Dertiger onderweg

Skyheerlen

Moderator
Ik heb niet uitgezocht wat de invloed van niet-gebalanceerde wippen nou exact is (dat zou me te veel tijd kosten). Het maken vd contragewichten kostte me een uur en al het materiaal had ik toch liggen. Michael Lockwood noemt dit issue heel expliciet op zijn site, en om discussie in de toekomst te voorkomen (de optiek van deze telescoop is door Lockwood gemaakt), heb ik het dan maar opgelost.

Het draaipunt hoog leggen was niet mogelijk (combinatie diameter vd as, naaldlager en lagerhuis, stijfheid vd alu balk en layout vd spiegelbak zelf); vandaar op deze manier. En op het totale gewicht vd telescoop maakt deze 900 gram in totaal ook niet meer uit. Overigens heb ik bij mijn 13" telescopen ook hiermee rekening gehouden; daar was het hoger leggen vd draaipunten wel mogelijk.

Anodiseren: misschien wel. Maar de spiegelbak zeker niet, aangezien er meerdere onderdelen met perspassingen (oa kogellagers) gemonteerd zijn en de bak toch voor het overgrote deel achter de spiegel cq. het diafragma achter de spiegel verdwijnt. Als ik ervoor ga, moet ik iemand vinden die het hoofdframe (1.000x1.000x200mm) kan verwerken. Dat lijkt nog niet zo eenvoudig.

Skyheerlen

Moderator
Niet in het fietsenhok, niet in het tuinhok, niet in de kelder, niet in de garage (hebben we niet). Mss in de woonkamer of de keuken? Kwee nie. Dat zie ik tzt wel. We cross this bridge when we come to it.

JVS

Hyperspectralist
Waarom het risico überhaupt lopen?
waarom een ander risico openen als je niet zeker bent als je het ene niet deftig kan afdekken/justifieren?

Heb het vaak genoeg gezien dat er een ontwerp wordt gemaakt waar vele toeters en bellen aangebracht worden "omdat het nu eenmaal nodig is en het risico te groot is". Tot wanneer de vele toeters en bellen meer problemen opleveren dan ze oplossen. En dan blijkt ineens dat ze allemaal niet nodig waren.

Maar goed, we gaan off-topic hier...

JVS

Hyperspectralist
Anodiseren: misschien wel. Maar de spiegelbak zeker niet, aangezien er meerdere onderdelen met perspassingen (oa kogellagers) gemonteerd zijn en de bak toch voor het overgrote deel achter de spiegel cq. het diafragma achter de spiegel verdwijnt. Als ik ervoor ga, moet ik iemand vinden die het hoofdframe (1.000x1.000x200mm) kan verwerken. Dat lijkt nog niet zo eenvoudig.
Als je zover bent, laat maar iets weten, ik weet een adres waar ze een goede zwarte anodisatie hebben...

Skyheerlen

Moderator
Ik vind dit niet off-topic.

Aangezien de consequenties gering zijn (de gewichten zitten niets in de weg), de massa klein is in verhouding tot de rest en de kosten nul (weinig tijd en al het materiaal had ik liggen), heb ik ze zo gemaakt.

JVS

Hyperspectralist
Ik vind dit niet off-topic.

Aangezien de consequenties gering zijn (de gewichten zitten niets in de weg), de massa klein is in verhouding tot de rest en de kosten nul (weinig tijd en al het materiaal had ik liggen), heb ik ze zo gemaakt.
:giggle:
allemaal sluitende argumenten: daar kan ik niets tegenin brengen.

Opnieuw: knap werk hoor!

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
waarom een ander risico openen als je niet zeker bent als je het ene niet deftig kan afdekken/justifieren?
In het geval van zo'n grote spiegel is het gewicht van de spiegel toch veel groter dan dat van die tegengewichten; de kost is dus echt niet groot, en ik zie echt niet welk 'risico' eraan verbonden is.

In het algemeen ben ik het met je eens (ik heb dan ook slechts een zespuntcel op mijn 400mm, dus ik ben heus geen habituele overengineerer), maar in dit specifieke geval is de sop de kolen wel waard.

