Een nachtje met de Epsilon 180 ED op 6 en 7 juni 2021.

Rigel 4

Donateur
De Epsilon 180 ED had wel bijna een jaar in de kist gelegen en ik wilde hem graag uit proberen met de ST 4000 XCM en het filter van Optolong Extreme 2. Dat heeft geen windeieren gelegd maar het resultaat is veel beter dan bij de Boren Simon op F 2,8 met hetzelfde filter. Maar het is ook geen wonder, de Epsilon 180 ED is ook beter gecorrigeerd en heeft bij F 2,8 ook een groter beeldveld. Ik heb in deze nacht enkele objecten hier mee opgenomen en als ik de resultaten bekijk is deze kijker geknipt voor dit soort werk met het bewuste filter. DE montering was de G 11 die zeer nauwkeurig volgde met de volg chip van de camera, de TC 237. Ik moest de volgster wel 4 seconden belichten maar de volgfouten bleven beperkt tot 0, 7 pixel. Daar kun je mee thuis komen. Bedankt voor het kijken.
Untitled895 IC 1318b Epsilon 180 ED F 2,8  ST 4000 XCM  Optolong Extreme 2  TC  237  G 11 07-0...jpg

wvreeven

Moderator
Mooie ronde sterren alhoewel wel jammer van de donkere halo's hier en daar. En erg jammer van het satellietspoor ook! Hoeveel opnames heb je hier gebruikt? Of is het een enkele opname?

Houthans

Vesta
Inderdaad een mooie opname, en ik weer niet of ik Wouter's opmerking nu kopieer, maar rond enkele sterren zie ik een vierkante 'box' waarin de achtergrond afwijkt van de rest.

Rigel 4

Donateur
Ik kan geen halo's vinden op de originele opname en de kleur is inderdaad erg rood, dat komt door het filter. Die vierkante box is een kleine collimatie fout. Doordat er lang niet meer is afgesteld kan het zijn dat de afstelling zachtjes aan verloopt bedankt voor de tip, mij was het niet opgevallen maar ik ga de afstelling opnieuw nalopen. Maar je moet er wel een loep op leggen omdat te zien. Zo is er vaak aan iedere opname wel wat te zien, perfect wordt het nooit. Ik vind de opname geslaagd. Die kunstmaan is jammer maar vaak moet ik frames verwijderen door vliegtuigen, meteoren of kunstmanen. De hemel raakt zachtjes aan bezaaid met kunstmanen. dat gaat in de toekomst voor problemen zorgen. Maar nu is het nog te overzien.

Rigel 4

Donateur
Ik denk dat jij Wouter bedoelt de ringvormige halo's rond de sterren zoals bij Sadir, ik vind dit niet storend en ik vind het persoonlijk erg mooi. NGC 6992 is op dezelfde wijze opgenomen met de Epsilon 180 ED. Bedankt voor het kijken.
Untitled1700 NGC 6992 Epsilon 180 ED F 2,8  ST 4000 XCM Optolong Extreme 2  TC 237  G 11  07-0...jpg

wvreeven

Moderator
Hans, nee dat bedoelde ik niet. Zie hier een uitsnede van de foto van IC 1318:

Screen Shot 2021-06-09 at 14.09.19.png

Er zitten donkere ringen om alle sterren. De ringen zijn het beste zichtbaar daar waar de achtergrond rood is van de nevel.

Houthans

Vesta
Laat ik voorop stellen dat ik het een geweldige opname vind waarvan ik alleen kan dromen. Die 'boxen' vielen me op toen ik de volledige resolutie opname van dichtbij bekeek, dus ja, wel het betere pixel peepen :cool:

SevenW

Meteoriet
Inderdaad mooie opname. Ik vroeg me af of de boxen en ringen rond sterren misschien veroorzaakt worden door een enthousiaste deconvolutie? Of dat dat op zijn minst bij draagt aan de vorm van de boxen?

Rigel 4

Donateur
De donkere ringen worden veroorzaakt door toepassing van DDP van het softwarepakket van mijn camera, CCDOPS geheten en is speciaal voor dit soort camera's geschreven. Toen SBIG nog zelfstandig was voor 10 jaar terug waren er weinig alternatieven. Er zijn nu wel meer programma's op de markt. Adrie Bax heeft mij een voorbeeld gegeven om die donkere ringen weg te werken maar dan moet ik een duur software programma gaan kopen en om alleen dat kleine detail die je pas ziet bij een sterke vergroting vind ik dat onzin. NGC 7000 is hier fraai opgenomen met de Epsilon 180 ED in de nacht van 7 juni 2021. Uiteraard met het Extreme 2 filter.
Untitled2063 NGC 7000 Epsilon 180 ED F 2,8  ST 4000 XCM  Optolong EXtreme 2  TC 237  G 11 07-0...jpg

wvreeven

Moderator
Dank voor de toelichting, Hans. Ik ben niet bekend met de CCDOPS software, noch met DDP. Uit pure nieuwsgierigheid, wat doet DDP precies en wat gebeurt er als je dat niet doet?

EDIT: ik heb een handleiding van CCDOPS gevonden. DDP wordt beschreven op pagina 105.

Het comprimeert het dynamisch bereik van de foto (zeer nuttig) en past verscherping toe. Ik denk dat de ringen door die tweede bewerking geintroduceerd worden. Jammer dat dat niet uitgezet kan worden.

Laatst bewerkt:

Rigel 4

Donateur
Bedankt voor je uiteenzetting en de moeite die je gedaan hebt. Ook kleine objecten laten zich gewillig opnemen met het Extreme filter zoals IC 5146 of wel de Cocoon nevel. Ook is mooi een stukje van de kolenzak te zien.
Untitled2277 IC 5146 Epsilon 180 ED F 2,8  ST 4000 XCM  Optolong Extreme 2  TC 237  G 11  07-0...jpg

Rigel 4

Donateur
En IC 5067, de buurman van NGC 7000 komt hier mooi uit de verf, ik vind het een pracht plaat die gezien kan worden en hopelijk vinden jullie dat ook. Mooi zijn de donkere wolken in de nevel zichtbaar, onderaan staat nog een stukje van NGC 7000. Bedankt voor het kijken.
Untitled439 IC 5067 Epsilon 180 ED F 2,8 ST 4000 XCM Optolong Extreme 2 TC 237  G 11 07-06-2021.jpg

Rigel 4

Donateur
En hier de laatste opname van de sessie in de nacht van 6 op 7 juni 2021 NGC 6888 fraai om te zien en de omringende wolken. Bedankt voor het kijken en jullie commentaren en adviezen. Tot de volgende keer.
Untitled2737 NGC 6888 Epsilon 180 ED F 2,8  ST 4000 XCM Optolong Extreme 2  TC 237  G 11  07-0...jpg

Bovenaan Onderaan