Dertiger onderweg

Harro

Fervent dobsonman
Jeutje: wat een oversizede uitziende dikke balken.
Maar ik begrijp dat dit onderframe desondanks niet meer dan 20 kg gaat wegen...

Skyheerlen

Aluminium rules!
Have sweet dreams, my friend ...

Het A-frame (spiegelbak-frame) weegt nu 9.5 kilo; met wippen en randondersteuning zal dat naar de 20 kilo gaan.
Het hoofdframe (vierkant; 1x1 mtr) zal tegen de 30 kilo gaan wegen.

Het wordt erg zwaar, maar het kan niet anders.

Laatst bewerkt:

AtM

Prutser
[*]De spiegelcel wordt een 27-punts cel met wiffle tree randondersteuning (4 lagers op 45 graden van elkaar), waarbij alles wat de spiegel raakt, meebeweegt als er gecollimeerd wordt.
[*]Er komt een grote ventilator achterop (eigenlijk nauwelijk nodig; een quarz spiegel behoudt zijn vorm bij afkoelen) en een tweede aan de voorkant van de hoofdspiegel, in de schaduw vd vangspiegel om de boudary layer weg te blazen.

Waarom ga je voor een 27pt cell, terwijl 18pt eigenlijk al genoeg is en een stuk eenvoudiger te maken?

Qua ventilatie zou ik me inderdaad richten op grenslaag reductie, ook op de secundaire trouwens (geen idee hoe).

Met 150kg, en op onderdelen 50kg[SUP]++[/SUP], wordt het systeem zó zwaar dat je het eigenlijk niet meer portable kan noemen. Althans, ik zou het liever niet in mijn rugzak hebben... Met de juiste ondersteuning is het wellicht "movable", maar het blijft iets met spierballen. Meer iets voor een sterrenwacht dus.
Met dit in het achterhoofd, ga je de boel ook motoriseren?

Het is een hele uitdaging, chapeau!

Skyheerlen

Aluminium rules!
Ik weet zo snel de getallen niet meer (heb ze nu niet bij de hand), maar ik kan me herinneren dat een 18-punts cel niet goed genoeg was. Daarnaast hou ik wel van een (mechanische) uitdaging. Bij mijn 13 inch telescopen, draaien de driehoeken (vd 18-punts cellen) op bol afgevijlde bouteindes; bij deze 30 inch ga ik sferische lagers gebruiken. Het idee voor het monteren vd lagers in de wippen / driehoeken, kwam van Herman ten Haaf, en ga ik zo één op één overnemen (hij weet ervan).

Ventilatie van de secundaire: ik heb hier nog (??) geen enkel idee voor.

Ik overwoog in eerste instantie een EQ-platform (ik heb er al een paar gemaakt, dus het is 'meer van hetzelfde'). Maar hoe een zeer zware telescoop bovenop een EQ-platform te tillen? Of, alternatief, hoe een zeer zware telescoop inclusief EQ-platform te transporteren? Lang verhaal kort: ik ga de telescoop idd motoriseren; mss met spul van Sitech. Details volgen nog. Een andere vorm van motoriseren (die mss ook nodig is): een gemotoriseerde lier om 'm de oprijplaten de auto in te krijgen. Ook dit moet ik nog verder uitwerken.

Bedankt voor de positieve resonantie.

Skyheerlen

Aluminium rules!
De as ten behoeve van de ophanging van de spiegelbak provisorisch gemonteerd. De gaten in het frame maken het geheel iets lichter - en zijn handig bij het monteren van alles ten behoeve van de hoogtelagers. Meer gaten in de zijbalken volgen nog. De korte pijpjes onder de schoren zijn tijdelijke afstandhouders; nodig om de schoren op de juiste hoogte tov het frame vast te lassen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1817.jpg views: 0 grootte: 1,63 MB id: 1466535

De andere (boven-) kant. Nu met twee draadeindes; de lange RVS inbusbouten zijn onderweg.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1798.jpg views: 0 grootte: 1,40 MB id: 1466536

Detail van de as in het lagerhuis, met de spiegelbak er tegenaan. De spiegelbak is nog niet vastgebout.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1802.jpg views: 0 grootte: 1,68 MB id: 1466537

AtM

Prutser
Een snelle PLOP exercitie gaf ca 2.5nm RMS bij 27 en 3.5nm RMS bij 18 punten. Ik denk beide redelijk in de marge ?

