Een 'handvol' Delmarva 108mm Schiefs.

Een stevige aanpassing moeten doen om wat meer backfocus te krijgen...

Ik had met mijn houten ook nog een extra probleem dat de binnenkomende stralen op de dikke buis botste telkens ik wat aanpaste. Heb dus stevig moeten tunen om dat op te lossen.
Dan was er ook nog het probleem dat ook bij de andere versies het brandpunt niet ver genoeg buitenkwam. Dat had dan weer te maken me het zenitprisma dat met een stuk lichtweg ging lopen.
De spiegels staan in deze nieuwe configuratie 75mm dichter bij elkaar. Dus 1000 inplaats van 1075mm
Backfocus wordt daarmee 1439mm
Ik heb de brandpunten van de spiegels niet aangepast dan kan Marc(die mijn slijpwerk overneemt) gewoon verder werken waar ik gestopt ben.
Er is genoeg ruimte om oculairs met kort brandpunt te gebruiken. Indien niet parfocaal.
Er is ook voldoende ruimte om een fototoestel te gebruiken. Een smartphone zal sowieso gaan maar als je een DSLR gebruikt moet je stevig naar binnen draaien.
De 40mm focusbuis wordt 400mm inplaats van 200mm lang

Totaal brandpunt wordt met deze aanpassing 3235mm inplaats van 3000mm
Vergroting met het beoogde 25mm oculair : 129x
Schijnbaar beeldveld is 65° dus : werkelijk beeldveld is met dit oculair 0.5°, is maar nipt om de maan volledig in beeld te krijgen.

Ikzelf ben de bezitter van een paar Erfle oculairen 28mm 68° schijnbaar beeldveld
Dat geeft een vergroting van 115x
En een werkelijk beeldveld van bijna 0.6°

Dit is de telescoop van Peter en mijn houten(onderaan)
En zelfs met deze flinke aanpassing blijft alles netjes binnen de Airydisk.

1672937531891.png

1672937672622.png

Ondertussen zijn we nog steeds bezig met aanpassen van onze telescopen. Elk van ons heeft zijn eigen visie hoe dat ding er uiteindelijk uit moet gaan zien. Van de zes identieke optische systemen zullen er uiteindelijk vier verschillende versies gebouwd worden.
Momenteel zijn bijna alle onderdelen getekend en klaar om met de productie te beginnen. Enkel nog even wachten tot de optiek helemaal klaar is. Als dat gebeurd is kunnen we, na een laatste raytrace, het laatste onderdeel, de wig, ook tekenen en beginnen produceren.

Tijdens onze laatste meeting de voorbije week hebben we beslist om ook de montering en aandrijving voor al onze Schiefs zelf te bouwen, inclusief een Push-To systeem. Om ergonomische redenen wordt het een vorkmontering.

Tijdens het bezoek van een groep bevriende kijkerbouwers(niet ver van ons vandaan) beslisten zij om ook enkele Schiefs te bouwen. Volgende donderdag gaan zij daarover binnen hun groep vergaderen. Ben benieuwd...

Anton Kutter moest het weten dat er op dit moment een ware 'revival' bezig is van 'zijn' Brachyt...:)

...alweer een tijdje geleden, dus tijd voor een kleine update.
De optiek is zo goed als klaar. Dat maakt dat we momenteel onze tijd vullen met werken van de montering. We wachten nog heel even tot de optiek volledig uitgepolijst is om de exacte brandpunten te kennen. Dan maar eerst kan er verder gewerkt worden aan de allerlaatste onderdelen van de telescopen zelf.

Zowel statief, vork en aandrijving zijn aan de beurt nu.
Die zijn na enkele weken tekenen zo goed als klaar en hebben van het statief al een eerste prototype klaar. De rest volgt nog.
De benen voor de driepoten kwamen we tijdens een opruimactie in onze sterrenwacht tegen in een grote doos. Die werden ons jaren geleden geschonken met de melding 'doe er wat mee, bij mij liggen ze toch maar in de weg'. Heb ze nog niet geteld maar ik vermoed dat we voor bijna alle zes telescopen voldoende aluminium poten hebben.

Dit is V1 en zijn momenteel reeds bezig aan verbeteringen. Behalve de aluminium poten worden alle onderdelen van het statief geprint. Om het statief voldoende sterkte te geven worden al die geprinte onderdelen -uiteraard- een pak robuuster geprint in vergelijking met de gebruikelijke elegante-aluminium-commerciële versies.
En ja hoor, er is tussen de poten ook nog een geprint bakje(diameter 300mm) voorzien wat het geheel een pak stijver zal maken.
Alles wordt bij elkaar gehouden met bouten/moeren M6.

Delmarava schief statief01.png

Delmarava schief statief02.png

...en we gaan zelfs nog een stap verder.
Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk onderdelen van onze telescopen en ook montering te printen.
De montering/aandrijving kan ook nog eens volledig uit elkaar. Zal handig zijn als de telescoop mee moet in de auto bv. Meer info daarover later..

Delmarava schief statief03.png

Bovenaan Onderaan