Donderdag 10 juni 2021: gedeeltelijke zonsverduistering

PaulVolman

Donateur
Ik heb samen met een collega vanuit de koepel van sterrenwacht Saturnus te Heerhugowaard link een livestream verzorgt en tijdens de stream kwam een vliegtuig door het beeld heen. Een aantal van die frames heb ik tot een soort Timelaps gezet en dat is het plaatje hieronder. Het origineel staat in de stream en start op 1:05:02uur.

eclipse+vliegtuig.gif

Verder kan ik het natuurlijk niet maken om een paar foto's van onze filmpjes te laten zien. De Telescoop is een Coronado Solarmax 60 met een DMK41 camera.

Zon_122111_lapl4_ap1081-ai-color.jpg

Zon_123740_lapl4_ap2073-ai-b.jpg

Zonsverduistering-a-color-c-small.jpg

Paul

MiTki

Pallas
ook ik was weer paraat om een timelapse te maken, met een m42 pentax telelens (300mm) en twee(!) verdubbelaars, diafragma wel goed dicht en enkel het groene kleurkanaal gebruikt:

Untitled3.gif

erg tevreden trouwens over het detail dat je toch nog krijgt met deze combo en baader folie, die piepkleine sunspots staan er toch nog op:
sunspot1.png

sunspot2..png

Laatst bewerkt:

jeanpierre

keep it simple
Als het mag voeg ik er graag dit filmpje bij. Kijkerbouw- SSVI. Alle scholen/groepen die je hier ziet hebben we begeleidt bij de eerste stappen in de astronomie: optiek maken, telescoop bouwen, en de kleine houten telescoopjes. Waar iedereen het unaniem over eens was, ook de mensen van de vakgroep fysica en sterrenkunde bij ons: het beeld door die kleine dingetjes verbaasde iedereen. We zijn weeral content :)

Neo

Donateur
Hieronder mijn versie van de zonsverduistering, waarbij ca 10% van de opnames onbruikbaar was door passerende wolken. Door veel weg te laten en een 5-minuten interval te nemen kon er gelukkig toch nog een animatie zonder rare haperingen in elkaar gezet worden. ;-)
Svp klikken voor de grotere versie...

20210610a-s.gif

Extrafocaal

Donateur
(Beetje laat, maar je zal er maar een dagje vrij voor moeten regelen) - verwijzend naar het begin van dit draadje;).
D.w.z. voor het verwerken van alle data. Geplaagd door overtrekkende (sluier-)bewolking was het lastig voldoende frames te combineren tot een redelijke animatie (intensiteiten fluctueren dan ook nog eens).
Bijgaand opgenomen met 130mm TSAPO en ASI183 in intervallen van ca. 2 minuten.

MvG,
Peter
PartEclips_20210610_PH1label.gif
PartEclips_impressie_PH1.jpg

Bovenaan Onderaan