Een avondje waarnemen met de verrekijker bij Rubin Observatory

wvreeven

Moderator
Ik ben momenteel weer in Chili en ook op de berg bij Rubin Observatory. Ik ben vandaag op de berg aangekomen en ik blijf hier drie nachten. De bedoeling was dat een collega en ik aan de slag zouden gaan met één van de 30 cm hulptelescopen van Rubin Observatory. Maar aan het begin van de avond hing er veel sluierbewolking en later had mijn collega geen zin meer. Dus kon ik er op uit met de verrekijker!

Vorig weekend had ik wat filterhouderringen voor mijn 15 x 70 Celestron verrekijker gemaakt en ik ging eerst met twee UHC filters (één voor het linker en één voor het rechter oog) aan de slag. Dat was smullen geblazen maar het leverde toch niet helemaal de beelden op waarop ik hoopte. Ik ben zelf meet een OIII-liefhebber dus daar ga ik hopelijk later deze week nog mee aan de slag.

Toen dus de filters eruit en zonder filters op jacht door de Melkweg. Zoals @TomC al aangaf na zijn reis naar La Palma is daar echt waanzinnig veel in te zien met verrekijkers. En aangezien Antares vrijwel in het zenit stond, ben ik de omgeving daar omheen eens beter gaan bestuderen. Zo hé, dat is echt waanzinnig gaaf! Het hele gebied rond Rho Ophiuchi, die net ten noorden van Antares staat, is geweldig spectaculair! Zo spectaculair dat ik wat hulp nodig had om uit te vinden wat er nu allemaal precies staat daar. En daar heeft deze blogpost me bij geholpen:

Er staat daar een wide field opname van precies dit gebied op met een kaartje met de aanduidingen van de helderste en meest opvallende objecten. Later bleek met behulp van Sky Safari dat toch niet alle nevels op de foto een aanduiding hebben gekregen maar hier volgen ze dan toch allemaal. Alle waarnemingen zijn gedaan tussen 22:30 en 23:00 locale tijd met de 15 x 70 Celestron verrekijker.

M 4: Zeer opvallend naast de stralende Antares. Een mooi pluisje met één ster aan de rand. Ik heb het gevoel dat ik hem zo zou kunnen oplossen maar dat lukte natuurlijk niet. Ik zag overigens geen spoor van de voor deze bolhoop zo karakterestieke "centrale balk" van sterren.

NGC 6144: Zeer zwak pluisje met een iets helderder centrum.

IC 4606: Duidelijk zichtbaar als een grote lichte vlek die aan Antares raakt.

IC 4605: Aangesloten met IC 4606 maar dan een lichtere vlek erin rond i Scorpii en twee nabij gelegen sterren.

IC 4603: Aangesloten aan IC 4606 en een duidelijkere verheldering dan IC 4605.

IC 4604: Een zeer grote, ovale vlek met een soort van losse "arm" aan de westkant. Rho Ophiuchi komt wat wit-geel over en de twee sterren er vlakbij wat blauw-groen.

M 80: Een helder pliusje dat op een onscherpe ster lijkt.

B 42: Een kronkelige donker gebied net ten weste van Rho Ophiuchi. Dit is niet de donkere wolk die de "arm" in IC 4604 veroorzaakt.

B 44: Een zeer langgerekte donkere wolk die net ten oosten van IC 4605 begint en naar het osst noord oosten weg loopt. Ik kan de wolk ruim twee beeldvelden van 4.4º elk volgen. De donkere wolk eindigt gespleten.

B 45: Langgerekt maar niet zo lang als B 44. De nevel bestaat uit twee of drie losse delen die gescheiden worden door lichtere delen van de Melkweg.

Zoals gezegd, een geweldig spectaculair gebied wat echt volledig tot zijn recht komt in het zenit. Mijn SQM mat waarden van 21.3 in het zenit en 21.5 naar het noorden toe. Die laatste waarde viel wellicht iets lager uit dan mogelijk vanwege het zeer prominente zodiakale licht dat vanaf de horizon door Leo heen tot bijna aan Spica reikte. Ik heb overigens de Pijpnevel en andere donkere wolken in Scorpius en Ophiuchus zelden zo enorm duidelijk gezien als vanavond.

Morgenavond hopelijk meer!

svdwal

Sander - Moderator
Mooie waarnemingen. Lijkt het visueel op de zwart-wit foto's van Barnard, of zie je ook kleur?

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Antares in het zenit o_O
Ja, dat dacht ik ook! Wow!
In 2013 waren mijn vrouw en ik op vakantie in Nieuw-Zeeland en in 2014 in Tasmanië. Toen had ik nog geen belangstelling voor de nachtelijke hemel, wat achteraf gezien natuurlijk ontzettend jammer is.
Nu zou ik heel graag weer terug willen, vooral naar Stewart Island, aan de zuidpunt van Nieuw-Zeeland. Mijn vrouw heeft het er nog over hoe indrukwekkend de Melkweg was, toen we 's-avonds een geleide tocht maakten om de kiwi's bezig te zien aan het strand. Geen greintje lichtvervuiling, alleen maar de nacht en de hemel...

sterrenboy

I have a dream....
Haha, leuk…..

In mijn Ardennen-verslag van 16-17 juni ‘21 schreef ik: 01:29uur, Scopius… M4, een mooie bolhoop met een rand van sterren erin, het lijkt wel een muur…
Dus die muur is een rijtje van zo’n -dacht ik- 5/7 sterren.

