Donderdag 10 juni 2021: gedeeltelijke zonsverduistering

Neo

Donateur
... duik nu m'n bed weer in. 😞
Ai, dat is beroerd... sterkte en vooral beterschap!

Er zal vast nog een lawine aan opnames en animaties losbarsten na zo'n eclipse.
Ondanks wat verdwaalde wolken zo nu en dan ratelt Sharpcap hier stug door met z'n geprogrammeerde sequence.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

ener

René
Ik heb de gedeeltelijke zonsverduistering op het werk bekeken door het Lunt 6x30 verrekijkertje. In 1999 heb ik voor het laatst een zonsverduistering gezien. Leuk om op verschillende momenten te kijken, het verloop gaat best snel!

skyfan

over de datum
En hij is er weer af. Er zat tussen de 15 en 20 seconden tussen H-alpha en wilichtbeeld. Witlicht had ik iets te weinig vergroting om dat exact te zien.
Mooie eclips!

GuusGilein

PKS 0716+71
Sterkte, @Rudy !
Dat eind ging best wel snel, ik keek bij 83x en als je even knippert met je ogen is de Maan alweer een beetje opgeschoven. Op naar oktober 2022?

En uiteraard wordt er veel van de @Neo 's van dit forum verwacht qua opnamen :D

• Leuk
Waarderingen: Rudy

JeffMorgan

Meteoriet
Mijn opstelling (zie foto in bijlage): Nikon P1000 met zelfgemaakt filter (op basis van Baader-folie en op zijn plaats gehouden met een elastiekje). Hieronder een foto genomen rond het maximum van de partiële zonsverduistering. Instellingen: ISO100, f/8, 1/500 sec., 432mm (= 2400mm full-frame equivalent).Maximum.JPG

Bijlagen

• Opstelling.jpg
    Opstelling.jpg
    798,7 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

Josan

Mimas
Met een Astrosolarfilter voor de 102mm mak bij 40x, in wit licht, was de zonneschijf praktisch detailloos op wat kleine helderheidsverschillen nabij het midden na. Die zie ik ook terug op die foto van JVS. Het beeld in de 10x50 verrekijker was eigenlijk leuker. De buurman er nog even bij geroepen, want wat astro-educatie en promotie van de hobby is toch ook altijd leuk. Zeker als er met verbazing gereageerd wordt op wat je ziet. Zo veel mensen die geen flauw benul hebben van wat er zich afspeelt buiten dat 2D-planeetoppervlak waarop we rondlopen. ;)

sdn

Rhea
Van 11:30 tot 13:00 gekeken met beide telescopen: 200mm dob met zonnefilter en met de solarmax 40. En gewoon met het filter tussen zon en ogen. Dat is misschien toch wel het indrukwekkendst.

hierbij nog een foto van rond 12:30. Door mijn Panoptic 27 en Dob met iPhone. Heel lastig om zo alle reflecties weg te krijgen maar ergens zijn ze nog wel artistiek

19D3BF58-4C0E-4A53-A6EF-9526B7700CFB.jpeg

Lonneke

Atoom
Wat leuk om te lezen allemaal! Wordt er helemaal enthousiast van 😁 En het verrast mij hoe leuk je een eclips kan bekijken met een telescoop op een A4'tje. Zit daar een speciaal filter tussen ivm de hitte?
Ik als newby heb een poging gedaan om een foto te maken met m'n smartphone door m'n 10x50 verrekijker met een self build Solar filter erop, zonder statief.

Bijlagen

• PXL_20210610_105526876.NIGHT~2.jpg
    PXL_20210610_105526876.NIGHT~2.jpg
    186,7 KB · Weergaven: 9

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Prachtige foto's en verslagen. De foto van JVS (post #68) vind ik voortreffelijk voor een "snelle bewerking". Complimenten!

Ik heb ervoor gekozen een timelapse van de eclips te maken met de Nikon D810a achter de Tak FC-76DS. Elke 7s 1 beeldjes van 1/1600s (ISO 200) gemaakt met de ingebouwde timelapse-functie (er wordt dan automatisch een filmpje gemaakt). Snelheid van de montering ingesteld op 'solar rate' en dat werkt klaarblijkelijk zeer secuur (de montering staat nauwkeurig op de pool uitgelijnd in mijn sterrenwacht).

Bij gebrek aan andere (zonne)kijkers gaande de eclips de verduistering gevolgd met het camera obscura effect.

eclipse_01.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan