Een recept voor een Hubble Pallet bewerking van IC410, de kikkervisjes in Voerman

schoenmaker

Didymos
Siril 0.99.8.1
Siril is een gratis software pakket dat een heel aantal zeer handige features kent die je ook kent van betaalde pakketten zoals PixInsight en AstroPixelProcessor. Te downloaden op https://siril.org/

Sinds ik een multi-smalband filter heb, ben ik met Siril in de weer om het meeste uit de geschoten data te kunnen halen. Voorheen gebruikte ik altijd DeepSkyStacker, maar daarmee kan je dus niet de Ha en O3 data van elkaar scheiden en krijg je een vooral rode afbeelding als eindresultaat.

Om een Hubble palet te kunnen maken heb je naast Ha en O3 ook nog S2 data nodig. Hiervoor gebruikte ik een S2 filter met een 6.5nm bandbreedte.

Benodigdheden
De ingrediënten voor dit recept zijn daarmee compleet:

Men neme:
- 60 belichtingen van 180 seconden met een L-eXtreme filter
- 50 belichtingen van 300 seconden met een S2 filter.

Kleine voorbeiding:
Siril werkt erg gemakkelijk met behulp van scripts. Omdat mijn ASI294MC Pro beter zonder bias frames werkt heb ik de standaard HaOIII extractie scripts aangepast. Hier vind je mijn scripts: https://files.located.nl/s/3mhRo3tj0Aww6UCa

Tevens dien je Siril te vertellen waar jouw werkdirectory is. Daarin plaats je mapjes voor respectievelijk flats, darks en lights.

Het recept
Eerst doen we de L-eXtreme data. Alle lights worden in de lights map geplaatst, de bijhorende flats en darks ook in hun eigen mapje.
In Siril kunnen we nu het ASI294MC_Pro_Extract_HaOIII_withFlats script starten.

Na enige tijd heb je dan een Ha_result.fit en een OIII_result.fit bestand. Plaats deze even op een veilige plek.

Vervolgens starten we het ASI294MC_Pro_RGB_withFlats script. Weer even later hebben we dan een Result.fit die we kunnen verplaatsen naar de plek waar je ook de Ha en OIII geparkeerd hebt. Noem het bestand RGB_result.fit

Dan gooien we de process map weg en maken we de lights, darks en flats mappen leeg in je werkdirectory. Daarna zetten we de darks, flats en lights voor het verwerken van de S2 data klaar door alle benodigde files naar de bijhorende mappen te kopiëren.

Opnieuw starten we het ASI294MC_Pro_Extract_HaOIII_withFlats script. Dit keer zijn we alleen geïnteresseerd in het Ha_result.fit bestand. De OIII kan weg. Het Ha_result.fit bestand noemen we S2_result.fit en verplaatsen we naar de plek waar ook de Ha, OIII en RGB data staat.

In mijn geval waren de Ha, OIII en RGB data anders gepositioneerd dan de S2 data (andere nacht). Daartoe kunnen we de boel makkelijk op elkaar uitlijnen door de volgende stappen te ondernemen.

Voeg de vier bestanden (Ha_result, OIII_result, S2_result en RGB_result) toe in de conversie tab, geef het een sequence naam en klik op convert.

1613231460023.png

Daarna kan je simpelweg in de Registration tab klikken op "Go Register". Het resultaat zal een viertal files zijn in je werkdirectory genaamd r_0001.fit t/m r_0004.fit. Deze kan je (kijk naar de volgorde in de conversietab) weer de juiste aanduiding geven. Bijvoorbeeld r_0001.fit -> r_Ha_result.fit enz.

1613232635152.png

Nu kunnen we de ingredienten samenvoegen tot een SHO afbeelding. Kies in de Image Processing pulldown voor "RGB Compositing". Je zal dan in het rood-kanaal de S2 data moeten laden (kies dus het r_S2_result.fit bestand), in het groen-kanaal stop je de Ha data en in het blauw-kanaal de OIII data.

Vaak werkt het verbeterend door de Ha data ook als luminantielaag toe te laten passen. Klik op OK en je hebt een Hubble Pallet voor je. Als de weergave een helemaal zwart beeld laat zien, zal je nog even de display modus op "Autostretch" kunnen zetten.

1613231686185.png

Nu dient er nog wat kleur-correctie en stretching toegepast te worden. Mijn resultaat behaalde ik met onderstaande stappen:

Kies in Image Processing voor Color Calibration -> Photometric Color Calibration. Geef de naam van het object in (in mijn geval IC 410) en klik op find.
Klik op het object in de lijst zodat de RA/DEC ingevuld staan.
Geeft de brandpuntsafstand en de pixel size van je camera in en klik op OK. Even later zal de gekalibreerde afbeelding op je scherm staan.

1613231923179.png

Er zijn nog veel andere mogelijkheden om te finetunen, maar voor dit recept laat ik het even aan je 'eigen smaak'.

De autostretch is definitief te maken via Image Processing -> Histogram Transformation. De knop met het tandwieltje onder het histogram stelt je in staat om de autostretch definitief te maken. Dit resultaat kan je opslaan.

Het r_RGB_result.fit bestand kan je een soortgelijk kleur-correctie process laten doorlopen. Sla de gestretchte versie ook op.

Als laatste is dan in Photoshop het resultaat in te laden. Hier kan je de SHO data de kleurbalans geven die je mooi vindt. Vaak zijn de sterren in die afbeelding vreemd van kleur. Hier komt de r_RGB_result van pas. Met een highlights selectiemasker kan je de kleur van de sterren uit die afbeelding gebruiken.

Serveersuggestie

De serveersuggestie van dit recept ziet er dan als volgt uit:2021-02-12 IC410 Tadpoles SHO L-eXtreme+S2.jpg

Laatst bewerkt:

Jos Henrichs

Donateur
Dank voor je recept waarin je mij in een keer ook leert hoe ik verschillende kleur-files eenvoudig kan registreren! Tot nu toe heb ik SiriL alleen weten te gebruiken met de scripts en de voorgevulde Siril/data map. Registreren deed ik met de hand.... tot nu toe dus. Jouw filmpje heeft mij eerder al aan SiriL geholpen, dus ik ben je dubbel dank verschuldigd.
Jos

schoenmaker

Didymos
In onderstaande foto heb ik eens niet met een daadwerkelijk S2 filter de data geschoten, maar heb ik slechts de L-eXtreme gebruikt. De S2 data werd verkregen door een mengsel te maken van Ha en O[III]. Hiertoe heb ik in Photoshop de Ha data in een laag boven de O[III] data gezet en de Ha laag een 60% opacity gegeven. Het resultaat kon vervolgens gebruikt worden in de uiteindelijke RGB recombinatie zoals hierboven reeds besproken.

Ik heb behalve deze stappen ook nog Starnet++ gebruikt om de nevel van de sterren te scheiden. De sterren heb ik later weer toegevoegd vanuit een RGB stack.

Overigens, dit is de first-light van mijn nieuwe aanwinst na het Esprut debacle. De William Optics GT81 iv met de bijbehorende reducer/flattener. Deze moet alleen nog gefinetuned worden, denk ik te zien.

NGC7000_forum.jpg

Jos Henrichs

Donateur
Ha, veel dank weer ook voor deze les! Met SiriL, Starnet++ en Photoshop (inclusief Topaz DeNoiseAI) kun je plaatjes maken, die je aanvankelijk niet voor mogelijk had gehouden. Ik ben nog lang niet uitgeleerd....

EricD

Quaoar
Beste dr Schoenmaker,

kunt u ook een dergelijk recept uitschrijven voor Pixinsight?

Nu ik het voorgeschreven recept voor Siril zie en die resultaten van de ngc7000 denk ik dat een dergelijk medicijn goed zal werken.

ps je nieuwe telescopen produceert al aanzienlijk betere resultaten dan de esprut.

schoenmaker

Didymos
Beste dr Schoenmaker,

kunt u ook een dergelijk recept uitschrijven voor Pixinsight?

Nu ik het voorgeschreven recept voor Siril zie en die resultaten van de ngc7000 denk ik dat een dergelijk medicijn goed zal werken.

ps je nieuwe telescopen produceert al aanzienlijk betere resultaten dan de esprut.
Doctor Schoenmaker? Haha! Heb je me gegoogled ofzo? Er is een gynaecoloog in Amerika met precies mijn naam. Ik zeg altijd dat het mijn geheime hobby is :p...

Wat betreft de vraag over PixInsight; Ik heb geen verstand van PixInsight. Wel volgde ik voor het vinden van 'mijn recept' een tutorial voor PixInsight en heb de stappen daarin zo goed mogelijk proberen om te zetten in iets wat werkt in Photoshop.

Met andere woorden; Volgens mij is het die YouTube video waar je om vraagt:

Bovenaan Onderaan