Dertiger onderweg

Skyheerlen

Moderator
Zo. Weer stappen gemaakt.

De spiegelbak (nog zonder wippen en de rest) is gelast. Het wordt een zwaar ding: zo kaal weegt 'ie al bijna 9.5 kilo. Maar de spiegel is dan ook zwaar.

bak 1.JPG

Skyheerlen

Moderator
En vandaag kwamen de spiegels zelf aan. Dat noopt tot snel doorbouwen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: OOWJ5048 klein.JPG views: 0 grootte: 311,0 KB id: 1463880

De 30 inch vs de 13 inch. Ik laat 'm nog in de kist en beschermd met een top sheet totdat ik het reflecterend oppervlak echt nodig heb. Tot die tijd ga ik een betonnen placebo gebruiken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: KKFU0898 klein.JPG views: 0 grootte: 276,8 KB id: 1463881

En natuurlijk: de secundaire spiegel zat ook in deze kist.

Laatst bewerkt:

patrickduis

Moderator
Hee, Bos, die brengt ook altijd onze spullen die vanaf Schiphol komen. Goede secure transporteur.
gave spiegel zeg!

Skyheerlen

Moderator
Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 04B0A711-6709-4393-BA13-488C7ECFEF76.jpeg views: 0 grootte: 267,7 KB id: 1464516

Lagerhuis ten behoeve van de ophanging van de spiegelbak in de draaibank.

De as zelf wordt van RVS en kan ik niet in mijn draaibank maken.

Skyheerlen

Moderator
Voortvarend aan de slag. De foto toont twee van de vier balken van het hoofdframe en de twee schoren, met ertussen de spiegelbak. Komende dagen alles afmaken, en volgende week weer lassen.

IMG_1697.jpg

Skyheerlen

Moderator
De spiegelbak hangt bovenaan aan een dubbelrijig pendellager. Het huis hiervoor is af; de as wordt van RVS. Deze as zal mijn zoon op een CNC-draaibank op zijn stage-adres draaien; mijn draaibank is niet geschikt voor het draaien van grotere RVS-assen (te licht/klein/zwak en geen koelvloeistofpomp).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1701.jpg views: 0 grootte: 327,3 KB id: 1465778

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Aan de twee onderkanten van het frame komen twee kogelomloopspindels om te collimeren. Dit is wat minder 'crude' dan de gebruikelijke draadstangen met veren. Er is hier nog veel werk te doen.

IMG_1704.jpg

Observer

Uranus
Sorry hoor. Maar 0,76m en portable heeft toch iets lachwekkends.

Meer iets voor in een hoefijzer montering in de sterrenwacht.

Skyheerlen

Moderator
Toch wordt ook deze telescoop portable. En dus ga ik snel door met het wegboren van overtollige massa.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: F73EBFEF-B81A-4738-9BC8-BA606D2A3E97.jpeg views: 0 grootte: 3,03 MB id: 1465808

Laatst bewerkt:

Observer

Uranus
:grin: Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het ontzagwekkend. Maar ik zou niet eens de spiegel kunnen verplaatsen zonder hulp.

Skyheerlen

Moderator
De spiegel hoeft er ook niet uit; die blijft permanent in de telescoop. uit en in de auto gaat als een kruiwagen via oprijplaten. Komt goed.

En een geluk: mijn zoon draaide op zijn stage-adres (met een CNC draaibank) de RVS as waarmee de spiegelbak bovenaan via een pendellager vastzit aan het hoofdframe. Schroefdraad M24; lagerpassing 25h6; boutgaten 8.5mm (tbv M8) x6.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1287ad8f-2c42-463a-9754-2cbda8d49c5c.JPG views: 0 grootte: 169,2 KB id: 1466353

Skyheerlen

Moderator
De balken van het hoofdframe meten 200x100x4mm. Erg groot; veel te groot voor mijn verstek-afkortzaag. De enige mogelijkheid die ik heb: lintzaag (tbv houtbewerking) met een zaaglint voor non-Ferro metalen. Het past nét.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1779.jpg views: 0 grootte: 416,1 KB id: 1466355

Maar het resultaat is niet best. Logisch ook: geen enkele geleider kan hier iets uitrichten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1780.jpg views: 0 grootte: 248,5 KB id: 1466356

Te groot zagen en daarna bijwerken met de haakse slijper met een schuurschijf is de enige oplossing. De schijven slijten supersnel: vervangen na een minuut of 10.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1781.jpg views: 0 grootte: 614,2 KB id: 1466357

Na uren werken heb ik drie van de vier hoeken van het hoofdframe in orde. Nog eventjes … Het hoofdframe is een meter in het vierkant.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1783.jpg views: 0 grootte: 359,6 KB id: 1466358

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Tja, die bout (afijn, "as") is waarschijnljik dikker dan de vangspiegel van mijn eerste telescoop ;-).

Skyheerlen

Moderator
Die as is meer dan sterk genoeg om alles te tillen. Auto's gaan er zo mee de lucht in; ook die 6x M8 bouten kunnen dat aan. Maar het gaat me niet om de treksterkte van het geheel, maar om de collimatie-vastheid en dus stijfheid van alle kritische componenten. Ik heb 'm van RVS laten maken ipv alu omdat de elasticiteitsmodulus van staal drie maal zo hoog is als die van aluminium.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan