Dertiger onderweg

Skyheerlen

Moderator
Tsja. Kwestie van uitgangspunt. Ik ben bezig met hoogtelagers passen. Heel gedoe, maar het komt goed.

7C24E513-4576-4212-8870-A5C55EC3157A.jpeg

Probleem gaat straks worden het geheel bovenop de tafel op het basisframe te krijgen. Iets van 65 of 70 kilo moet omhoog; hoe moet ik dat voor elkaar krijgen?

Skyheerlen

Moderator
Ja, minimaal. Om ‘m uit de kelder te krijgen, moet er flink gedemonteerd worden. Maar zo ver is het nog lang niet.

Skyheerlen

Moderator
Oh yeah! Het wordt wat. Volgende stap: de dwarsverbindingen die tussen de hoogtelagers komen. Ik ben benieuwd of schoren (‘diagonalen’) nodig zijn, maar dat zien we ‘straks’ wel.

2860E3F4-4345-469C-8C58-E1F9911CEC61.jpeg

Het geheel ligt nu nog op twee Ikea-krukken. Straks wat hulp zoeken om ‘m bovenop het basisframe te tillen. Maar eerst die dwarsverbindingen erin.

E369A501-751C-4113-AEA6-92F9D66B5F23.jpeg

Skyheerlen

Moderator
Zo snel gaat dat niet. Die drie dwarsverbindingen bestaan uit 21 onderdelen, waaronder 12 schetsplaten (die ik allemaal moet maken) plus een partijtje bouten, ringen en moeren. Gaat nog wel wat tijd kosten.

image.jpg

sterrenboy

I have a dream....
Straks wat hulp zoeken om ‘m bovenop het basisframe te tillen.
Ik hoor de gil nog nagalmen door Rocherath… het hele bos zal je te hulp schieten.
Het wordt een ‘zware jongen’ die 30” kijker! Maar mooi wordt ie beslist ook wel. Heb er wel een idee van.

Skyheerlen

Moderator
Dat komt wel goed.

De schetsplaten zijn klaar. Ik heb alleen niet de juiste maat bouten liggen, dus dit gaat even on hold.

A55D2A55-B5EA-4DC0-8A19-72C309D9DBE6.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Zo. Drie dwarsverbindingen tussen de hoogtelagers, bestaande uit 25x25 kokerprofiel en tamelijk stijve knooppunten. Twee vooraan (het gedeelte van de hoogtelagers dat omhoog steekt) en één onder de mirror box.

8E7265CF-AC9B-4C84-A915-BE08D5355093.jpeg

De mirror box staat hier op z’n kop; hier te zien vanaf de onderkant dus. De derde dwarsverbinding is hier zichtbaar.

C728B7CD-CBBA-4BAF-AB47-65CCF68EE5D5.jpeg

Knooppunt.

ADBAD9FB-0169-4718-81FB-87E3139F789A.jpeg

Interessant is dat dit toch nog niet stijf genoeg is: als ik op de spiegelbak ga staan (volle gewicht) en een lel tegen de zijkant van een hoogtelager geef, is er een beetje beweging te zien. Dit resulteert dus in trillingen als de telescoop laag gericht is. Er gaan dus twee schoren komen, vanaf de tippen vd hoogtelagers naar de mirror box (midden of tegenoverliggend eindpunt).

Mooi werk man. Tis alleen al een feest om je telescoop te zien van de buitenkant. Wat je er mee kunt zien straks, is relevant natuurlijk. Maar zelfs nog zonder er doorheen te kijken is het al een feest voor het oog!

Skyheerlen

Moderator
Alleen diagonale schoren vind ik lelijk. Alleen haakse is mooier. Dus daarom heb ik ze zo gemonteerd.

Ik weet dat ik daarmee zijwaartse stijfheid uit de knooppunten haal ipv uit de stijfheid van de diagonale schoor, en dat is WTB-technisch niet optimaal (en dat wist ik ook, maar ik hoopte dat de stijfheid van de knooppunten voldoende zou zijn). Die diagonale schoren ga ik dus komende dagen maken. Het worden wss kleinere, ronde staven; rond 20, ipv het vierkant 25 dat ik gebruikte voor de evenwijdige verbindingsstaven.

Overigens zal ik wss ook nog diagonale schoren aanbrengen tussen de mirror box en de hoogtelagers, midden onder de mirror box.

Laatst bewerkt:

Houthans

Donateur
Holy cow. De schaal van dat ding! Iedere keer weer weet je me te verbazen met simpelweg al de schaal en de gedegenheid van je ontwerp en uitvoering. Ik geniet hiervan.

Skyheerlen

Moderator
De grootte ervan verbaast mij ook iedere keer weer, als ik de kelder in loop. Maar geen vrees: de contraptie past in mijn auto. En aangezien het geen cabrio is, maak ik er maar geen geschut van.

Later deze week haal ik samen met mijn zoon het hele spul naar boven om wat altitude-bewegingen te maken, om te zien of het zo in orde is. Dat kan niet in de kelder; die is te laag. Eens zien hoe ik mijn zoon hierheen lok ...

AshaiRey

Knutselaar uit Zundert
Alleen diagonale schoren vind ik lelijk. Alleen haakse is mooier. Dus daarom heb ik ze zo gemonteerd.

Ik weet dat ik daarmee zijwaartse stijfheid uit de knooppunten haal ipv uit de stijfheid van de diagonale schoor, en dat is WTB-technisch niet optimaal (en dat wist ik ook, maar ik hoopte dat de stijfheid van de knooppunten voldoende zou zijn). Die diagonale schoren ga ik dus komende dagen maken. Het worden wss kleinere, ronde staven; rond 20, ipv het vierkant 25 dat ik gebruikte voor de evenwijdige verbindingsstaven.

Overigens zal ik wss ook nog diagonale schoren aanbrengen tussen de mirror box en de hoogtelagers, midden onder de mirror box.
Je kan ook spandraden overwegen (tuien zoals bij vleugels van dubbeldekkers)

Bovenaan Onderaan