En ook die SQM-waarde…

Ik kwam tot SQM 21.37 in de Ardennen. Wat best wel goed was. En op een plek als Chili is die waarde toch een mega verschil in aantal sterren/transparency/seeing, en dat bij een bijna dezelfde SQM-waarde vergeleken met de Ardennen.

Ik wil meeeee….
Al is het maar om alleen die kiwi’s te bewonderen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Eelco

Aarde (meestal)
Grom ... jalours!

Ik zou deze week in Santiago moeten zijn (en dan de week erop in de Atacama woestijn), maar het is nog steeds zoom zoom zoom ...

wvreeven

Moderator
En ook die SQM-waarde…
Eerlijk gezegd vind ik de waarde van 21.5 niet eens heel goed. Ik heb hier in de buurt op lagere hoogte 21.7 gemeten. Vanmorgen bleek dat de hemel lichtblauw was en dat er dus een dun laagje cirrus hing. Blijkbaar kan de hemel dus toch spectaculair zijn met zulke bewolking maar het kan dus nóg beter!

wvreeven

Moderator
hoop je nu op nog meer sluierbewolking aan het begin van de avond?
Er was vanavond weer (of eigenlijk nog steeds) sluierbewolking en de wind was flink aangetrokken. Desondanks zijn we aan de slag gegaan met de hulptelescoop maar de koepel wilde niet automatisch openen. Twee van mijn collegae zijn ondanks de harde wind de koepel ingeklommen om deze handmatig te openen en daarna de telescoop en camera handmatig te bedienen. Ik ben onderwijl 500 meter omlaag gegaan naar het hotel op de berg. De lucht ziet er net zo prachtig uit als gisternacht maar ik ben gesloopt en ga lekker een filmpje kijken en dan tukken. Morgen een nieuwe poging en het ziet er naar uit dat ik hier volgende week weer de hele week ga zijn.

Skyheerlen

Moderator
Geweldig gebied! Tom en ik hebben te La Palma urenlang parallel met de bino dit gebied waargenomen.

The Snake (B72) was te herkennen met mijn 16x70 (Fujinon); niet de individuele loops, maar wel heel duidelijk als donkerder gebied tov de omgeving.

B68 is een Bok-globale vlak bij en meteen te zien als een veel donkerder vlekje.

Kijk dus vooral ook naar die donkere nevels; geweldig met zo’n bino. Je kunt je er dagen mee amuseren.

Josan

Maan
Ja, dat dacht ik ook! Wow!
In 2013 waren mijn vrouw en ik op vakantie in Nieuw-Zeeland en in 2014 in Tasmanië. Toen had ik nog geen belangstelling voor de nachtelijke hemel, wat achteraf gezien natuurlijk ontzettend jammer is.
Nu zou ik heel graag weer terug willen, vooral naar Stewart Island, aan de zuidpunt van Nieuw-Zeeland. Mijn vrouw heeft het er nog over hoe indrukwekkend de Melkweg was, toen we 's-avonds een geleide tocht maakten om de kiwi's bezig te zien aan het strand. Geen greintje lichtvervuiling, alleen maar de nacht en de hemel...
Herkenbaar. Ik ben in 2018 nog in NZ geweest. Had een 8x40 bij me, ook voor astro. Op een plek op het zuidereiland, ver buitenaf, een huisje gehuurd. Toen ik daar laat in de avond naar buiten liep, heb ik alleen maar met verbazing naar die sterrenhemel zitten kijken en mij proberen te oriënteren. Er is zo veel te zien dat je de weg kwijt raakt. Ik heb de 8x40 niet eens aangeraakt.

TomC

Arp_244
Het gebied rond Rho Ophiuchi is een lastig geval om er visueel iets uit te halen - fotografisch is het natuurlijk spectaculair met de gekleurde reflectie- en emissie nevels.
Echter tijdens de laatste La Palma reis kon je écht goed de nuances detecteren: subtiele 'vuile' nevels en donkere wolkjes die de immens rijke Melkweg plots verduisteren. Probeer eens in een telescoop met lage vergroting (zo widefield als mogelijk) van Antares richting Rho Oph te bewegen: het lijkt wel een absurd samenspel van duizenden sterretjes die plots weggeveegd worden door een neveltje op de voorgrond, even later weer 'aan floepen' en dit in repeat modus. Waanzinnig mooi. Zelfs bij de neveltjes onderling merk je verschillen: sommigen zijn echt tegen het donkerzwart en vegen alles uit, anderen zijn wat grijzer en je hebt zelfs de indruk dat sterretjes erdoorheen willen priemen.

Josan

Maan
Dat 3D-effect is herkenbaar als je op heel donkere plekken naar die donkere Barnard-nevels kunt kijken. En inderdaad, bij lage vergroting. Een verrekijker is dan beter dan een telescoop.

wvreeven

Moderator
Probeer eens in een telescoop met lage vergroting (zo widefield als mogelijk) van Antares richting Rho Oph te bewegen.
Het ziet er naar uit dat ik hier volgende week weer een paar nachten ga zijn. Mijn plan is dan om een kleine refractor, oculairs en filters mee te nemen met een goed uitgedacht waarneemplan om hier een paar uur gebruik te maken van de donkere luchten. Eens zien of dat allemaal lukken gaat!

Eelco

Aarde (meestal)
Mijn plan is dan om een kleine refractor, oculairs en filters mee te nemen met een goed uitgedacht waarneemplan om hier een paar uur gebruik te maken van de donkere luchten.

Veel plezier daarmee! Als je er dan toch bent ... :)

Bovenaan Onderaan