Dertiger onderweg

Skyheerlen

Aluminium rules!
Je moet toch wat … mijn bino-dob nadert z'n voltooiing, en het bloed gaat waar het niet gaan kan. Dus een nieuw project: een 30 inch (765mm) F3.0 spiegel met 7 inch (177mm) secundaire spiegel zijn besteld, en zullen in de loop van 2020 geleverd gaan worden. De telescoop zelf wordt natuurlijk weer een ATM-product.

GOTO/tracking, koeling vd spiegel / Mauro di Lio, spiegelcel, hoogtelagers, azimuth ring, spider, montage secundaire spiegel, zoeker / kleine refractor, low rider ja/nee; er zijn massa's dingen om over na te denken. Wie denkt er mee?

Oh - een paar beperkingen:
Het wordt een aluminium telescoop;
Hij moet in de auto kunnen (Fiat Doblo);
De Paraco/focuser combo wordt een SIPS.

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Sooohow.....
Magnitude 16 of daaromtrent....
Wat een geweldig gaaf monster-project! Zelfs Hercules zou het daarvan warm krijgen.
Chapeau, Chapeau, Chapeau.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Tsja ... eens in je leven moet je iets goeds doen; een droom najagen.

Het wordt geen standaard-spiegelset; beide spiegels worden gemaakt van quartz blanks. Ik had geluk; er lag ergens nog een 30” quartz blank en die kon ik overnemen.

nop

Admin
Who! Sprakeloos. Nooit meer perifeer turen maar verblind worden door obscure arpjes :) Ik volg je verslagen op de voet Frank.

Joepie

Venus
Da's niet de minste! Dan weet je i.i.g. dat 'ie op tijd klaar is en van goede kwaliteit zal zijn. Ben benieuwd!

Hyperion

Moderator
Ik hoorde op La Palma er al over. Wat een project! Volgens mij wordt dit de grootste amateurkijker van de Lage Landen. Krijg je er ook een zonnebril bij voor de normale objecten? M13 zal pijn aan de ogen doen...

skyfan

over de datum
Oeps, ik las eerst 30 centimeter..... Pfff, die gaat die magnitude 16 nog dik te boven denk ik. Geweldig, ik ga het volgen!

Skyheerlen

Aluminium rules!
Volgens Cruxis zou hij bij een sterrenhemel in Rocherath en een vergroting van 220x (XW10), een grensmagnitude van zo'n 17.3-17.4 moeten halen. Onder dezelfde omstandigheden haalt mijn 13 inch mono volgens Cruxis, magn. 16.1. Een duidelijke winst dus met de 30 inch.

Laatst bewerkt:

dreistein

 
Zozo, maar wenn schon denn schon... echt grootste maat. Maar een trapje zal toch nodig zijn. Hoe dik wordt de spiegel? Ik heb nog een ontwerp liggen voor een afstelbare multi-punts laterale support als je geïnteressseerd bent.

Rem

Rogue planet
Zelfde ervaring als skyfan. Ik dacht, leuk, nog een 30cm. Totdat ik begreep dat het een 30 inch wordt... heldhaftig project. Succes!

wvreeven

Moderator
Wow wat een ambitieus project! Heel veel succes!!!

Qua grensmagnitude kan ik melden dat ik met mijn 20 incher onder SQM 21.4 hemels 17.1 heb gehaald dus met een 30 incher zou 18.0 haalbaar moeten zijn!

andre8x8

Titan
Zo, gaaf project !
Daar kun je zomaar een paar jaar mee zoet zijn, ik spreek uit ervaring ;-).

Waarom de SIPS ?
De SIPS heeft zo zijn beperkingen, de belangrijkste is dat je de SIPS moet verwijderen tijdens het collimeren.

Harro

Fervent dobsonman
Je vertelde het al op LaPalma.
En dat de spiegel 40 kilo gaat wegen !

Wees vooral niet bang om hem als lowrider te bouwen.
Zelfs bij een kleine kanteling van zeg 10 graden , breng je de inkijklens van je oculair 10cm naar beneden, en omdat je je nek iets omhoog knikt win je een extra 5 cm: levert bij elkaar 15cm hoogtewinst op.

Maakt Lockwood ook zelf de vlakke secundairte spiegel?
Zo ja, dan kun je hem vragen om die niet als standaard-ellips te maken, maar juist iets ronder.
(Ik weet van Duitsers die dat zelf zo hebben geslepen).

Big bang

Saturnus
Wow, we moeten allemaal nog een beetje bijkomen van je bino en nu staat er al weer een nog grotere/zwaardere kijker op stapel. Ben benieuwd welke innovaties en interessante technieken je daarbij weer gaat toepassen.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Zozo, maar wenn schon denn schon... echt grootste maat. Maar een trapje zal toch nodig zijn. Hoe dik wordt de spiegel? Ik heb nog een ontwerp liggen voor een afstelbare multi-punts laterale support als je geïnteressseerd bent.

De hoofdspiegel is 2 inch dik; 50.8mm dus. De randondersteuning wordt een wiffle tree met in totaal vier lagers, zoals Mike dat ook op zijn site beschrijft. De hoofdspiegel krijgt waarschijnlijk een 27-punts ondersteuning, maar daar moet ik nog wat beter naar kijken.

Ik weet nog niet of het een low rider wordt. Mike was daar heel duidelijk over, gebaseerd op zijn ervaring met dit soort telescopen: geen low rider, aangezien de oculairhoogte meevalt. Ik ga het thuis simuleren en bepaal dan wat ik doe. Mike maakt idd ook de secundaire spiegel.

MBT de SIPS: daar moet ik me dan nog wat beter inlezen. Mijn gedachten erbij waren dat ik niets af hoef te stellen tijdens het waarnemen, en dat spreekt me wel aan.

Laatst bewerkt:

SkyNomad

Bert
Dat wordt een knaller! Je zal op starparties geen moment meer gerust gelaten worden. Veel succes met de bouw!

reflector

Astigmaat
Wow, wat een bouwproject! 30" is echt een stap vooruit vanaf de 16-20" klasse. Ik ben zeer benieuwd. 40 kg klinkt als nog best hanteerbaar. Ik kwam zelf op 60 kg, maar zie dat het midden van de spiegel toch 17 mm dunner moet zijn dan de rand:).

Bovenaan Onderaan