Dertiger onderweg

Skyheerlen

Moderator
Txs voor de tip (de Cruxis-site voorziet in een aantal heel handige hulpmiddelen - dank daarvoor). Die calculatie gebruikte ik idd ook al. Het is inderdaad kritisch.

Idee overboord gesmeten en 20 uur werk in de drek. De sferische lagertjes die de wippen gaan dragen, wil ik niet ónder de wippen (het draaipunt ligt dan immers veel lager dan het zwaartepunt en dat is ongunstig), maar erin. Ik had al de twaalf lagerhuisjes (en één of twee proef-exemplaren) gemaakt, en die kunnen nu weg.

Beter is de juiste boring in de wip maken en het lagertje daarin vastzetten. Laat ik zo’n nauwkeurige boring (16 en 22 mm diameter) niet kunnen maken in dikke plaat (die niet in de draaibank kan) met mijn machinerie, en dus moet ik separate lagerhuisjes draaien en die verzinken in de wippen. Dus eerst grote gaten boren (speedboor), die opmeten, lagerhuisjes pas maken en die dan vastzetten (Loctite 638). Zo gezegd, zo gedaan ... maar pffff, dat is enorm veel werk. Anderhalf uur per lagerpunt, en ik moet er 12 ....

Maar het resultaat is mooi.

De onderkant.

IMG_2276.jpg

De bovenkant (zonder lager).

IMG_2278.jpg

Met lager (met binnenring gekanteld). Het lager ligt op deze manier zo hoog als mogelijk is, in de wip.

IMG_2280.jpg

Nog elf te gaan ...

Laatst bewerkt:

Houdini

Donateur
Heel knap.
Je hebt het jezelf wel extra moeilijk gemaakt :).
Een 27-punts is theoretisch beter (geeft een wat lagere RMS-fout in Plop) maar in de praktijk minder goed op mechanisch vlak door de extra verdieping (driehoeken op twee niveaus) en de lange, smalle driehoeken die alle randfouten uitvergroten (bijvoorbeeld door wrijving tussen de contactpunten en de onderkant van de spiegel).
Een 18-punts ophanging is veel gemakkelijker, je hebt minder rotatiepunten en zes bijna gelijkzijdige driehoeken. En vooral ook "robuuster", daarmee bedoel ik dat het gedrag van de spiegelcel in de praktijk minder zal afwijken van het theoretische ideaal.

Skyheerlen

Moderator
Ik weet dat een 27-punts veel lastiger is. Ik had eerder ergens berekend dat het verschil tov een 18-punts toch groot was, maar kan dat nu niet meer reproduceren. Vreemd. Anyhow - ik kan / ga niet meer terug.

Ik doe mijn stinkende best om de draaipunten zo hoog mogelijk te leggen, wrijving zo laag mogelijk te maken, de geometrie zo goed mogelijk uit te voeren en de oplegpunten conform ‘Lockwood-Pratte’ (dus met verlaagde middendelen en uitgevoerd in Delrin) te maken.

Daarnaast hou ik van deze uitdaging. 18-punts spiegelcellen heb ik al een aantal malen gemaakt - dit is weer wat nieuws.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Nieuwe draaibank en dus weer door.

Alle secundaire wippen voorzien van gaten met diameters tussen 22.0 en 23.0 mm (erg grofstoffelijk boorwerktuig gebruikt - maar ik had niets beters).

IMG_2592.JPG

En in die gaten komen lagerhuizen tbv de sferische lagertjes - en die worden wel precies op maat gemaakt. Deels al klaar.

IMG_2590.JPG

Skyheerlen

Moderator
Enige privé-zaken tussendoor, maar nu ben ik er weer.

Heroverweging tijdens het tuinwerken … de 27-punts spiegelcel is te complex. Idd (zoals eerder ook al geschreven, oa door Houdini), leidt het theoretische voordeel niet tot een praktisch voordeel, door de te hoge wrijving en stapeling van wippen. Dus gaan de wippen aan de muur en bouw ik een 18-punts cel. En dat past allemaal net binnen alle alu balken die ik al gemaakt heb. Gelukkig maar!

Snel materiaal bestellen ...

• Leuk
Waarderingen: TomC

Skyheerlen

Moderator
Druk bezig met ontwerpschetsen. Dit is de lagering vd drie wippen waar bovenop de zes driehoeken vd spiegelcel komt. Veel draaibank- en freesmachine-werk.

B59A3F55-305D-40E0-A567-11B2E4B288A6.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Vandaag RVS-assen in de draaibank gemaakt. Dat gaat alleen met koeling. Mijn draaibank is eigenlijk niet gemaakt voor draaien met koeling, maar ik heb wat aanpassingen gedaan om het toch mogelijk te maken (oa spatschermen en opvangbak). Desondanks wordt het een kliederboel.

8CB3B71B-EBA7-4169-AA13-4CAD529873DB.jpeg

41FA0E9A-AA2C-4200-A445-0641AFA336D6.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
De driehoeken heb ik voor de verandering eens besteld bij een bedrijf dat die kan laseren. Eens kijken hoe dat gaat. Ik zou ze wel zelf kunnen maken, maar ik ga ook delen nodig hebben die ik niet zelf kan maken, en dan is het handig een goed adres te hebben. Dit is dus een test.

Laatste dagen bezig geweest met de wippen onder de driehoeken vd spiegelcel, en de lagering daarvan. Het wordt een éénzijdige lagering, en dat heeft wat meer voeten in aarde. RVS-Assen, diameter 15mm, en alu balkjes 40x20, wanddikte 3mm, 325mm lang, gelagerd op naaldlagers in alu lagerhuisjes. Op de foto, de lagerhuisjes in de freesmachine.

D99933C2-49E4-4564-A005-4FA65315E06F.jpeg

De drie lagerhuisjes (waarvan één nog niet klaar), bij elkaar. Ze komen met lager in de alu kokerbalken 40x20mm.

27A770FC-89AE-4353-AB04-790BB3B56072.jpeg

De RVS-assen ingeklemd in de houders. De houders worden vastgezet in de 80x80mm alu kokerprofielen van de spiegelbak zelf. De balken 40x20 waarop de driehoeken komen, draaien om het langere uitstekende gedeelte vd as.

73D93B66-ADD0-4F0B-8021-75BE7062E712.jpeg

De onderdelen bij elkaar. Er is nog wat werk (oa een aantal afstandsbussen moet nog gemaakt worden).

A510F9F3-F96E-4441-9BE1-BFC5704FDEA7.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Ik heb weer veel gedaan de laatste dagen.

Steuntjes en speciale bouten (kleinere kop) gemaakt voor onder de driehoeken.

2.jpg

Lagerhuizen en steunpunten op de driehoeken gemonteerd. Steunpunten op elkaar ingeschuurd (op een vlaktafel).

3.jpg

Lagers gemonteerd in de wippen en met een centrofix uitgemeten (in de freesmachine met digitale uitlezing).

4.jpg

Alle onderdelen bij elkaar. Nog steeds veel werk te doen!

1.jpg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Heel veel kleine dingen te doen. De driehoeken zitten via sferische lagers vast op de wippen en zijn met messing pennetjes tegen rotatie gezekerd (maar kunnen nog steeds vrij kantelen). Lagerhuizen vd wippen zijn versterkt. En gaten aan de onderkant vd wippen voor de noodzakelijke contragewichten. Hierna door met de randondersteuning.

EEE7242C-6AF7-4B4A-AA5B-81823C24781F.jpeg

4FA809DF-7E2E-48C6-9E91-C3C5EC01408B.jpeg

Bovenaan Onderaan