DSLR opnames van een veranderlijke ster gevraagd om software te testen

Han.K

Han
Je kan ook Libraw kiezen als conversie programma. Beide worden meegeleverd:

Inmiddels ontdekt dat bij "calibration only" een pedestal dus vaste waarde ontbrak om het gemiddelde resultaat boven nul te krijgen. Versie 0.9.501 Verder gaat het extraheren van het groene kanaal goed, maar het lijkt beter dit in de tab photometry in te bouwen. Zodanig dat je de DSLR opnames maar een keer hoeft te laden en dan het hele process kan doorlopen, 1) calibratie, 2) groen kanaal extractie, 3) solven, 4) photometry. 5) AAVSO rapport opslaan

astap4.png

Huubke

Uranus
Han, als ik in ASTAP de verkeerder variabele aanduid, hoe kan ik die verwijderen? Ik ben het programma wat aan het oefenen maar als ik per ongeluk op een ster klik geeft het programma dat aan als een veranderlijke maar dat is niet. Maar ik krijg die marker VAR (purper cirkel) niet verwijderd :sneaky:

Han.K

Han
Als je nogmaals klikt op de zelfde ster dan rouleren de markeringen.

Over een paar uur heb ik de programmaflow voor DSLR opnames zoals eerder aangegeven verbetered.

Huubke

Uranus
Is er ergens een handleiding hoe de beelden te alignen? Ik heb beelden van M67 waarin de variabele EW Cnc staat. Maar die beelden zijn gedithered en dus blijft die variabele niet in de purpere cirkel staan.

Han.K

Han
Dat moet automatisch gaan als de beelden gesolved zijn. Hebben de beelden al een astrometric solution? Normaal worden ze automatisch gesolved.

Han.K

Han
Je kan op het vraagteken klikken. Maar probeer de knop "Refresh astrometric solutions" Dan moeten de beelden wel minstens 1280x960 pixels zijn Verder is er een RA, DEC positie nodig in the viewer maar normaal komt deze uit de FITS header. Verder is voor solven the image height in graden (FOV) nodig, maar deze komt normaal ook uit de header.

Als solven niet lukt door te kleine dimensie dan kan je met Astrometry.net lokaal ze solven in de viewer Tools menu, Batch routines.

De handleiding ga ik binnenkort aanpassen maar dan moet het eerst af zijn.

Laatst bewerkt:

Huubke

Uranus
Is dat dezelfde als in je eerste mail want die gaf niks toe ik probeerde. Straks als ik thuis ben zal ik het downloaden.

Han.K

Han
Bij Firefox werkt de link. Bij Chrome niet direct. Ik neem aan dat het blokkeren van een executable download een bewuste ingebouwde bescherming is voor de gebruiker. Deze file staat op mijn webpage. De stabiele versies van het programma staan bij Sourceforge and daar wordt een andere soort link gebruikt waarmee Chrome geen probleem heeft.

Huubke

Uranus
Het is niet gelukt met mijn beelden van M67 en EW Cnc. Ik ga eerst nog eens opnames maken van een HADS en die dan nog eens door ASTAP draaien. Moet je zelf ook nog opnames hebben om te testen of is dat nu in orde?

Bovenaan Onderaan