Dertiger onderweg

Skyheerlen

Aluminium rules!
Het is gewoonweg mierengeneuk door mij. De boringen in het lagerhuis zitten net niet op lijn, dus zitten de boutkoppen ook net iets scheef. Het betekent echter niets; het is niet meer dan een psych probleem.

Ik bouw rustig verder.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Aluminium rules!
De houten lasmal is helemaal klaar (alle balken liggen compleet vast op de houten plank), dus kan er gelast worden. Vrijdagavond!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_112200.jpg views: 5 grootte: 1,48 MB id: 1467346

svdwal

Sander - Moderator
Groot? Ze zijn immens. :oops:

Is er al een inschrijflijst om er doorheen te mogen kijken? De telescoop, bedoel ik.

svdr

Uranus
Het lijkt er meer en meer op dat je een contragewicht aan oculairszijde gaat nodig hebben

Skyheerlen

Aluminium rules!
Dat zien we dan, maar je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik bouw zwaar aangezien ik elke relevante doorbuiging bij het bewegen vd telescoop wil voorkomen. Ik heb afgelopen maanden een keer op La Palma waargenomen met een (50 cm leen-) telescoop die ik steeds moest her-collimeren bij een verandering van altitude, en dat wil ik niet bij deze 30 incher.

In ieder geval komt er een 8 of 10 cm refractor aan de secundaire kooi om simultaan een groot beeldveld te kunnen bekijken. Dat helpt sowieso.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Aluminium rules!
Een paar dagen verder en er is veel gebeurd. De collimatie-kogelomloopspindels zijn gemonteerd. Ze zijn zo overgedimensioneerd dat zo nog steeds goed functioneren als ik met mijn eigen, volle gewicht (ruim 90 kilo) op de spiegelbak ga zitten.

IMG_2113.jpeg

Alle wippen van de 27-punts spiegelcel en de bananen van de randondersteuning (30mm dikke plaat) zijn gezaagd (lintzaag) en bijgewerkt (schuurschijf op de flex/haakse slijper). Op de foto ligt alles ongeveer op de goede plek, maar is nog niets bevestigd.

IMG_2180.jpeg

De bananen van de randondersteuning (lagering en lagers ontbreken nog) zijn erg zwaar; ik zal nog een deel wegfrezen (of gaten boren) om het gewicht te verlagen.

IMG_2181.jpg

De wippen van de 27-punts spiegelcel zullen op sferische lagers gelagerd worden. Deze sferische lagers worden dmv kleine lagerhuisjes vastgezet op resp. de spiegelbak en de drie 'hoofdwippen'. Veel werk op de draaibank!

IMG_2154.jpg

IMG_2179.jpg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Aluminium rules!
Intussen ben ik begonnen met de 27 steunpunten. Michael Lockwood heeft de beste ervaring met Delrin doppen, diameter 25mm, met een verzonken middendeel (zodat alleen de rand van de doppen de spiegel steunen), en aangezien hij mijn hoofdspiegel gemaakt heeft, volg ik dat dan maar op. Een lastig verhaal: kunststof doppen met een verzonken middendeel, allemaal dezelfde dikte en voor- en achtervlak exact evenwijdig. Een paar pogingen vanavond om de beste productie-methode vast te stellen. Het viel nog niet mee ...

In de draaibank; verzonken middendeel maken met een freesje in de losse kop.

IMG_2176.jpeg

Verzonken middendeel maken gaat goed. Maar ik heb niet het juiste materiaal: grootste frees heeft diameter 10mm, terwijl 20mm nodig is.

IMG_2184.jpg

Zaagproef ...

IMG_2177.jpeg

Het resultaat: voor- en achtervlak zijn inderdaad evenwijdig (minder dan 0.1mm verschil, en deze afwijking schuren we nog wel weg), maar meerdere met gelijke dikte zagen gaat niet zomaar. Ik heb een stabielere aanslag in mijn (Proxxon-) afkortzaag nodig. Zelf bouwen dus.

IMG_2178.jpeg

Laatst bewerkt:

sdn

Rhea
Wat betreft die doppen: kan je niet een kunststof plaat vinden van de juiste dikte en ze er dan gewoon uitboren met een gatenzaag? Zijn ze in ieder geval allemaal even dik.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Dat kan idd, maar maakt het maken van een verdieping in het midden (zodat alleen een randje met breedte 2-3mm overblijft) moeilijker, en daarom heb ik dat niet gedaan.
Maar idd, via die weg is het ook mogelijk.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Meeste lassen (niet allemaal) zijn idd mooi. De minder mooie lassen zitten op minder zichtbare plekken.

Ik heb een klein productielijntje opgezet, om in anderhalf uur tijd, 27 spiegelsteuntjes te maken.

Boren in de draaibank. Een speedboor heeft de juiste vorm.

IMG_2207.jpg

Zagen met een vaste aanslag. De standaard-aanslag van deze Proxxon-afkortzaag is dramatisch slecht. Een alu blokje doet het beter.

IMG_2208.jpg

27 stuks gereed. De standaard-dikte van al deze doppen is 8.1mm; de maximale afwijking is minder dan 0.05mm. Goed genoeg dus.

IMG_2210.jpg

Na montage (met M5 boutjes) zal ik de doppen per driehoek inschuren op zeer fijn schuurpapier, zodat zeker is dat elke dop over de hele omtrek de spiegel steunt.

Laatst bewerkt:

reflector

Astigmaat
Strak inderdaad, moet mijns inziens ook, als de doppen niet exact vlak zijn, dan zal het draagpunt verschuiven naar de hoek van de dop en zullen de ondersteunende krachten niet helemaal symmetrisch meer zijn.

toolmaker

Donateur
Hai, ik weet niet wanneer je weer zoiets zou moeten doen, maar er is ook nog een andere methode om de doppen perfect op hoogte krijgen zonder te hoeven zagen, schuren etc.
Je zorgt voor een steekbeitel op je draaibank
Daarmee vlak je de dop op een 1 a 2 tiende en zet de z-as op nul. ( als je niet digitaal werkt, goed opletten dat je de dode slag altijd de zelfde kant op wegdraait. In dit geval dus naar de z min kant)
Je telt dan de breedte van de beitel op bij de dikte van de dop die je hebben wil.
Verplaats nu de beitel naar de gewenste plek.
(beitel 3mm, dop 10mm 13 mm verplaatsen)
Je steekt dan de boel af op dikte.
Je hebt hem dan in 1 keer voor elkaar en is super nauwkeurig.
Zo doe ik het ook altijd.
Werkt ook geweldig als je nauwkeurige vulringen wil maken en je niet veel vlees hebt om de boel vast te pakken.

mijn 2 centjes

Succes

Skyheerlen

Aluminium rules!
Txs voor de resonantie.

Ik heb een steekbeitel, maar daar klopt iets niet mee. Als ik iets afsteek, is het afgestoken vlak knetter-ruw; zo niet te gebruiken. Ik moet altijd na-draaien. En dus kan het niet werken voor deze kunststof doppen. Wat precies niet ok is, weet ik niet.

Vandaag, samen met Bert Bogchelman (ATM-bezoekje) de kunststof ringen voor de randondersteuning afgemaakt en vastgelijmd (Loktite 638) op de bijbehorende lagers. Buitendiameter 52mm.

EF4EFEA8-2160-43F4-8AA8-594CF3108C5D.jpeg

We hebben de 30” spiegel uit de kist gehaald en gewogen: 41.3 kilogram - en ‘m daarna weer veilig opgeborgen.
De onderbouw weegt nu al 47.5 kilogram - en dat is nog zonder hoogtelagers, zonder bevestiging vd trusses, zonder ventilatoren, zonder lichtschild achter de spiegel, zonder lagering vd wiffle trees en zonder ander klein spul. Het wordt een zware ...

Bovenaan Onderaan