Dertiger onderweg

Skyheerlen

Moderator
Die 40 kg is te weinig; het is een snelle schatting op basis van mijn 13 inch spiegels. Ik denk dat 55 kg realistischer is.

Ik ga in ieder geval een betonnen schijf maken om tijdens de bouw niet met de echte spiegel te hoeven schuiven.

De levertijd is overigens 9 maanden.

EdwardB

Donateur
Is hij met 55kg en met spiegelcel wellicht een stuk meer, nog wel te hanteren dan? Misschien moet je hem zelfs met z'n tweeën uit de auto halen.

reflector

Astigmaat
Met wielen hoef je niet te tillen in principe.
Het zal wel een uitdaging zijn om dit in een auto te krijgen:denkdenk:

rweust

Donateur
Wat een mooi project. Wordt weer een genot om te volgen. Maar zonder spelbreker te willen zijn, heb ik vast een aandachtspuntje.

Hoe groot en zwaar gaat die vangspiegel worden, Frank ? Een flinke vangspiegel kan wel eens vervelend afkoelen, moeilijk vlak te houden blijken en nog moeilijker gelijkmatig te verwarmen.

Robert.

dreistein

 
Uitgaande van 30" f/3 uit 2" dik fused silica kom ik op 43kg. Ongeslepen blank weegt 51kg, in de praktijk zal de rand echter dunner zijn dan 2" door het slijpproces.

Ik heb in Guindaine sterren van Pal13 gezien met de 12" (sqm 21.6) en de helderste zijn magn.17, dus onder die omstandigheden zou je zelfs magn.19 moeten kunnen halen.

Skyheerlen

Moderator
Ik qa in ieder geval een ontwerp met wielen (model kruiwagen) en oprijplaten maken om de auto in en uit te kunnen komen.

Gewicht spiegel weet ik nog niet helemaal zeker. Laten we er eens vanuit gaan dat het 50 kilo is; dan verwacht ik een totaalgewicht van de telescoop van 150 kilo (totaalgewicht ombouw ongeveer 2x gewicht van de optiek). Maar of het zo uit gaat komen, weet ik nog niet.

MBT het afkoelen vd secundaire spiegel: kan een issue worden. Maar doordat deze ook van quartz is, zal vervorming agv afkoelen beperkt of zelfs afwezig zijn.

Ik zal de ontwerp- en bouwvorderingen hier loggen. Maar aangezien ik eerst de bino-dob af moet maken, heeft deze 30" nu nog niet mijn prioriteit.

Skyheerlen

Moderator
Een bericht uit de VS: de quartz schijven zijn onderweg naar de werkplaats van Mike Lockwood; het wachten (9-12 maanden) is nu begonnen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Zo, gaaf project !
Daar kun je zomaar een paar jaar mee zoet zijn, ik spreek uit ervaring ;-).

Waarom de SIPS ?
De SIPS heeft zo zijn beperkingen, de belangrijkste is dat je de SIPS moet verwijderen tijdens het collimeren.

Klopt niet als je een Howie Glatter gebruikt. Het diffractiepatroon door het speldegaatje blijft herkenbaar en bruikbaar, en met een TuBLUG blijf je ook na de Paracorr zonder al te veel problemen werken. Ik heb in geen jaren zonder de SIPS gecollimeerd.

Het klopt wel dat je niet met een Cheshire of kuikbuis kan gaan werken (laat staan de CatsEye autocollimator).

Op f/3 moet je sowieso toch nog eens op een ster evalueren hoe het zit, trouwens, in mijn ervaring.

Het enige "echte" nadeel dat ik van de SIPS ondervonden heb, is dat als je enkele bizarre oculairs hebt die nog meer in-travel nodig hebben dan een 31T5 of die extreem lang zijn, je met een "gewone" Paracorr de top laag kan zetten en dan leven met de niet optimale plaatsing van de comacorrector, zonder alles voor je andere oculairs te verknoeien. Bij de SIPS gaat dat niet.

Het oculair dat echt niet ging en ik ondanks alles toch misschien had gewild is de Nikon 17mm NAV-HW (en dat oculair met de meegeleverde EiC die er een 14mm van maakt). Die komt bij een correcte plaatsing van de SIPS net niet in focus. En, als je de SIPS verstelt dan zie je inderdaad al terug coma, en dus ook in je andere oculairs. Daarom heb ik nog steeds "maar" een 17mm Ethos.

De SIPS laat je trouwens best aan de oculairhouder hangen. Dat element er in het veld uitvijzen is niet zo'n goed idee (het heeft me een veldlensgroep gekost omdat die uit mijn handen geglipt is); je kunt beter twee duimschroefjes gebruiken op de "base plate" om telkens SIPS+focuser te monteren en te demonteren; die combinatie zit in mijn oculairkoffer en wordt net voor het collimeren op de kijker geplaatst.

Skyheerlen

Moderator
Het was lang stil rond dit project, maar er is wel veel gebeurd. Bericht uit de VS: de spiegels zijn klaar. Volgens Michael Lockwood: "The correction looks sublime." Hij heeft het hier over de paraboolvorm van de hoofdspiegel. Strehl-waardes geeft hij niet; hij wil niet gevangen worden in een dispuut over getallen die anders zijn als deze door een ander iemand gemeten worden. Desalniettemin heb ik vol vertrouwen in de kwaliteit vd optiek: Michael Lockwood staat zeer goed aangeschreven. Beide spiegels gaan nu in een grote kist en komen dan naar Nederland.

De gegevens:
  • Materiaal: quarz (spiegel en vangspiegel)
  • Diameter: 30 inch --> 762mm
  • Brandpuntsafstand: 88.9 inch --> 2.258mm
  • Openingsverhouding: 1:2.96
  • Kleine as vangspiegel: 7 inch --> 178mm
Een coma-corrector is dus heel erg nodig, en die is, in de vorm van een SIPS, geland op mijn werkbank. Ik ben me bewust van de nadelen van een SIPS, en neem die op de koop toe.

De laagste vergroting (met Ethos 21 en SIPS) is 108x, met een beeldveld van 55 boogminuten (bijna twee maal de maan). Dat is te doen; het beeldveld is groter dan dat van de C14 bij minimale vergroting.

Ik heb nog niets gebouwd (prive-beslommeringen hielden alles tegen), maar ik ben wel al druk bezig met ontwerp.
  • Het ontwerp van deze telescoop wordt gebaseerd op het ontwerp van mijn 13" reistelescoop. Ik hou er wel rekening mee dat de hoofdspiegel zo'n 10x zwaarder is dan de 13 inch spiegel en de profielbalken van het hoofdframe ruim twee maal zo lang. Een beetje rekenen met weerstandsmomenten tegen buiging en de E-modulus maakt duidelijk dat ik alu-balken met een doorsnede van 100x100mm en een wanddikte van 5mm moet gaan toepassen, om een stijfheid te krijgen die gelijk is aan / beter is dan die van de 13 inch. Bij die 13 inch verloopt de collimatie niet bij het bewegen vd telescoop, dus dat is een goed startpunt. De trusses worden waarsch 50mm dik, met een wanddikte van 2 mm (al overweeg ik ook om carbon-trusses toe te passen). Het wordt allemaal zwaar, maar het is niet anders.
  • De spiegelcel wordt een 27-punts cel met wiffle tree randondersteuning (4 lagers op 45 graden van elkaar), waarbij alles wat de spiegel raakt, meebeweegt als er gecollimeerd wordt.
  • Er komt een grote ventilator achterop (eigenlijk nauwelijk nodig; een quarz spiegel behoudt zijn vorm bij afkoelen) en een tweede aan de voorkant van de hoofdspiegel, in de schaduw vd vangspiegel om de boudary layer weg te blazen.
  • De secundaire kooi krijgt uiteraard een dubbele ring van gebogen alu-profielen. Een mono-rail is te uitdagend voor de combinatie SIPS - Ethos 21 (bijna 2 kilo).
  • De spider wordt wss een wire spider, al wil ik hiervoor eerst een proefmodel maken (ivm het gewicht vd secundaire spiegel en houder). O.a. enkele Duitse amateurs hebben grote secundaire spiegels aan een wire gehangen, dus zou het moeten kunnen.
Het is overigens opvallend hoe weinig toename van wanddikte van alu-profielen doet tegen doorbuiging, en hoe veel het helpt om het materiaal dat beschikbaar is, te gebruiken voor een groter, maar dunwandiger alu-profiel. Ik wist dit al, maar het is mooi het te zien gebeuren als ik wat getallen verander in een Excel spreadsheet.

Ik hoop binnen vier weken aan het bouwen te zijn. De bouw zelf is redelijk recht-toe-recht-aan; het is vele malen gemakkelijker dan de bouw van de bino-dob. Medio voorjaar 2021 moet het klaar zijn.

Wat in ieder geval gaat helpen: uitbreiding van de apparatuur die ik gebruik om te bouwen (nu een lintzaag erbij om alu te zagen; gaat veel gemakkelijker en sneller en mooier dan met de decoupeerzaag) en een grotere ruimte om te werken.

Laatst bewerkt:

TomC

Arp_244
Indrukwekkende cijfers, om van te duizelen :shock: Over de laagste vergroting moet je je geen zorgen maken; zulk een lichtbakbeest schreeuwt om wat meer vergroting om details te bestuderen - bij direct zicht! Wie maalt erom dat M33 niet in één beeld past, jij gaat de individuele stergebiedjes in de spiraalarmen bekijken :D

Deze kijker wordt een mijlpaal. Ik ben enorm benieuwd naar de bouwwerken en natuurlijk het eindresultaat.

Skyheerlen

Moderator
Hmmmm … Skyfan … de telescoop moet wel nog in mijn auto passen (het plan is om in 2022 met de auto met deze telescoop naar La Palma te rijden), en met die 50 inch zal dat niet gaan. De doorgang achter de achterklep van mijn Fiat Doblo is 1.2 mtr breed, en dat is de beperking. Het lijkt meer dan genoeg, maar het hoodframe (waaraan de spiegelbak, de trusses en de hoogtelagers bevestigd worden), wordt een vierkant met zijden van 1000 mm, en dat laat dus niet zoveel ruimte voor hoogtelagers en de rest.

Dit hoofdframe wordt nog zwaarder dan ik in eerste instantie bedacht had: alu profielen van 200x100mm, 4 mm dik, in een vierkant van 1.000x1.000mm, met een spiegelbak in de vorm van een A-frame (opgebouwd uit 80x80x5mm alu-profielen) met een 27-punts spiegelcel. Het A-frame hangt aan de bovenkant aan een dubbelrijig zelfstellend kogellager (25x62x24mm) en aan de onderkanten aan twee kogelomloopspindels (diameter 25mm, 2mm spoed, gekocht bij een machine-sloopbedrijf in Zuid Korea).
Het hoofdframe wordt verstijfd met twee schoren (80x40x4mm) die parallel lopen aan de twee zijden van het A-frame.
De randondersteuning zal bestaan uit een wiffle tree constructie met vier lagers die onder hoeken van 45 graden de spiegel dragen. De wiffle trees zelf zullen op kogellagers gedragen worden.

Alle huizen en assen zullen zelf gemaakt gaan worden; de draaibank en freesmachine staan klaar in de kelder. Een klauwplaat waarvan de bekken omgedraaid kunnen worden (ivm de grote lagerhuizen) en een vierklauwplaat met onafhankelijk in te stellen bekken (ivm de lagering van de kogelomloopspindels) zijn onderweg. Spantangen tbv het draaien van assen had ik al.

Hoofdframe en A-frame zullen gelast gaan worden (en dus niet met popnagels in elkaar gezet worden), en aangezien ik geen ervaring heb met het lassen van aluminium, zal ik dat uitbesteden. Ik zal de onderdelen van de frame's vastgezet in lasmallen aanleveren aan de lasser.

Het vinden van de juiste balans wordt nog een issue. De massa's onderaan worden groot: spiegel ongeveer 50 kilo, hoofdframe meer dan 30 kilo en A-frame met wippen tegen de 20 kilo, dus de secundaire kooi moet goed zwaar worden om het zwaartepunt een beetje omhoog te krijgen. Carbon trussen voegen waarschijnlijk niet veel toe en kosten enorm veel voor deze telescoop (ruim meer dan Euro 1000), dus worden het wss gewoon alu pijpen.

Als de telescoop af is, gaat 'ie weer helemaal uit elkaar en zullen alle alu onderdelen geanodiseerd worden.

Komend weekend zal ik de schetsen van de het hoofdframe en het A-frame en de bijbehorende lagerhuizen afronden en zal dan materiaal bestellen, zodat ik over twee of drie weken kan beginnen met bouwen.

De spiegels liggen nu bij de coater, en verwacht ik over een week of vier - zes in Nederland.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Zo, gaaf project !
Daar kun je zomaar een paar jaar mee zoet zijn, ik spreek uit ervaring ;-).

Waarom de SIPS ?
De SIPS heeft zo zijn beperkingen, de belangrijkste is dat je de SIPS moet verwijderen tijdens het collimeren.

Klopt niet als je een Howie Glatter lasercollimator en een TuBLUG gebruikt. Het diffractiepatroon van de voorwaartse straal blijft zelfs door de Paracorr bruikbaar, en de "barlowed laser" heeft er geen enkele last mee.

Enige nadeel: vergeet maar een Nikon 17mm NAV-HW; die raakt niet in focus.

Skyheerlen

Moderator
De spiegelset is vertrokken in de VS en onderweg naar NL. Ik ben intussen begonnen met het echte bouwen: de profielen (80x80x5mm) van de spiegelbak op maat gezaagd, gaten gemaakt (beetje gewicht minder - de onderzijde wordt toch al te zwaar) en klaar om gelast te worden. Dat gebeurt komende week.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1354B947-06BF-4325-B3C8-A9F157517913.JPG views: 7 grootte: 1,37 MB id: 1462548

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan