Dertiger onderweg

sterrenboy

I have a dream....
Geen van ons heeft het beeld in het vorige bericht gezien ;-).

Dan zou ik toch maar eens voor een bril gaan kijken.... 😂
Mag ook eentje zijn -van een tandarts- met die mini verrekijkertjes erop. Dan kun je ‘m -ook- nog gebruiken voor de sterren.

(Grapje natuurlijk!)

Maar dàt -‘foutje’ op dat- beeld is natuurlijk niet zo erg, dat is weg te moffelen.
 

Skyheerlen

Moderator
Zo te zien haal je met een tweesnijder het materiaal weg, maar hoe maak je dan het oppervlak wat gladder/strakker?
Er was sowieso een issue. De toppen vd frees bleken beschadigd, en ik had geen nieuwe. Even geprobeerd .... resultaat viel toch niet tegen. En dus door.

Maar tot hier komen bleek een gevecht. Het vinden van goede freesjes voor alu die je dan ook nog als niet-zakelijke klant kunt kopen, was niet zo simpel. De eerste set freesjes dat ik had, maakte er een puinhoop van. Spanen liepen meteen vast, het oppervlak werd een kraterlandschap. Lelijk. Dit resultaat is al heel veel beter.

Mss kijk ik nog eens verder; kijken of het beter kan. In ieder geval een grotere dan die die ik nu gebruikte (10mm); mijn machine kan het gemakkelijk aan.
 
Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Zo, even een pauze ivm andere bezigheden. Dat afgerond hebbende, weer verder!

En dus zit de randondersteuning nu vast! Het is een wiffle tree systeem, gelagerd op twee assen die elk met een kogellager en een naaldlager kunnen draaien in het frame vd spiegelbak. Asdiameter 22mm (bovenste lager) / 20mm (onderste lager); dat is genoeg. De lagers die de spiegel zelf dragen, zijn voorzien van een extra Delrin ring, om contact metaal-glas te voorkomen. Ik moet nog gaten boren (of kamers frezen?) in de armen, om zo gewicht te verlagen, maar dat doe ik pas na het definitief passen vd spiegel cq. afstellen vd randondersteuning. En dat laatste stel ik een beetje uit; slepen met een glasschijf diameter 760mm en 51mm dik doe ik liefst zo min mogelijk.

2040E1DB-86E2-4983-9C69-0D38B6BA2110.jpeg

A013AC87-B64E-4319-867E-D1D8B0BF4E59.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
M’n aluminium is op; nieuw is besteld, en onderweg. Maar dat duurt nog wel een week ofzo. Dus dan maar de tijd gevuld met wat probeerseltjes. Ik ga bolvormige oppervlakken nodig hebben voor het truss-systeem. Hoe goed kan ik die maken met de draaibank?

E9DD632F-C04A-4349-B4F3-ACE5DEBD6963.jpeg

Met een botte beitel en de speling op de spindel van de X-as niet helemaal goed ingesteld in de NC-unit, ben ik tevreden hiermee. Uiteraard zal ik alles perfect instellen als ik ‘the real thing’ ga maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sieg

sterrenboy

I have a dream....
Is toch een mooie afronding. Voor de trussen? Daar krijg je rvs bollen voor.
Dat TIG lassen was per uur betaald of voor het hele project? (Mag per PB)

Heb namelijk ook TIG gelast.
 

Skyheerlen

Moderator
Ik heb een conventionele Chinese draaibank die in Duitsland onder handen genomen is om de spelingen en andere onzuiverheden te elimineren (of tenminste te reduceren). Het testrapport zag er goed uit. Later heb ik er een NC-unit met motoren op de Z- en X-as op gebouwd (ELS-4 van Rocketronics) en dat werkt erg goed. Die NC-unit maakt dat het draaien van zo’n bol semi-kinderspel wordt.
 
Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Is toch een mooie afronding. Voor de trussen? Daar krijg je rvs bollen voor.
Dat TIG lassen was per uur betaald of voor het hele project? (Mag per PB)

Heb namelijk ook TIG gelast.
Die bollen zijn wel voor de trusses, maar niet voor wat jij denkt. Wait and see.

