Een werkend volgplatform in één middag

Roel

Totaal niet relevant
Afgelopen zomer heb ik voor forumlid Steem een volgplatform gebouwd als verjaardagscadeautje. Hier heb ik best lang over gedaan omdat ik het hele ontwerp nog moest uitrekenen/uittekenen/uitproberen. Maar nu ik voor mijn eigen 40cm óók een passend volgplatform nodig heb, heb ik het mezelf deze keer een stuk makkelijker gemaakt, en gewoon een kopie gemaakt van het platfom van Steem.

Alle spulletjes en het benodigde hout had ik al in huis, en vanochtend om 11:00 begon ik met zagen. Als snel was het bovengedeelte met de houten volgsectoren klaar. Sneldrogende houtlijm is trouwens de bom!

DSC_0174.jpg

Vervolgens de onderzijde: met kant-en-klare lagerblokjes en asjes van de 3D-printershop en een uit elkaar geschroefd EQ-1 motortje. Het motorgedeelte zit weggestopt tussen de 2 plateaus en het bedieningskastje vlak bij de zuidpunt: zo kan ik makkelijker bij de knopjes en de snelheid nauwkeurig afstellen. Het snoertje tussen het motortje en het bedieningskastje heb ik onder de bodemplaat door geleid:

DSC_0173.jpg

Het aandrijfasje is een heel simpel 8mm RVS asje, flink opgeruwd met een vijl. In combinatie met de houten sectoren zorgt dit voor voldoende frictie zonder doorslippen. En ja, de schroefjes zijn verschillend, maar ik had geen zin om voor een paar schroefjes een bezoek aan de bouwmarkt te reserveren....

DSC_0176.jpg

En klokslag 17:00u was het platform werkend! Het motortje draait lekker stil (zonder het bedieningskastje eromheen, dat normaal als een soort klankkast werkt) en zelfs met de 20kg wegende 40cm erop slipt de as niet door. (Uiteraard moet alles nog wel even netjes gespoten worden)

DSC_0175.jpg

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Mooi, en weer een stapje verder in de optimalisatie van het VNS-platform: motortje aan de oostkant zodat je geen steunbeer nodig hebt om 'm vast te zetten. En je hebt minder hoogte nodig.

reflector

Astigmaat
Dat is zeker snel, en geeft aan dat het concept nu wel is uitgedacht. Daardoor win je tijd als je niet bij ieder plankje of latje hoeft na te denken. Ik vind overigens die motortjes vrij luidrichtig, zeker met kleine asjes en hogere toeren. Heb jij er nog een soort kapje om? Of is dat om draden weg te werken?

Roel

Totaal niet relevant
Heb jij er nog een soort kapje om? Of is dat om draden weg te werken?

Dat is een 32mm PVC dopje, die past er heel toevallig precies klem omheen. Het dekt de soldeerverbindingen van de draadjes aan het motortje mooi af.

Ja, bij hoge snelheden ratelen de motortjes nogal hoorbaar, zeker met het holle zwarte kastje er nog omheen. Die kap eraf halen scheelt enorm, maar zelfs alleen de kleine zwarte bevestigingsknopjes van dat kapje wat losdraaien helpt al behoorlijk.
Er zit trouwens zo'n grote overbrenging in dat ze met lage toerentallen nog steeds sterk genoeg zijn. Als je het platform zo ontwerpt dat je balanspunt precies in de draaias van het platform ligt, hoeft het motortje sowieso nauwelijks "kracht" leveren: het asje kan je dan met je duim en wijsvinger verdraaien, zelfs met de telescoop erop.
Je kan dus gerust de asdiameter wat groter maken. Ik zit met een 8mm asje ongeveer halverwege het regelbereik.

Overigens verschilt de herrie ook per motortje heb ik gemerkt.

Laatst bewerkt:

reflector

Astigmaat
Ik heb om het toerental te beperken nu een 15 mm houten asje om een 6 mm pen en dat past ook nog in het bereik.
Als je de kijker verdraait of in hoogte verstelt komt er eigenlijk de meeste belasting op de overbrenging, in die zin is een klein asje gunstiger.

Roel

Totaal niet relevant
Hmm, vergeleken met het platform wat ik voor Steem heb gebouwd, is het motortje van mij wel een beetje luidruchtig. Overdag tijdens het knutselen valt dat niet zo op, maar 's nachts in de stilte hoor je hem toch wel continu zachtjes ratelen. Eigenlijk wel vreemd dat ze onderling zo verschillen qua geluid. Ik heb meerdere platformen gebouwd, altijd met dezelfde EQ-1 motortjes, maar deze is met stip de luidste ratelaar.

Ik heb een nieuw motortje besteld, hopelijk is die wat stiller - ik luister tijdens het waarnemen liever naar uiltjes dan naar koffiemolentjes.

Roel

Totaal niet relevant
Ja, gewoon afgetekend en met de decoupeerzaag gezaagd. Met een beetje vaste hand is dat goed te doen.

sdn

Rhea
Ja, dat is wel storend, ik heb ook de indruk dat de nieuwere motortjes luidruchtiger zijn helaas.
Die van mij maakt ook flink herrie maar niet als hij helemaal laag staat. Het kan dus wel lonen om de as precies zo dik te maken dat het ding op minimaal toerental loopt.