JVS

Hyperspectralist
In het geval van zo'n grote spiegel is het gewicht van de spiegel toch veel groter dan dat van die tegengewichten; de kost is dus echt niet groot, en ik zie echt niet welk 'risico' eraan verbonden is.
tzijn meestal de risico's die we niet zien die voor de grootste problemen zorgen (ask me how I know...)

maar bon, zoals gezegd, de pro-argumenten van Skyheerlen houden steek, dus wie ben ik om die in vraag te stellen.

Skyheerlen

Moderator
Alle vragen mogen gesteld worden.

Spiegelbak inbouwen - alleen, zonder hulp. Het ding is zo <beep> zwaar dat ik ‘m moet ondersteunen met blokken hout om ‘m op de juiste plek te zetten zodat ik ‘m vast kan schroeven. Wat een gedoe ...

E520441B-A25C-4B9C-8772-CCB6D99408F3.jpeg

Die zit. Hoogte vd wippen (lees: onderkant spiegel) boven het frame vd spiegelbak gemeten; nu dat exact bekend is, kan ik de assen vd randondersteuning gaan maken.

1B48DEAC-946C-4B9C-8E44-693E8D5CD471.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Wat werk verzet dit weekend. Assen tbv de randondersteuning (wiffle tree; vier lagers om de 45 graden) en lagerhuizen af en gemonteerd. Aan de voorkant een kogellager, ook axiaal opgsloten, en aan de achterkant een naaldlager dat (uiteraard) axiaal bewegingsvrijheid heeft. Asdiameter: 22 mm (voorkant) cq 20 mm (achterkant).
Jammer alleen dat deze lagers in de praktijk niet zullen draaien, maar niet meer doen dan (semi-) wrijvingsloos de randondersteuning op z’n plaats houden.

De randondersteuning zelf moet nog gemonteerd worden, maar daarvoor moet nog een stukje vh lagerhuis tbv de collimatie weggegreesd worden (dat is geen ontwerpfout; het was vanaf het begin bekend).

4F6626A5-0B1B-4EFC-B1CF-70850C63D2C4.jpeg

F2FCBF3F-8559-4082-B6B8-5D05E250AE73.jpeg

Aan de achterkant:

FABF93DB-75C8-43B8-AFE3-AD5F0D2D9CA2.jpeg

D803E000-5F9E-47FC-8476-1FCEAF5D5546.jpeg

Skyheerlen

Moderator
Beetje spelen met de freesmachine ...

35BC6FB0-06AF-40C0-BD19-BC40F58232D3.jpeg

E9CDF47E-8B01-4234-B937-ACD68F37B31E.jpeg

En zie daar: de randondersteuning past er in (maar zit nog niet vast en moet nog afgewerkt worden).

B7FAD7EF-E8F8-403F-9B45-938AF8C91ACA.jpeg

MichelB

Michel
Zo te zien haal je met een tweesnijder het materiaal weg, maar hoe maak je dan het oppervlak wat gladder/strakker?

Skyheerlen

Moderator
Ik laat het zo. Het is geen aangezichtsvlak. Ik probeer te voorkomen dat ik te veel tijd steek in het afwerken van dingen die toch onzichtbaar zijn. Het leidt tot niets anders dan tijdverlies, terwijl er nog zo enorm veel werk is.

En ja, soms gaat het niet helemaal zoals ik het eigenlijk wil. Ik kan het onderdeel weggooien of proberen te repareren (zoals die keer toen ik ‘0.4’ intikte in de NC-module vd draaibank ipv ‘0.04’ en me naderhand verbaasde dat het lager erg ruim paste - opgelost door een ring in te persen en die dan juist af te werken), maar soms laat ik het zoals het is. Het hoort erbij. Absolute perfectie is voor een amateur heel moeilijk te bereiken.

4172AFFF-2065-4E47-8C65-DAB99BAC82EA.jpeg

(Even de vuile was buiten gehangen. Snel weer naar binnen halen.)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan