode vlek om de hoek piepen. In de banden waren bij tijd en wijle wat details te zien, zoals donkerdere en lichtere delen.
Het makje is optisch een prima ding en de seeing was aardig. Vanuit mijn tuin kijk ik alleen nogal langs en over gebouwen die hun dagwarmte nog aan het afgeven zijn aan de afkoelende lucht, dus dat zorgt voor aardig wat lokale turbulentie.