Een vlammende ster en de kikkervisjes

schoenmaker

Didymos
Blijft raar, die Nederlandse namen van nevels (in mijn ogen dan). In mijn draadje over de kwalnevel 😅 haalde ik het al even aan, omdat ik die nevel van de verkeerde catalogus aanduiding voorzag: https://www.astroforum.nl/threads/laatste-foto-van-2021-jellyfish-ic410.1471624/

Zelfde soort bewerking weer. Siril gebruikt voor het stacken. Vervolgens lichtjes gestretched om een afbeelding te verkrijgen die naar Starnet++ gebracht kon worden. Daarna de sterloze afbeelding verder gestretched en later de sterren weer terug ingevoegd.

volledige resolutie op: https://telescopius.com/pictures/vi...r-nebula/IC/405/diffuse-nebula/by-schoenmaker
flamingtadpoles.jpg

Houthans

Donateur
Ik vind het wel charmant, die Nederlandse namen. Verder is dit een erg mooie opname met veel mooie details en aandacht voor de kleuren.

schoenmaker

Didymos
Mooi!

Hoe is ie bewerkt, lijkt op SHO maar L-extreme laat S niet passeren zeker? Als ik het goed heb...
Het is een HOO composiet afbeelding. Gestacked en bewerkt in Siril. Daarna heb ik Starnet++ gebruikt om een versie zonder sterren te verkrijgen. En die heb ik verder bewerkt met Photoshop en later de sterren er weer aan toegevoegd.

De sterloze afbeelding waarmee ik in Photoshop begon met verdere processing zag er ongeveer zo uit:
flamingtadpoles starless.jpg

Jos Henrichs

Donateur
Van de meer dan 13 uur opnametijd (hoe doe je dat in deze treurig grijze weken) zou ik zelf toch een deel hebben ingeruimd voor een extra SII component om nog andere details te onthullen met eventueel een groter kleurbereik.
Het is wel een mooie plaat geworden met een beheerst kleurenpalet en duidelijk kikkervisjes. Mogelijk dat je sommige details nog meer kunt laten uitkomen door een extra luminantielaag toe te voegen, afgeleid van een extra contrastrijk gemaakt Ha beeld, maar dat is natuurlijk een keuze.
Groet, Jos

MaartenB

Quaoar
Mooie plaat! Fijn beeldveld ook. Ik ben benieuwd waarom je je kleuren zo naar het geel / goud trekt. Ik vind (maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk) je kleuren van je starless startpunt veel mooier.

schoenmaker

Didymos
Mooie plaat! Fijn beeldveld ook. Ik ben benieuwd waarom je je kleuren zo naar het geel / goud trekt. Ik vind (maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk) je kleuren van je starless startpunt veel mooier.
Ik vond het erg zuurstok worden ;-) Het bewerken van SHO / HOO vind ik erg lastig. Teveel variabelen. En daardoor wordt het smaak-gevoelig.

Oorspronkelijk probeerde ik de kleurstelling van de starless zoveel mogelijk te behouden, maar bij het bewerken werd het wel heel erg roze, ook op de achtergrond. Uiteindelijk vond ik de kleurstelling van de start-post het meest plezierig.

Bovenaan Onderaan