Overigens is over lagers en stiction recentelijk een discussie geweest op CN forum. Ik dacht dat Herman ook wel eens iets met flexures had gedaan?

Skyheerlen

Aluminium rules!
Het verschil is idd niet groot, al meen ik me te herinneren dat ik grotere verschillen vond toen ik het destijds berekende. Anyhow - ik heb nu alles voorbereid voor een 27-punts en werk daar dan ook aan door. Het is veel meer werk dan een 18-punts, maar dat is dan maar zo.

svdr : idd ligt de bino-dob in het rek. Het afgelopen jaar is er door heel veel prive-beslommeringen heel weinig terecht gekomen van waarnemen, dus ligt ook deze bino werkloos. Ik heb er nog werk aan, maar met een 30" spiegel in huis, heb ik mijn bouw-prioriteiten ietwat verlegd. Het is even niet anders.

Bert Bogchelman :ik ga delrin steunpunten draaien van een grote staaf delrin die ik via ebay gekocht heb.

Ik ben weer wat verder, maar het gaat nu om details die niet erg fotogeniek zijn. Komende dagen meer.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Alhoewel mss toch een leuke foto … de RVS as zit nu definitief vast bovenop het frame van de spiegelbak. Zes maal M8.

( svdr : zie o.a. de doos van een klassiek Elfje op de achtergrond in het rek. Ik heb 'm aan Jean-Pierre beloofd; als Corona het wat meer toestaat, breng ik 'm langs.)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1872 - kopie.jpg views: 0 grootte: 368,0 KB id: 1466728

Skyheerlen

Aluminium rules!
Die ken ik. Ruig ding! Wie weet, ooit. Maar voorlopig heb ik nog veel te veel andere projecten lopen (waaronder ook een Losmandy GM200 die door Herman ten Haaf aangepast wordt en ik in wil gaan zetten voor astrofotografie) en (idd) de bino die nog afgemaakt moet worden.

Anyhow. Progress.

Stuk aluminium in de draaibank; start met bewerken. Mijn kleine draaibank (0.75 kW) heeft het niet zo gemakkelijk met grotere diameters; ik moet voorzichtig werken en niet teveel in één keer wegdraaien.

De CNC-draaibank waaraan mijn zoon zijn stage volbrengt, kan zonder voorboren gaten diameter 30mm boren in RVS. Mijn draaibank lukt zoiets niet in aluminium met 10mm boren. Het verschil is groot.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1920.jpg views: 0 grootte: 481,5 KB id: 1466893

Skyheerlen

Aluminium rules!
Lagerhuis in de freesmachine om een vlak stuk te maken. Dat is veel gemakkelijker bij de montage tegen de binnenzijde van het hoofdframe.

IMG_1934.jpg

IMG_1931.jpg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Aluminium rules!
Onregelmatig plaatje in de draaibank ...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1947.jpg views: 0 grootte: 402,8 KB id: 1466943

Na een poosje werken (en wat geworstel), vinden we het terug tegen de buitenkant van het hoofdframe …

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1948.jpg views: 0 grootte: 390,7 KB id: 1466944

Handwerk, dus (?) een klein beetje scheef. Ergerniswekkend inderdaad!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1949.jpg views: 0 grootte: 290,9 KB id: 1466945

Maar eigenlijk niet erg. Veel belangrijker is de andere kant: hier zit het lagerhuis voor de collimatie-spindel.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1953.jpg views: 0 grootte: 273,3 KB id: 1466946

Skyheerlen

Aluminium rules!
Het dekseltje brengt de trekkracht in de bouten meer gelijkmatig over op het frame. De bouten zetten het lagerhuis vd collimatie-spindels vast tegen het frame.

Er zit dus niets achter het dekseltje; geen gat ofzo dus.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ik bedoelde een dekseltje over wat niet recht was, ter opheffing van de irritatie. Of is alleen het idee dat de bouten niet helemaal recht stonden al genoeg om de pret te bederven?

Bovenaan Onderaan