Dertiger onderweg

sterrenboy

I have a dream....
Hij wordt groot! Dat is duidelijk…

Maar, wordt het niet ‘n beetje té: groot, zwaar? Natuurlijk is zwaar: stevig……. Beestachtig!
En dan in je uppie naar Rocherath?

Blijven volgen hier!

toolmaker

Donateur
Volgende project wordt dan ook een uitschuifbare kraan voor achter in de auto.
Vanzelfsprekend gemaakt van aluminium. :)

Skyheerlen

Moderator
Neuh. Ze zijn niet duur en dat is OK.

Intussen ben ik weer een stuk verder. Die gaten diameter 35 en diepte 60 maken, kost nog wel wat tijd. Eerst centerboren, dan op diepte boren met 4-8-12-17 boortjes (lijken wel oculairen uit een of andere serie), en daarna inwendig draaien tot diameter 35 (daarvoor zijn 18 passes nodig). Maar ok, in serie kan ik lekker doorwerken, en NC op de draaibank helpt enorm. Ben ongeveer halverwege met die gaten.

BD438C55-8EA9-4F83-9ECB-417F7557EFA7.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sieg

Skyheerlen

Moderator
Even doorbijten dus. De 16 eindstukken (van de trusses) zijn weer wat verder af (maar nog steeds een boel werk): de trusspijpen passen er nu op.

3F7106DA-3DA2-4692-9EC8-24197B31B27D.jpeg

• Leuk
Waarderingen: TomC

Skyheerlen

Moderator
(Shit. Hij heeft het gezien.)

Ehhh .... nr 17 heeft niet helemaal de juiste vorm gekregen. Klein typefoutje bij data-invoer op de NC-unit. Maar ik ga ‘m gebruiken als testunit voor de freesmachine-bewerking.

Er gaat nog een boel gewicht af.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Neen, heel licht van gewicht wordt het allemaal niet. Kan ook niet met een spiegel van meer dan 40 kilogram.

Intussen werk ik verder en kom ik langzaam om in de spanenbergen. De oplossing die ik nu gevonden heb, is aanstampen in dozen en die naar de metaalbak vh milieupark brengen als het me echt boven het hoofd groeit. Drie of vier dozen heb ik wss tegen het eind van volgende week vol.

0E83A012-6031-4F15-A732-D80D9101AA2C.jpeg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
En dit wordt nog een interessante. Ik moet twee vlakken frezen aan de zijkant vh cylindrisch gedeelte tussen de halve bol (links) en de eerste bredere flens halverwege. Dat zo doen zonder het linker uiteinde te steunen, zal mislukken. Ik zal me wat beters in laten vallen, zoals mss een extra, los center links dat vast te zetten is op het bed vd freesmachine.

0F15E0FE-816D-49A8-8A49-E665A9F85925.jpeg

sterrenboy

I have a dream....
Inspannen in een V-blok? Met een (lijm)klem. De andere kant van de cilinder op een vlak stuk wat in het gefreesde stuk valt.

Skyheerlen

Moderator
Ja, zoiets. Een extra ondersteuning (incl. zijwaartse inspanning) gaat er komen. Ik denk er nog even over na.

sterrenboy

I have a dream....
Nou ja, zijwaartse ondersteuning…
De linker is beter, maar dan moet ie L als R goed aansluiten, maar als de rechter een -iets- grotere neerwaartse kracht krijgt is ie net zo stevig.

En als je 1 kant gefreesd hebt, kun je het driehoekje gebruiken voor de ondersteuning om de andere -weerszijde- kant te frezen.

35DE5203-CA4C-4224-8157-27EDEAC19DBC.jpeg

Skyheerlen

Moderator
Bedankt voor het meedenken. Dit is idd een goede oplossing; ik zal dit ontwerp in mijn overwegingen meenemen.

Drieklauw met werkstuk direct op de freestafel zetten en met een vingerfrees aan beide zijden het vlak aanbrengen. Eventueel ook een manier om met 2 v-blokken het werkstuk in een machine klem vast te zetten en dan de vlakken aanbrengen.

Bovenaan Onderaan