DSLR opnames van een veranderlijke ster gevraagd om software te testen

Han.K

Han
Om mijn nieuwe software te testing, kan iemand mij helpen aan een of meer opname series van een verandelijke ster? Het gaat specifiek om DSLR of OSC opnames om de extractie en verwerking van het groene kanaal te testen.

Mvg, Han

Han.K

Han
Hallo Huubke,

Gecalibreerd is makkelijker maar hoeft niet. Darks en flat & bias verwerken gaat ook. Het gaat me vooral om het testen van het extraheren van de twee groene kanalen van de opnames en de uiteindelijke nauwkeurigheid (stdev) van de gemeten magnitudes. V799 is een mooie test kandidaat. 0.3 magnitudes is een mooie grote variatie. Het resultaat wil ik vergelijken met Lesvephotometry.

De software geeft zowel de JD als HJD

Mijn software:

Mvg, Han

Huubke

Uranus
Toen ik nog niks anders deed dan fotometrie gebruikte ik MaximDL en dat was gemakkelijk. De versie van MaximDL die ik heb werkt ondertussen niet meer en dus gebruik ik nu Muniwin als ik eens een variabele tijdreeks doe. Ik was van plan wel eens Lesvephotometry aan te schaffen maar omdat ik Pinpoint moest kopen heb ik het niet gedaan. Ik ken je software van hier op het forum maar ik ben er nog niet dieper op in gegaan. Ik wist niet dat je fotometrie er mee kon uitmeten. Ik ga het eens bekijken.

Han.K

Han
Ja de Pinpoint licentie kost geld. Het werkt nu bij mij (tijdelijk) op een Pinpoint trial license. De Lesvephotometry automatisering werkt goed.

Huubke

Uranus
Ik heb juist ASTAP gedownload en ga oude beelden (wel mono FITS) van AD Cmi er eens op los laten. Moet me wel eerst wat inlezen.

Han.K

Han
Mona FITS gaat prima. In de link boven is een Youtube demonstratie uit 2019 te vinden. In de de nieuwere versie kan je drie te meten sterren markeren (Var, Check, 3). Als het programma door de beelden is gegaan kan je een AAVSO rapport genereren. De lijst kan je ook kopieren naar een spreadsheet. (Ctrl+A, Ctrl-C and paste naar spreadsheet)

De referentie is per definitie de Gaia database (V17 bij voorkeur) hoewel in een spreadsheet je de meting kan verschuiven naar een referentie ster. De meest kritische test is voor mij de nauwkeurigheid van flux & magnitude meting. De aperture is namelijk variabel.

Als het goed werkt en na de laaste aanpassingen zal ik de handleiding aanpassen en een nieuwe Youtube demonstratie maken.

Huubke

Uranus
Ik heb de youtube beelden bekeken en dat lijkt goed te werken.
Met mijn oude beelden lukt het niet omdat ze te klein zijn. De platesolve werkt niet omdat ze maar 765x510 zijn. Ik zal die van vanavond proberen want ik heb alleen nog oudere opnames die met een C8 en Sbig ST7 zijn. Dus allemaal kleine opnames.

Han.K

Han
Je kan ze eventueel solven met een lokale versie van Astrometry.net met de batch routine in de ASTAP viewer tools. Je kan ze ook ergens in het web of Google drive gezipped uploaden/parkeren en dan kan ik ze allemaal voor je solven.

Welke bestanden heb je het liefst, Han?
Recht uit de camera met alle imperfecties die we in het dagelijks leven meemaken (ruis, volgfouten, lichtvervuiling, vliegtuigsporen)?
Ik heb duizenden ongecalibreerde DSLR RAW-opnamen, maar die bestanden zijn veel te groot om even te uploaden: ongeveer 24 Mb per frame.

Huubke

Uranus
Je kan ze eventueel solven met een lokale versie van Astrometry.net met de batch routine in de ASTAP viewer tools. Je kan ze ook ergens in het web of Google drive gezipped uploaden/parkeren en dan kan ik ze allemaal voor je solven.
Ik ben nu bezig met recente opnames van M33 waarin een eclipser zit die tijdens mijn opnames een eclips had. Zie een eerdere post van mij:

Han.K

Han
Fabricus, bedankt voor de help. Gecalibreerd als FITS is het gemakkelijkste. Het gaat me om het testen van de nauwkeurigheid (stdev) bij gebruik van DSLR opnames. Dus het extraheren van de twee groen kanalen en de uiteindelijke spreiding in het eindresultaat. Een enkele serie van een korte periode variable zou al mooi zijn. Een link naar een gezipped file op een google drive of naar https://ufile.io/

Uiteindelijk wil ik een inschatting maken van de nauwkeurigheid van mijn routines. Dus opname series uit meerdere bronnen helpt. Waar ik me het meest zorgen overmaakt is de variable aperture die nu gebruikt wordt. Dat ligt aan de aard van mijn programma setup. Kan ik eventueel veranderen in een vaste aperture grootte maar dat is voor later.

