Een paar avondjes met de Polarex 10cm en een vraagje over verchromen

nop

Norbert
Waarnemen met de Polarex is niet gewoon waarnemen, da's een belevenis. De montering volgt
geweldig, staat als een huis en Mars op verschillende vergrotingen door een Zeiss ortho is fenomenaal. Natuurlijk zal deze kijker geklopt worden door menig Skywatcher, maar het gevoel en de blik door en op de kijker is niet te evenaren..

IMG_4041.jpeg

Meteen een vraagje aan jullie. Het chroom (?) werk is best wel lelijk, en eigenlijk wil ik het opnieuw laten verchromen (als het al chroom is, geen idee eigenlijk). Vooral op de unihex zitten lelijke pitjes. Maar ook op de declinatiestang. Poetsen helpt hier natuurlijk niet. Iemand suggesties?

IMG_4043.jpeg

EricG

Titan
Natuurlijk zal deze kijker geklopt worden door menig Skywatcher,

Daar zou ik nog zo zeker niet van zijn. Wel achromaten vergelijken met achromaten, Mijn 150 jaar oude Negretti & Zambra blaast menig Skywatcher en Bressertjes van de baan. Wat die putjes betreft, probeer eens te polijsten met een vochtig doekje en wat cementpoeder, geeft dikwijls mooie resultaten.

sdn

Io
dit soort putjes op chroom gaan er ook nog wel eens af door met een prop natgemaakt aluminiumfolie te poetsen.

C8 Ronald

Mimas
Inderdaad, waarnemen met een Polarex is veel méér dan alleen waarnemen.

En ja, deze kijkers kunnen zich -nog steeds- meten met diverse moderne kijkers, of sommigen daarvan nog steeds overtreffen, maar daar gaat het niet per se om.
Het gevoel, de belevenis, dát kan geen moderne kijker bieden, of deze nu optisch beter is of niet.
Niet uit te leggen aan mensen die er niks mee hebben, maar onder liefhebbers gewoon een gegeven.

Mars is de afgelopen tijd een zeer dankbaar object en dat is puur genieten in deze instrumenten.

Snap je gevoel dus helemaal Nop.

svdwal

Sander - Moderator
groter is beter, of het nu oud of nieuw is.

Dat gevoel is behoorlijk persoonlijk. Ik kijk met kijkers die bijna 200 jaar oud zijn, en met kijkers van 2 jaar oud. leeftijd van de kijker weegt niet op tegen een goed donkere en transparante hemel..

Roel

R3ndang666
Iemand suggesties
Ja, niks aan doen. Gebruikssporen, zeker deze, houden de telescoop "echt". Ik heb ooit een buis van een bekraste Polarex overgespoten, en dat zou ik nu niet snel meer doen. Je restaureert heel snel de ziel eruit. Dit is een telescoop met geschiedenis, en dat mag je zien.

Bovenaan Onderaan