een corrector is niet hetzelfde als een stuk vensterglas...

jeanpierre

keep it simple
Ik plaats hier even onder zelfbouw omdat we een zelfbouw groep zijn. Als een moderator zich geroepen voelt om te verplaatsen: geen probleem.
Bij Kijkerbouw VSRUG komen mensen ook langs omdat hun telescoop niet de beelden geeft wat ze van die telescoop verwachten. Dan heb je ook pakweg twee soorten mensen. Je hebt diegenen die verwachten dat ze met hun telescoop Hubble beelden zien. Daar kan je volstaan met geduldig een gedegen uitleg te geven. Pakt meestal goed uit!
Daarnaast heb je mensen over de vloer waarvan écht iets aan de telescoop scheelt. Dat kan dan gaan over collimatie ( de overgrote meerderheid), of ze hebben hun refractor uit elkaar gehaald en vergaten hierbij de merktekens, of nog andere zaken.
Maar zo af en toe maak je dit mee. Onderstaand is de vierde keer op een tiental jaar tijd. Mensen kopen een tweedehands en komen dan bij ons langs met bovenstaande vraag. Meestal gaat het dan eveneens om een mis collimatie. Maar vier keer ging het hier om de correctorplaat die gewoon werd vervangen door een stukje ordinair vensterglas. En die moet je dan zwaar ontgoochelen....
Ik vind het bizar om dit vier keer te hebben meegemaakt. Want lang niet iedereen komt langs met dergelijk probleem. Vermoedelijk komt dit veel vaker voor? Benieuwd wie dit nog meemaakte.
Pikant detail: ooit kocht Guy (van onze groep) tweedehands een grote cassegrain. Zelfde probleem! @Skyheerlen zorgde toen voor een echte correctorplaat. Moet zo'n tien jaar geleden zijn vermoed ik.

c1.JPGc2.JPG

John Baars

Moderator
Voor zo'n nepcorrector moet toch willens en wetens flink wat moeite worden gedaan. (juiste maat, gat erin)
Boze opzet of onwetendheid?

jeanpierre

keep it simple
Voor zo'n nepcorrector moet toch willens en wetens flink wat moeite worden gedaan. (juiste maat, gat erin)
Boze opzet of onwetendheid?
Ik hou het eerder op onwetendheid hoor. Om de één of andere reden breekt die plaat, mensen zien er gewoon een stuk glas, gaan naar de glashandel en laten een plaat op maat snijden met de waterjet. Niks kunst aan. Dan stellen ze vast dat het beeld niet meer goed is, krijgen het niet geregeld en verkopen de telescoop. Dat was ook zo met Guy ( uit onze groep). Ik moet het eens navragen, maar ik meen dat hij de telescoop in het buitenland kocht van een amateur (ik denk US, maar vraag het even na). Achteraf na heel wat uitleg werd hij voor zover ik mij herinnerd wel gecompenseerd.

svdwal

Sander - Moderator
Dat is een behoorlijk oude Cx met die oranje en bruine kleur.

Volgens mij moet je dit kunnen zien als je overdag door de scoop kijkt. Je krijgt niets goed scherpgesteld door de sferische abberatie.

TomC

Arp_244
Kan je aan de buitenzijde zien dat het louter vensterglas is in plaats van een juiste correctorplaat? Bestaan daar tips & trucs voor, mochten we ooit zelf tweedehands eentje kopen en de plaat willen controleren?

jeanpierre

keep it simple
Kan je aan de buitenzijde zien dat het louter vensterglas is in plaats van een juiste correctorplaat? Bestaan daar tips & trucs voor, mochten we ooit zelf tweedehands eentje kopen en de plaat willen controleren?
Voor zover mij bekend is dit ook gecoat, dus moet dit te zien zijn als een blauwige schijn. Maar het beste is nog steeds als je (kan ook overdag) even door kijkt met een grotere vergroting. Met een gewone glasplaat krijg je sowieso niet goed scherpgesteld.

• Leuk
Waarderingen: TomC

markus17

Rhea
Ik heb vanmiddag de goedkope minikantoormaksutov er even bij gepakt. Al vervang je die lens met een gehard driedubbel isolerend glaspaneel, je zal direct zien dat er iets niet in de haak is.

Ook de goedkoopste lenzen hebben een schijn van licht, houd een vuile/schone/ontspiegelde bril maar eens tegen het licht. Of schijn een licht op welke lens dan ook die je in huis hebt.

Afkloppen, ook ik wil niet gefopt worden na het lezen van dit bizarre verhaal!

svdwal

Sander - Moderator
Bij een maksutov kan je het makkelijk zien omdat de meniscus-lens hol is aan de buitenkant. De Schmidt-plaat is zo goed als vlak.

Neo

Donateur
Zonder vergelijkend exemplaar ernaast zou ik er niet op durven wedden hoeveel mensen toch vallen voor een vensterglas-exemplaar.
Verblind door een aantrekkelijke aanbieding zou een onwetende koper het er nog lastig mee kunnen hebben.

Een gerenommeerde brillenketen probeerde me ooit een bestelde bril af te leveren zonder de afgesproken coating. Kansloos.
Als je dat niet ziet dan heb je toch echt een bril nodig. Oh wacht...

• Haha
Waarderingen: TomC

svdwal

Sander - Moderator
Als eigenaar van een kapotte Mak zie je ook dat de meniscus-lens in een Maksutov duidelijk geen vlak stuk glas is. Verder is het ook behoorlijk dik glas, terwijl een Schmidt-corrector ongeveer even dik is als vensterglas.

Verder zijn de meeste Maks die met een verzilverde plek op de meniscus.

Je zou dan als eigenaar van een kapotte Mak ook moeten regelen dat daar weer wat reflecterende komt. Stukje aluminiumfolie, rondje knippen en op die plek lijmen? :unsure::D

Neo

Donateur
Dat klinkt buitensporig maar die gedachte ging inderdaad ook al door me heen.
Leuk om over een tijdje eens te testen op te-les-koop... ;-)

NVDW

Lave System
Je zou al respect krijgen voor de moeite die ze er in steken om alles op maat te (laten) maken 😅
Wel handig om te weten dat dit gebeurt.

Beste JP, het is mij ruim 3 jaar geleden ook overkomen.

De verkoper verkocht een oranje C11, die volgens de advertentie prachtige beelden gaf. Eenmaal aangekomen was de kijkerbuis ontdaan van alle optiek, wat natuurlijk vreemd is, maar toen kende ik de reputatie van deze schoft nog niet. De verkoper uit Ede had een nieuw merkteken op de rand van het (venster)glas geëtst en ook het serienummer op de rand van het glas gezet. Hoe doortrapt!

Eenmaal thuis de optiek in de buis gezet, gecollimeerd en een verschrikkelijk beeld.

Diezelfde middag terug gereden naar Ede voor m'n geld terug en hij de waardeloze kijker. De vogel was gevlogen. Volgens de buren voor 2 maanden naar z'n 2e huis in Portugal... Geen reacties op Whatsapp, e-mail enz .

900 euro door het putje.

jeanpierre

keep it simple
Dat is heel heftig! En in dit geval uiteraard met opzet mensen bedriegen. In mijn verhaal hou ik dit op onwetendheid.

Bovenaan Onderaan