Jammer, dan moet ik afhaken, want ik heb nog geen series van kortperiodieke variabelen en calibreer geen individuele frames, maar alleen tijdens het stacken.

Sommige fotometrieprogramma's eisen dat elk RAW-bestand eerst in FITS wordt omgezet. Voordeel: dan zijn de twee groene kanalen er meteen uit te halen.
Nadelen: 1. erg omslachtig, 2. het is geen "pretty picture". Als je later een stack in kleur wilt hebben, heb je niets aan die monochrome FITS-bestanden en kun je weer opnieuw beginnen.

Wat mij betreft is de stdev die uit fotometrieprogramma's komt veel te optimistisch (getest met o.a. AstroImageJ, AIP4WIN, AstroArt en Muniwin).
Lesve krijg ik niet aan de praat.

Het lijkt me wel handig als de plate solver automatisch de JD en de HJD - of, nog beter: de barycentrische juliaanse datum van begintijdstip, eindtijd en het midden van de opname - in de FITS header zou opslaan.
Hierbij rijst wel de vraag waar de tijd vandaan wordt gehaald en hoe nauwkeurig de cameraklok is. Nog afgezien met het gedoe rond de zomertijd. Niet elke DSLR heeft GSM.

Laatst bewerkt:

Huubke

Uranus
Met mijn beelden van M33, waarin de variabele V Tri een eclips had, heb ik via ASTAP deze curve gemaakt. Dat lijkt goed te werken waarvoor proficiat Han. Ik probeer straks met mijn kleuren Asi 533 V799 Aur en stuur ze je door via Wetransfer als de gekalibreerd zijn. Zelf ga ik ze ook uitmeten via ASTAP. En ik heb ze ook dan maar ineens opgeladen in de AAVSO databank.

1613907065575.png

1613907128256.png

Han.K

Han
Fabricus,

Kortperiodieke lijkt me het makkelijkste maar zolang het een serie is kan ik de stabiliteit van de check/reference sterren magnitudes controleren.

Voor ASTAP gaat het in twee a drie handmatige stappen"

1) Calibreren van de raw's met darks & flats in het stackmenu Het resultaat zijn gecalibreerde FITS files.
2) In de viewer menu Tools, batch processing het het gecombineerde groen kanaal extraheren (versie 0.9.499). Dit levert een fits opname serie met de halve afmetingen op.
3) Meten van de variable in de tab Photometry.

De JD, en HJD worden berekend en kunnen gemakkelijk in de header worden toegevoegd maar dat is nog niet voorzien. De header bevat normaal de UTC tijd.

Het was mij ook al opgevallen dat de fout berekening "1/(1.0857+SNR) waarvan SNR in electrons" te optimistisch is. In opname series zie ik ook bij LesvePhotmetry een grote standaardafwijking. Dat heb ik met de auteur op het forum aangekaart. De oorzaak is na zeggen variable transparantie.

Han.K

Han
Met mijn beelden van M33, waarin de variabele V Tri een eclips had, heb ik via ASTAP deze curve gemaakt. Dat lijkt goed te werken waarvoor proficiat Han. Ik probeer straks met mijn
Dat ziet er goed uit. Een variatie van circa 0.02 magnitudes. :)

Huubke

Uranus
Slechte transparantie en uiteindelijk een maan die stoorde heeft er voor gezorgd dat ik geen opnames heb gemaakt. Het zal voor na volle maan zijn.

Als ik probeer DNG-bestanden uit mijn DSLR te openen in ASTAP, komt er een melding "Error accessing the file" (Windows 64 bit, de DCRAW converter staat in de ASTAP folder).
FITS-bestanden kan ik wel openen met ASTAP, maar dan zou ik eerst andere software moeten gebruiken om de RAW-bestanden (DNG of PEF) om te zetten in FITS. Een all-in-one oplossing zou ideaal zijn.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan