Driehoekstelsel M33, mijn eerste nog niet erg geslaagde poging vanuit Schiermonnikoog op 6 oktober

Jos Henrichs

Donateur
Op de zeer heldere avond van 6 oktober bij ons vakantiehuisje heb ik geprobeerd M33 te fotograferen met de 600mm f/5,6 en het Baader Nd-filter (de zelfde opstelling die later een succesvolle opname van de Plejaden opleverde). Ik maakte 120 subs van 30s bij ISO400 (om de heldere sterren niet te overbelichten).
M33 bleek echter toch aanzienlijk zwakker te zijn dan gedacht en mogelijk ook doordat mijn focus ook tijdens het afkoelen iets verliep werden de sterren onplezierig groot in de omgeving van dit toch spectaculaire stelsel. M.b.v. StarXEterminator heb ik nog een poging gewaagd de sterren afzonderlijk te temmen en er iets beters van te maken, maar het tegendeel was het geval (niets ten nadele trouwens van deze nieuwe plugin: werkt snel en effectief). Ik ben nog op zoek naar de oorzaak van de streperigheid in de achtergrond (mogelijk walking noise, maar niet zeker). Er zit niets anders op dan op een later tijdstip een nieuwe poging te wagen, maar ja, wanneer ben ik weer op Schier tijdens nieuwe Maan en met een kristalheldere hemel....
Er zijn wel aardige details in dit stelsel te zien en er vielen ook enkele rode gebiedjes in het stelsel op, maar de resolutie laat veel te wensen over.
Afijn, toch laat ik het zien in de hoop enkele suggesties te ontvangen waarmee ik een volgende keer aan de gang kan.

m33_dr_2_txt.jpg

Neo

Donateur
Het Baader Nd filter (Neodymium?) opent al met een piekje beneden de 400 nm, grote kans dat het objectief daar moeite mee heeft en opgeblazen sterren in je blauwkanaal oplevert, zeker als je een gemodificeerde camera hebt die een breed spectrum registreert. De Nikon 300 mm f/2,8 is toch een puik stukje optiek maar de stervorm verbaast me toch wel. Ook in de Pleiaden viel het al op en wantrouwde ik eerst nog de converter maar denk nu dat het filter i.c.m. de cameramod niet helemaal vrijuit gaat.

Verder een mooie opname, M33 is bepaald geen makkelijk object!

Jos Henrichs

Donateur
Het Baader Nd filter (Neodymium?) opent al met een piekje beneden de 400 nm, grote kans dat het objectief daar moeite mee heeft en opgeblazen sterren in je blauwkanaal oplevert, zeker als je een gemodificeerde camera hebt die een breed spectrum registreert. De Nikon 300 mm f/2,8 is toch een puik stukje optiek maar de stervorm verbaast me toch wel. Ook in de Pleiaden viel het al op en wantrouwde ik eerst nog de converter maar denk nu dat het filter i.c.m. de cameramod niet helemaal vrijuit gaat.

Verder een mooie opname, M33 is bepaald geen makkelijk object!
Dank voor je commentaar!
Ikzelf vermoed dat de korte opnametijd (1 uur) in combinatie met de onrustige hemel behoorlijk heeft bijgedragen aan de stervorm. Het filter kapt inderdaad pas af net onder 400nm, waardoor de lens de 400nm te verduren krijgt. Ik mag dan in de hoeken wat chromatische aberratie verwachten, maar niet over het hele beeld onronde sterren. Afijn, met mijn pas verkregen CEM25P kan ik mijn langere integratietijdambitie proberen waar te maken en hopelijk komt er verbetering in de toekomst...
De convertor maakt het niet veel beter natuurlijk, maar lijkt mij ook niet de boosdoener: ik krijg er wel een 2x grotere pixelresolutie mee.
M33 hoef ik echt niet te proberen vanuit mijn achtertuin in Veldhoven : te bewaren voor als ik weer eens in een donkere streek ben.

Sieg

Rhea
Toch een mooi resultaat, maar de stervorm viel me ook al op bij je vorige opname
Tevens heb je hier ook last van walking noise

grts
Sieg

Jos Henrichs

Donateur
Toch een mooi resultaat, maar de stervorm viel me ook al op bij je vorige opname
Tevens heb je hier ook last van walking noise

grts
Sieg
Dacht ik ook, maar geen idee nog waar het vandaan komt, want de structuren lopen op de subs zelf precies horizontaal....

Jos Henrichs

Donateur
Doe je aan dithering ?

grts
Sieg
Ha, niet bij verteld, maar voor dit plaatje had ik Siril de dithering laten doen. Gaf echter geen soelaas.
Kan ook aan de sensor liggen, want ik ben wel ernstig aan het stretchen geweest. Ik moet gewoon veel langer integreren om dit mooie object tot zijn recht te laten komen, denk ik zelf.

Sieg

Rhea
Ha, niet bij verteld, maar voor dit plaatje had ik Siril de dithering laten doen. Gaf echter geen soelaas.
Kan ook aan de sensor liggen, want ik ben wel ernstig aan het stretchen geweest. Ik moet gewoon veel langer integreren om dit mooie object tot zijn recht te laten komen, denk ik zelf.
???
Is Siril een capture software ?

grts
Sieg

Jos Henrichs

Donateur
???
Is Siril een capture software ?

grts
Sieg
Nee hoor, maar in één van de voorbewerkingscripts (calibratie, registratie en stacking) verdubbelt het programma het aantal pixels in beide richtingen, genaamd dithering. Eerste keer toegepast, maar mijn streperige ruis bleef nagenoeg hetzelfde.

Sieg

Rhea
Nee hoor, maar in één van de voorbewerkingscripts (calibratie, registratie en stacking) verdubbelt het programma het aantal pixels in beide richtingen, genaamd dithering. Eerste keer toegepast, maar mijn streperige ruis bleef nagenoeg hetzelfde.
Ben je zeker ? Bedoel je niet Drizzle ?

grts
Sieg

Sieg

Rhea
Sorry, ik haalde twee zaken door elkaar.
Wat stel je voor? How to drizzle en wat kan ik verwachten als resultaat?
Groet, Jos
Nee je haalt het weer door elkaar, het is niet Drizzle maar Dithering

Om het heel simpel uit te leggen, na een foto of x aantal foto's krijgt je montering een impuls van je computer om zich enkele pixels te verplaatsen in willekeurige richting
Op die manier vermijd je dus na het stacken walking noise, hot pixels en gewone ruis
gebruik je geen computer om je montering te sturen, geen probleem, na elke foto of x aantal foto's geef je een zetje aan je montering, dat hoeft echt niet veel te zijn

Ik raad je aan om even op het internet en zeker op Youtube je te verdiepen in Dithering

grts
Sieg

Jos Henrichs

Donateur
Kwartje is eindelijk gevallen: duidelijk! Tot nu toe nog geen computerbesturing voor mijn AstroTrac, maar sinds enkele dagen heb ik een CEM25P en daarmee moet dit in de nabije toekomst mogelijk worden. Dank voor je geduld....
Groet, Jos

Is hier niet aan de orde dat de 300mm lens met teleconvertor niet aan de hoge eisen die astrofotografie stelt kan voldoen en daarom de grote sterren opleveren.
Heb zelf een (oude) Nikkon F300mm f2,8 ED maar kan die helaas niet de kwalificatie van een puik stukje optiek toekennen.

wvreeven

Moderator
Is hier niet aan de orde dat de 300mm lens met teleconvertor niet aan de hoge eisen die astrofotografie stelt kan voldoen en daarom de grote sterren opleveren.
Heb zelf een (oude) Nikkon F300mm f2,8 ED maar kan die helaas niet de kwalificatie van een puik stukje optiek toekennen.
Zie ook het comment van Neo:

Neo

Donateur
Hieronder zie je de transmissiecurve van een Baader Neodymium filter, een korte test met een UV/IR-block filter kan je zo vertellen of UV de oorzaak is van je opgeblazen sterren. Lenzenkijkers/objectieven worden wel vaker in de problemen gebracht als je ze golflengten aanbiedt die buiten hun comfortzone vallen.
baader-neodymium-moon-skyglow-1-25-inch-filter-ir-cut3.jpg

Mijn Nikkon F300mm f2,8 ED ( bouwjaar jaren negentig??!) heeft heel veel last van chromatische aberratie waardoor die niet op volle opening is te gebruiken.
Hier testen die dat laten zien.
Als je met een slim bahtinovmasker kijk naar het maskerpatroon van een kunstster (op 25 mtr.) is duidelijke informatie over de chromatisch correctie te zien.
Als eerste het patroon van een newton dat rechte lijnen laat zien omdat er geen chromatische aberatie aan de orde is.
nikkonprobleem-1.jpg

Hier het patroon van de nikkon bij volle opening en bij f 5,6.
nikkonprobleem-2.jpg

een goed gecorrigeerd object laat een heel ander patroon zien zoals hier een TMB 92mm apo
nikkonprobleem-3.jpg

Bovenaan Onderaan