Een werkend volgplatform in één middag

Roel

Totaal niet relevant
Hee, dat is handig zeg! Met zo'n 800mA blokje kan ik ook mijn 12V ventilatortje wel een tijdje laten draaien. (Dat zou met een alkalineblokje ook al lastiger worden). En al gaat zo'n ding maar één waarneemnacht mee, ik laad liever elke keer zo'n ding op dan dat ik iedere keer een nieuw blokje moet kopen/weggooien. Dank voor de tip!!

Roel

Totaal niet relevant
Hmmm.. Over het motortje maak ik me niet zoveel zorgen, maar op mijn ventilator staat 12V 0.6A. Betekent dit dat hij het maar max 1,5 uur gaat volhouden met zo'n blokje...?

Houdini

Donateur
Ja, dat is een stevig verbruik.
Net zoals in mijn computers gebruik ik op telescopen meestal Noctua's die op 9V een stroom tussen 0,05 en 0,1A trekken.
Bijvoorbeeld de NF-P12 https://noctua.at/en/nf-p12-redux-1300-pwm/specification -> 0,05A bij 12V dus 0,04A bij 9V.
Of als je kleintjes wilt, de Noctua NF-A6x25 FLX -> 0,12A bij 12V dus 0,09A bij 9V.
Zijn heel stil en geven geen trillingen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Hmmm.. Over het motortje maak ik me niet zoveel zorgen, maar op mijn ventilator staat 12V 0.6A. Betekent dit dat hij het maar max 1,5 uur gaat volhouden met zo'n blokje...?
Dat is ridicuul hoog, zeg. 7 Watt?

Ik heb NoiseBlockers maar zelfs de "high speed" 120mm die maar liefst 133 m³/h blaast verbruikt bij maximaal debiet maar 2 Watt. Maar dat debiet is je reinste overkill voor een telescoop -- een M12-2 is ruim voldoende en die verbruikt maximaal (op 1250 rpm) 1 Watt. Op 8,4V draait die trager en verbuikt hij maar ongeveer 0,4W, en dat komt met 0,05A overeen. Dus gaat zo'n 9V blokje 16 uur mee...

Bert Bogchelman

Moderator
Sinds kort zijn er ook 1,5 volt AA oplaadbare batterijen. Dat is toch beter dan die 1,2 volt.
In mijn DSLR gebruik ik 1,6 volt oplaadbare, dat werkt helemaal als een tierelier. Nadeel is dat je allemaal verschillende opladers moet hebben. De nieuwe 1,5 volt AA's zijn wel grappig, die schakelen zichzelf uit met een chip als ze leeg zijn. Van 1,5 volt hup naar nul.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Het is ook onvergelijkbaar met alle andere ventilatortjes die in mijn rommelbak liggen. Het is wel een Ali-ding, dus misschien is het wel gewoon een tikfoutje op de sticker... (hij draait ook gewoon rustig en stil, en hij gedraagt zich dus ook niet bepaald als een 7W windturbine.
Het is deze: https://nl.aliexpress.com/item/4001...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Die 0,6A is de “safety current” — hetgeen hij bij het opstarten kan verbruiken en wat je voor een zekering moet gebruiken. Bij continue 13,8V spanning verbruikt die 0,26A maar dan met hels kabaal aan 2800rpm — iets voor GPUs of CPUs.

Op 8,4V eerder iets minder dan 0,1A (en stil). Op zo’n 9V Li-Ion blokje denk ik dat je op 8-12 uur mag rekenen.

Roel

Totaal niet relevant
Oh! In dat geval lijkt me dat een uitstekende oplossing, en dus uiteindelijk zelfs goedkoper. Ik ga maar eens zo'n setje bestellen.

Houdini

Donateur
Ik ben een test aan het uitvoeren met de oplaadbare 9V 800 mAh van de Amazon link hierboven (beschikbaar onder verschillende namen) die ik al een tijdje gebruik.
Test met 3 Noctua NF-A6x25 FLX ventilatoren die ik op de 63cm wil gebruiken. Ik verwacht een stroomverbruik van ongeveer 3 x 0,08A, dus zou de batterij het minstens 3 uur moeten trekken.
Ze draaien sinds 11 uur, dus nu al meer dan 4 uur continu. Ik doe een update als ze stilvallen :).

Batterijtest op 3 ventilatoren.jpg

Laatst bewerkt:

Houdini

Donateur
De ventilatoren hebben net 6 uur gedraaid ; de eerste 4 uur op volle kracht, daarna 1,5 uur met nog beste goede luchtstroom, en pas het laatste half uur onvoldoende.
Dus zelfs voor 3 ventilatoren is die ene batterij best OK.

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
Top, dat zal dus wel goedkomen. Leuk zo'n praktijktest.
De batterijen zijn besteld, dus ik zal op mijn beurt komende de week eenzelfde test doen met het volgplatform.

Roel

Totaal niet relevant
Batterijen binnen, opgeladen en de test loopt. Een zwaar tandwiel erop om een kleine onbalans te simuleren, en nu maar kijken hoe lang het duurt. Ieder uur resetten totdat ik vanmiddag naar mijn werk moet, haha!

EDIT: Inmiddels 4 uur verder, het motortje snort stilletjes doch voortvarend door. Ik moet zo weg, maar morgenvroeg draaien we gewoon weer verder.

20210323_101845_resized.jpg

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
Update: nu precies 10 draai-uren verder, en hij snort nog vrolijk rond. Een allnighter zal dus geen probleem zijn op 1 lading! Vanavond weer verder.
(Gisteravond, na 5 draaiuren een kort testje in de tuin met de 25cm, en hij volgde nog uitstekend op 200x zonder het pieletje te verstellen, vanavond hopelijk weer zo'n testmogelijkheid)

EDIT: 15 uur, and counting.

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
Vanochtend de duurtest even onderbroken om het platform zwart te spuiten. Sneldrogende verf, dus alles kon al snel weer in elkaar geschroefd worden. De test gaat vrolijk verder, het platform draait nu al 27 uur op dezelfde batterij!

DSC_0205.jpg

Het chromen knopje is het draaipunt van de rockerbox de zwarte knop houdt de twee helften van het platform bij elkaar voor transport.

DSC_0206.jpg

DSC_0207.jpg

Ik heb voor alle zekerheid de spriet richting het zuiden nog extra verstevigd met 2 ijzeren profielen, tegen eventueel doorbuigen (de constructie wordt onder het zuidelijke teflonpunt het zwaast belast op doorbuiging omdat die het verst van een grondsteun verwijderd is). Waarschijnlijk overbodig, maar toch.

Rem

Rogue planet
Wat een enorm mooi apparaat is dat. Belangrijkst is natuurlijk dat ie goed werkt (en dat doet hij zo te lezen perfect) maar het platform is ook gewoon super mooi, zeker nu hij is gespoten.

Bovenaan Onderaan