Een avondje waarnemen bij Rubin Observatory

wvreeven

Moderator
Voor de derde week op rij ben ik aan het werk op de berg waar Rubin Observatory wordt gebouwd. In de eerste week ben ik drie keer met een 4x4 naar boven gegaan en dezelfde dag weer naar beneden. Vorige week ben ik hier drie nachten geweest en heb ik geprobeerd wat te fotograferen maar dat is helaas niets geworden (vanwege mijn onbegrip van ASIAIR Pro maar daar ben ik aan aan het werken). Deze week zou ik hier 4 nachten zijn maar vanwege wat plannen het komende weekend ga ik morgen (donderdag) weer naar beneden.

Maandag ben ik hier gearriveerd en heb ik meteen de SharpStar 94 EDPH, die ik meegenomen heb om visueel mee waar te nemen, opgetuigd. En tot grote ramp bleek dat ik een verkeerde kabel/batterij combinatie mee had genomen! Dus geen stroom wat met een iOptron CEM25 toch wel vervelend is. Het plan was om de volgende dag een flink verlengsnoer te lenen en dan maar met netstroom aan de slag te gaan. Dat bleek gelukkig niet nodig want later op de avond ontdekte ik dat deze batterij ook via de oplaadsocket (hoe noem je het poortje waar de oplader in gestoken wordt eigenlijk?) stroom levert en het kabeltje dat ik meegenomen had werkt daar ook mee! Maar toen was het al laat en ben ik gaan slapen. Gisteren waaide het heel hard en was de seeing tussen de 2,5 en 5 boogseconden (!!! dat kan hier dus blijkbaar ook!).

Maar vanavond was het rustig en heb ik de telescoop buiten kunnen zetten. ik heb tussen 19:30 en 22:00 waargenomen. Eerst heb ik op mijn gemak alle Ethos oculairs die ik heb (ik heb ze allemaal behalve de 13 mm) uitgeprobeerd op M4. Wat een prachtige bolhoop in deze kijker. Met het 31 mm Nagler (vergroting 17x) is het een ovaal pluisje met een balk door het midden. De individuele sterren in de balk waren niet zichtbaar. Toen dus de Ethossen één voor één met een steeds iets hogere vergorting. Met het 6 mm (86x) was de bolhoop helemaal opgelost en waren de individuele sterren in de balk prima zichtbaar. Door naar de 4.7 mm (110x) en 3.7 mm 140x). Dat werd wat veel van het goede en ik heb het bij het 6 mm gehouden wat hoogste vergrotingen betreft.

Vervolgens naar de Eta Carina nevel. Met het 31 mm al vooag zichtbaar zonder filter. Toen UHC, OIII en H-Beta gebruikt. Wauw, wauw, wauw wat een geweldig mooie nevel is het toch. En groot ook zeg! De noordwestelijke uitloper tot aan de open sterrenhoop NGC 3324 was prima zichtbaar en de hele nevel paste net aan in het beeldveld van 4,9º.

Daarna heb ik me voornamelijk vermaakt met emissienevels in de Melkweg, onder andere IC 2948 (Lambda Centauri of Running Chicken), NGC 6188 (Dragons of Ara) die overigens best wel veranderde tussen OIII en H-Beta, IC 4628 (Garnaal Nevel), NGC 6334 (Cat's Paw Nebula), NGC 6357 (die veel minder goed zichtbaar was dan NGC 6334) en M 8 (de beroemde Lagune Nevel die ook spectaculair was).

Ik heb ook weer een bezoekje gebracht aan Antares en de Rho Ophiuchi omgeving. Het viel me op dat de nevels hier vorige week met de verrekijker toch wel duidelijker zichtbaar waren dan deze week met een grotere kijker met min of meer dezelfde vergroting (15x verrekijker tegen 17x telescoop). Vreemd. Misschien ligt het aan het gebruik van het 31 mm Nagler oculair. Ik ga het nog eens proberen met een 35 mm Panoptic.

Tenslotte heb ik ook nog een bezoekje gebracht aan het Object van de Maand Juli 2021: M 25. Wat een prachtige open sterrenhoop is dit toch. Zo mooi met redelijk wat heldere en ook veel zwakke sterren en dan al die lichte en donkere Melkweg gebieden er omheen. M 25 is opgedeeld is twee delen met een soort van donkere band door het midden. Beide delen zijn langgerekt en er staan twee witgele en heldere sterren aan de noordwest en noordoost kant van de sterrenhoop. Ik was eigenlijk van plan een keer een schets te wagen maar zag zo veel sterren dat ik al opgaf voor ik begon. Ik heb wel voor de gein geprobeerd met mijn iPhone een foto te maken en dat is nog wonderwel gelukt ook:

IMG_1041.jpeg

Vrijdag ga ik naar de Rio Hurtado vallei ten zuiden van Rubin Observatory en daar 3 nachten waarnemen. Perfect zo met nieuwe maan!

sdn

Io
Leuk verslag! Je iPhone weet er sterren op te krijgen die ik in Nederland niet eens visueel kan zien, geeft wel weer aan hoe beroerd het hier als waarneem plek is!

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Je iPhone weet er sterren op te krijgen die ik in Nederland niet eens visueel kan zien, geeft wel weer aan hoe beroerd het hier als waarneem plek is!
η Carinae wordt omgeven door de Homunculus nevel binnen de Carina-nevel. Dat moet wel een indrukwekkend schouwspel zijn als je het live door een oculair kunt zien. De Carina-nevel is enorm groot, dus als je de kans krijgt om dat te mogen zien, dan weet je weer waarom deze hobby zo fascinerend is.

Het Carina-stelsel is vanuit Chili hoog aan de hemel te zien, maar voor ons vanuit Nederland verborgen achter de horizon, en dat het hele jaar door.
We hebben in principe geen beroerde waarneemplek in Nederland, we hebben te veel vals licht, te veel horizonvervuiling en te weinig seeing door wolken, stof en gewoon te vochtige lucht. Voeg daarbij de korte zomernachten en ik verlang gewoon weer naar de winter, wanneer Orion een dankbaar object aan de hemel vormt. Ik ben nog lang niet op M42 uitgekeken.

wvreeven

Moderator
η Carinae wordt omgeven door de Homunculus nevel binnen de Carina-nevel. Dat moet wel een indrukwekkend schouwspel zijn als je het live door een oculair kunt zien. De Carina-nevel is enorm groot, dus als je de kans krijgt om dat te mogen zien, dan weet je weer waarom deze hobby zo fascinerend is.

Het Carina-stelsel is vanuit Chili hoog aan de hemel te zien, maar voor ons vanuit Nederland verborgen achter de horizon, en dat het hele jaar door.
Ja was ik nog vergeten te vermelden, dus dank voor de herinnering. Ik heb geprobeerd de Homunculus Nevel met deze kijker waar te nemen en dat lukte net wel of eigenlijk net niet. Met de 6 mm (86x) was een zeer strakke Airy ring om Eta Carnia zichtbaar en deze verpestte eigenlijk het zicht op de lobben van de Homunculus nevel! Ik denk dat ik een glimp heb gezien van de helderste van de twee lobben maar dat was op randje zichtbaarheid dus ik weet het niet zeker. Met mijn 30 cm dob is de Homunculus eenvoudig vanuit mijn achtertuin te zien en kan vergrotingen tot meer dan 200x aan.

En ja, de nevel (niet het stelsel!) komt hier tot 60º hoog aan de hemel en is zo helder dat deze zelfs vanuit mijn lichtvervuilde achtertuin eenvoudig met het blote oog zichtbaar is. De meest ideale tijd om deze nevel op een schappelijke tijd waar te nemen is in de herfst (van maart tot mei) en nu in juli is de nevel al ruim de meridiaan gepasseerd aan het eind van de astronomische schemering. Maar gelukkig staat ze nog hoog genoeg om een schitterend schouwspel te geven!

Skyheerlen

Moderator
Jaloers!

Lage vergroting en dan door de Melkweg struinen! Heerlijk!

Maar wat is nu toch een SharpStar 94 EDPH? Eens even opzoeken!

Lifesvr

Vuurbal
Jaloers!

Lage vergroting en dan door de Melkweg struinen! Heerlijk!
Zònder plan, Frank? 😅

Ik denk dat die onbekende hemel elk van ons hetzelfde ontzag inboezemt. Toch maar eens een lijstje maken voor volgend jaar, of ik zit daar hetzelfde te doen.

wvreeven

Moderator
Ik denk dat die onbekende hemel elk van ons hetzelfde ontzag inboezemt.
Dat doet het zeker! Ik begin nu toch wel langzaam aan de sterrenbeelden te herkennen hier. En ook die van de noordelijke hemel die hier "op zijn kop" staan. Qua waarnemen met een telescoop voel ik me echt een beginner. Voor komend weekend heb ik 3 dagen waarnemen op een donkere plek net ten zuiden van Rubin Observatory (maar minder hoog) ingepland en daar ga ik zeker een goed waarneemplan voor opstellen!

markus17

Callisto
Gisteren waaide het heel hard en was de seeing tussen de 2,5 en 5 boogseconden (!!! dat kan hier dus blijkbaar ook!).
Wat bedoel je hier precies mee? Is het soms die omgekeerde halo die ik wel eens zie als de lucht troebel is? Als ik dan met de blote ogen naar boven loer is er een zwarte/donkere cirkel in het midden van het beeldveld, met daar omheen een soort halo van verstrooid stadslicht.

wvreeven

Moderator
Wat bedoel je hier precies mee?
Met seeing wordt bedoeld hoe onrustig de lucht is. Is er veel turbulentie, dan is de seeing slecht. Met weinig turbulentie juist goed. Op Rubin Observatory wordt juist een heel goede seeing verwacht en die nacht was die dus heel slecht.

Bovenaan Onderaan