Eindelijk een telescoop besteld!

Aesir

Vesta
Nog even over het collimeren, ik heb met mijn laser collimator de laser stip daar waar die moet staan, na een paar dagen gechecked en nog steeds perfect in het midden. Is ie nou goed gecollimeerd? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Als ik zo in de oculairhouder kijk zie ik de drie clips netjes enkel is mijn oog reflectie niet 100 procent gecentered met de ander stip. Is dit erg? Thanks!

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
De laserstraal die teruggaat moet ook overlappen met de heengaande straal, en eigenlijk is dat niet zo precies en heb je beter een Cheshire of collimatiekapje ter controle (dan moet de Cheshire-ring of de pupil van het kapje concentrisch zijn met de centrummarkering.

Het is normaal dat de silhouet van de vangspiegel niet concentrisch is.

Aesir

Vesta
Dank je, ik heb wel een Cheshire oculair met kruisdraad. Zal eerst maar eens een stertest doen. Wel oculair is daar het geschiktst voor? Heb een standaard 10 en 25mm. En zojuist een 9mm superwide view 66°

sixela

Neen, niet « eerst een stertest ». Om dat naar behoren te doen heb je veel ervaring nodig; als je begint ga je teveel uit focus werken en ga je het eerder miscollimeren.

Gewoon voorwaartse straal richten (kanteling van de vangspiegel; je kunt je lasercollimator nakijken met de kruisdraad van de Cheshire/kijkbuis: de centrummarkering moet dan onder de kruisdraad liggen), terugkerende straal laten samenvallen (kanteling van de hoofdspiegel), en eindigen met de Cheshire om de hoofdspiegel helemaal goed te zetten.

Laurens89

Sedna
Dank je, ik heb wel een Cheshire oculair met kruisdraad. Zal eerst maar eens een stertest doen. Wel oculair is daar het geschiktst voor? Heb een standaard 10 en 25mm. En zojuist een 9mm superwide view 66°
Ik zou beter eerst met de cheshire/kijkbuis checken of daar ook alles goed lijkt te staan ipv een stertest te doen.

Edit: zie dat sixela me voor was :)

sixela

Das dus zo verwarrend! Wat moet ik nou exact zien als de telescoop goed gecollimeerd is?
Zoals vermeld: de centrummarkering achter de kruisdraad en de reflectie van de Cheshire-ring daar concentrisch mee — wat je ook kunt lezen in het Wiki-artikel dat gelinkt werd.

Aesir

Vesta
wat je ook kunt lezen in het Wiki-artikel dat gelinkt werd.
Heb de link goed gelezen en eigenlijk lijkt het te klippen met wat ik bereikt heb enkel: als ik door mn Cheshirebuis kijk zie ik twee vd spiegelclips terwijl als ik zonder iets in de oculairhouder kijk dan zie ik er wel drie. En het horizontale gedeelte van kruislijn van de Cheshirebuis loopt netjes parallel met de kruisdraad van de telescoop zelf, terwijl het verticale gedeelte van het kruis meer links zit ten opzichte van de kruislijn van de telescoop zelf. Is dit tolereerbaar?

sixela

De plaatsing van de vangspiegel is niet kritisch. Zolang je vanuit het brandvlak de hele spiegel ziet is het al goed genoeg.

De kanteling van de vangspiegel is al iets kritischer — onder meer omdat je anders bij het niet perfect plaatsen can een Cheshire ook fouten gaat introduceren.

De kanteling van de hoofdspiegel is het meest kritisch, dus die Cheshire-ring moet echt wel concentrisch zijn met de centrummarkering vanuit een gecentreerd kijkgaatje.

Die spindraden zijn geen collimatiereferentie — niet naar omzien. De kruisdraad dient om de centrummarkering onder te zetten, meer niet.

sixela

Dat je twee van de drie clips ziet betekent dat de vangspiegelplaatsing niet optimaal is, maar als je vanuit een punt iets dichter bij de telescoop kijkt zul je ze wel alle drie zien.

Bij hoge vergroting heeft het meestal geen enkel effect, bij lage vergroting is het volledig verlicht beeldveld niet helemaal gecentreerd.

Niet zo erg dus, zolang je vanuit het brandpunt de hele hoofdspiegel ziet (om te weten op welke hoogte die ligt, richt je je telescoop naar de Maan en zie je met een blad papier voor de lege oculairhouder waar je een scherp beeld van de maan krijgt).

Maar ik val in herhaling omdat je vragen stelt waarop ik al antwoordde…

Aesir

Vesta
Ziet er goed uit! Hopelijk vanavond is kijken wat ik allemaal kan zien met de "aan het verstoffen" Skywatcher 8"🥳🥳🥳

Bijlagen

• Screenshot_20210920-192439_Chrome.jpg
    Screenshot_20210920-192439_Chrome.jpg
    442,7 KB · Weergaven: 8
Bovenaan Onderaan