Roel

Totaal niet relevant
Nou, zojuist de eerste test kunnen doen onder de half gesluierde sterrenhemel, met de 250mm Propdob erop.
Zo goed mogelijk uitgelijnd op het noorden en de juiste snelheid ingesteld m.b.v. een ster in het zuiden (Denebola). Ster aan de rand, voor het gemak flink onscherp gesteld en de rand van het sterschijfje aan de rand van het oculair gezet bij een vergroting van 400x. Blijft lastig afstellen met dat miniscule potmeter-piemeltje, maar het is gelukt.
De bolhoop M3 in beeld gezet en deze stond na 15 minuten nog steeds in het midden bij 200x, en verplaatste zich in die tijd hooguit de helft van z'n eigen diameter. Ik ben tevreden, nu nog even mooi zwart spuiten dat ding!

Het geratel is trouwens enorm verminderd nadat ik het schroefje (waarmee de motor vastzit op de houten plaat) een slag had losgedraaid. De meeste herrie zit hem dus blijkbaar in de bevestiging, dus ik zal eens wat gaan uitproberen met rubberen stripjes of ringetjes.

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
Voor dat potmetertje kan je ook een multi-slag versie nemen. Is te verkrijgen in 10 slagen of zelfs meer. Dat maakt het afstellen makkelijker

Roel

Totaal niet relevant
Goed nieuws: ik heb het motortje nu indirect met een beugeltje bevestigd op het hout. Het is nu echt heel veel stiller geworden. Heel zachtjes kan je hem nog rond horen gaan, maar absoluut niet hinderlijk meer. (Ik heb dat nieuwe motortje dus eigenlijk voor niets besteld, maar dit zal vast niet het laatste platform zijn dat ik bouw).

Ik heb vanochtend ook meteen even gemeten hoe lang ik kan volgen voordat het platform gereset moet worden: precies 70 minuten. Dat is lang genoeg voor een schets.

DSC_0177.jpg

Zo'n potmeter is misschien een goed idee, ik zal eens kijken dat een optie is. Gelukkig hoeft de snelheid maar 1x goed ingesteld te worden, dus eerst maar even op deze manier.

sdn

Rhea
Goed nieuws: ik heb het motortje nu indirect met een beugeltje bevestigd op het hout. Het is nu echt heel veel stiller geworden. Heel zachtjes kan je hem nog rond horen gaan, maar absoluut niet hinderlijk meer. (Ik heb dat nieuwe motortje dus eigenlijk voor niets besteld, maar dit zal vast niet het laatste platform zijn dat ik bouw).

Ik heb vanochtend ook meteen even gemeten hoe lang ik kan volgen voordat het platform gereset moet worden: precies 70 minuten. Dat is lang genoeg voor een schets.

Bekijk bijlage 1471927

Zo'n potmeter is misschien een goed idee, ik zal eens kijken dat een optie is. Gelukkig hoeft de snelheid maar 1x goed ingesteld te worden, dus eerst maar even op deze manier.
Wat voor stroombron gebruik je? Ik een 9V batterij en heb gemerkt dat het motortje steeds langzamer loopt naarmate de batterij leger raakt. Zeker het laatste stukje moet het toch wel een paar keer bijgesteld worden.

Roel

Totaal niet relevant
Op dit moment een 9V blokje, maar ik wil dat nog vervangen voor 8 oplaadbare penlites. Die houden het een stuk langer vol.

sdn

Rhea
Op zich houden oplaadbare batterijen het langer vol omdat ze meer capaciteit hebben. Maar hun spanning vs restcapaciteit curve is veel minder gunstig dan die van een alkaline batterij. Ik denk dat je dan dus nog meer last krijgt van spanningsverval. Tenzij je natuurlijk elke keer oplaadt, zelfs in een lange sessie trek je misschien maar maximaal 10-15 procent uit zo’n batterijpakket.

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
Om het simpel en toch stabiel te houden kan je tussen de 9 V batterij (of welke batterij dan ook) en het motortje een dc-dc buck converter zetten. (bv, aliexpress)
ze zijn vaak 5V-24V in en 3V-28V uit. Die hebben een meer slagen potmeter voor zeer nauwkeurige instelling. Wat belangrijker is is dat ongeacht de input spanning de uitgang spanning gelijk blijft. Dus je kan een 9V batterij nagenoeg leeg trekken en steeds de juiste spanning houden zonder bij te regelen. En als je 9V batterij leeg is en je heb niets anders bij je dan een 5V powerbank dan sluit je die gewoon aan en nog steeds hoef je niets af te regelen

En voor de niet-techneuten. Als je een batterij kan aansluiten lukt je dit ook

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Er zijn tegenwoordig Li-Ion 9V blokjes en die houden het véél langer vol (800 mAh - 1000 mAh op 9V -- da's flink wat!) dan NiMH oplaadbare 9V-blokjes, en gaan ook in de kou gewoon door.

Voorbeeldjes:

Anders: 9V Lithium "Ultimate" Energizers gaan even lang mee en geven echt geen krimp, maar die kun je niet heropladen.

Als je naar kleinere batterijen gaat: Energizer Lithium Ultimate werken in de andere formaten ook uitstekend, maar op den duur ben je die wegwerpbatteijtjes wel beu...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan