Een (helaas bewolkte) overnachting bij Rubin Observatory

wvreeven

Moderator
Op maandag 15 maart ben ik weer naar "boven" gegaan om op de constructieplaats van Rubin Observatory te werken. De bedoeling is dat iedere dag een lid van het Telescope and Site Software Team naar boven gaat om ter plekke ondersteuning bij softwaretestactiviteiten (mooi scrabblewoord!) te geven. Ditmaal ben ik op maandag naar boven gegaan en heb er overnacht om ook 's nachts tests te kunnen uitvoeren. Helaas bleek het aan het eind van de middag bewolkt wat soep in het eten gooit war waarnemen betreft maar wel mooie plaatjes oplevert:

IMG_0906.jpeg

Na het avondeten zijn een collega en ik nog even terug gegaan naar het observatorium-in-aanbouw en zijn we de koepel binnengegaan want de telescoopconstructie is een heel eind opgeschoten en de Top End Assembly (in amateurtermen: de vangspiegelkooi) is inmiddels bovenop de telescoop geplaatst:

IMG_0907.jpeg

Hier nog een foto van de zijkant zodat de altitudemotor zichtbaar is:

IMG_0909.jpeg

Het bleef tot na zonsondergang bewolkt wat niet alleen roet in het professionele waarneemeten gooide maar ook in het amateureten. Ik had flinke plannen met een verrekijker en zowel UHC als OIII filters maar die gingen niet door. Dan maar een foto van de maan na zonsondergang:

IMG_0912.jpeg

wvreeven

Moderator
De volgende ochtend bleek het in de loop van de nacht toch te zijn opgeklaard, getuige deze Belt Of Venus en schemerstralen (crespucular rays) aan de westelijke horizon:

IMG_0913.jpeg

Na het ontbijt bleken twee en later zelfs drie condors ons een bezoekje te brengen. Hier zit er een bovenop de 1,5 meter brede koepel van de DIMM telescoop:

IMG_0917.jpeg

Een dik uur later heb ik een bezoekje gebracht aan de auxiliary telescope. Deze staat op de vorige foto in de gorte koepel rechts naast de DIMM koepel en wordt gebruikt om op basis van spectra transparantiemetingen van de lucht te doen.

IMG_0919.jpeg

Deze telescoop met een spiegel van 1,2 meter heeft ooit als Calypso telescoop op Kitt Peak gestaan maar is een paar jaar geleden naar Chili verhuisd:

Hier een close up van de spectrograaf die in het Nasmythfocus ligt

IMG_0920.jpeg

Zo ziet de telescoop er uit als deze op 20º altitude gericht staat met de stofkappen open

IMG_0922.jpeg

wvreeven

Moderator
Aan de andere kant zit er een eenvoudige astrocamera in het Nasmythfocus. Zo een heb ik er zelf ook en dat filterwiel heb ik ook:

IMG_0923.jpeg

In de loop van de ochtend begonnen zich lenticulaire wolken boven de Andes te vormen. Hier een foto met het hotel op de voorgrond. De foto is genomen vanaf de weg tussen het observatorium en het restaurant waar we ontbijten, lunchen en dineren:

IMG_0927.jpeg

Al met al waren het twee drukke en succesvolle dagen. Jammer van de wolken maar mijn waarneemkansen grijp ik daar nog wel!

Blijft indrukwekkend, de schaal van professionele waarneemapparatuur. En zoals altijd de hoogte en droogte van dat soort locaties. Mooi als je zo dicht op je passie kunt werken!

svdwal

Sander - Moderator
Heb je ze die camera ook aangeraden ;).

En ik zie een flat field scherm op twee van de foto's. Voor dome flats, neem ik aan.

cyber

Stofdeeltje
Wat voor opnames maken ze met die ASI1600? Absurd om zo'n 'goedkope' camera op een enorme nasmyth focus te zien.

wvreeven

Moderator
Testopnames om de werking van de telescoop uit te proberen (pointing bv.). Het gaat natuurlijk om de spectrograaf!

Bovenaan Onderaan