Een bevriend lasser doet het laswerk voor mij en ik schuif hem zo wat toe. Ik kan wel lassen, maar ook niet meer dan wat stukjes ijzer aan elkaar maken met een conventioneel lasapparaat met gewone elektroden. Bij lange na niet zo goed als ik voor dit project wil bereiken dus. En dat is, naast af en toe wat laser-snijwerk, het enige dat ik uitbesteed.

Edit: oh ja, en die RVS as met M24 schroefdraad die mijn zoon op zijn stage-adres gedraaid heeft. Mijn draaibank is wat te zwak voor het geweld dat nodig is om zo’n as in RVS te fabrieken. De bank waarop die aa gemaakt is, boort gaten diameter 30mm in RVS zonder voorboren; mijn bank zou meteen stilstaan als ik dat probeer.
 
Laatst bewerkt:

InFINNity Deck

Observatory
M’n aluminium is op; nieuw is besteld, en onderweg. Maar dat duurt nog wel een week ofzo. Dus dan maar de tijd gevuld met wat probeerseltjes. Ik ga bolvormige oppervlakken nodig hebben voor het truss-systeem. Hoe goed kan ik die maken met de draaibank?

Bekijk bijlage 1475534

Met een botte beitel en de speling op de spindel van de X-as niet helemaal goed ingesteld in de NC-unit, ben ik tevreden hiermee. Uiteraard zal ik alles perfect instellen als ik ‘the real thing’ ga maken.
Ziet er keurig uit! Zelf maak ik maak bolletjes met het volgende hulpmiddel:

DSCN5633e.JPG

Geen idee meer waar ik het gevonden heb, mocht je het willen weten, dan zou ik even moeten zoeken.

Nicolàs
 

Skyheerlen

Moderator
Tipje vd sluier omhoog.

Aluminium kwam vanmiddag binnen, en dus heb ik meteen een prototype gemaakt. Dit is een halffabrikaat, na een paar uur in de draaibank (aan de ‘onderkant’ is ook nog een kamer in dit onderdeel gedraaid). Hierna gaat dit halffabrikaat in de freesmachine; daarna een paar handmatige bewerkingen.

Ik heb er in totaal 16 nodig. In serieproductie gaat het wel een stuk sneller.

De diameter van de halve bol is 40mm.

D66C5BC0-D121-4433-A4BB-9755DAA864EE.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Nee, andersom. Bovenop het hoofdframe komt een sleuf (mooier gezegd: een gaffel). En links en rechts vd halve bol frees ik twee vlakken (van diameter 40 naar plat 20). En dat plat20 komt in die sleuf. Verbinding via een RVS as die loopt op glijlagers.

Het bolvormige gedeelte is ‘alleen maar’ om een afronding te verkrijgen aan het plat 20.

Maar ik overweeg om bij de volgende exemplaren niet bol40 te maken, maar plat40 breed, met twee afrondingen straal 10. Dat kan (lees: moet) ook op de draaibank.
 
Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Nee, andersom. Bovenop het hoofdframe komt een sleuf (mooier gezegd: een gaffel). En links en rechts vd halve bol frees ik twee vlakken (van diameter 40 naar plat 20. En dat plat20 komt in die sleuf.

Het bolvormige gedeelte is ‘alleen maar’ om een afronding te verkrijgen aan het plat 20.

Maar ik overweeg om bij de volgende exemplaren niet bol40 te maken, maar plat40 breed, met twee afrondingen straal 10. Dat kan (lees: moet) ook op de draaibank.
Met mijn zelfbouw Newtons uit de jaren tachtig in mijn hoofd, snap ik hier geen sikkepit van. Afijn, alles gaat goed en ik zie wel wat de bedoeling is.
Wel heel gaaf dat je vrijwel alles zelf maakt op de draaibank. (y)
 
Bovenaan Onderaan