Eerste indruk Russische БПЦ 7x50 verrekijker

Roel

Pyrotechnische razernij
Vandaag kwam mijn eerste Russisch verrekijker binnen: een БПЦ 7x50. Na alle lovende verhalen over Russische optiek was ik zo nieuwsgierig geworden dat ik dit exemplaar (die zeer goedkoop werd aangeboden op Marktplaats) niet kon laten liggen. Hij werd netjes inclusief leren koffertje, lensdopjes en leren koordje geleverd.

Mijn eerste indruk nadat ik hem uitpakte: getverdemme, wat een oerlelijk ding. Een soort hoogglans zwarte skink. Zo'n goedkope plastic Godzilla van de Intertoys. Her en der wat beschadigingen op de behuizing. Mechanisch ook niet de beste kijker: de focuser heeft een stukje "vrije slag", zoals een montering waarbij de tandwielen niet nauw genoeg op elkaar staan. Oh oh...

BPC-1.jpg

Gelukkig zijn de lenzen en de coating in uitstekende staat: eigenlijk als nieuw.

BPC-3.jpg

En dan de eerste blik.
Sodeju! Die zag ik niet aankomen. Op de as haar- en haarscherp. Ik heb niet zo heel veel ervaring met verrekijkers, maar dit is toch wel de scherpste waar ik ooit doorheen keek. Geen kleurfout, ook niet bij takjes tegen de witte wolken-achtergrond. Collimatie dik in orde. Ook de speling bij het scherpstellen blijkt in de praktijk helemaal niet hinderlijk te zijn. Het voelt wat gek, maar je hebt wel echt het gevoel dat de kijker in focus 'snapt'. Wel ligt er een lichte geelgroene waas over het beeld, goed te zien bij witte oppervlakken.

De randscherpte is erg goed, maar toch niet perfect. Het beeldveld is ongeveer 50 graden en vanaf 40 graden begint het wat onscherp te worden. Overigens nog steeds prima, veel beter dan de kijkers die ik hiervoor had. De scherpte op de as is echter fenomenaal, en dat maakt eigenlijk alles goed.