DeepSkyStacker: foutmelding

JeffMorgan

Meteoriet
Ik heb geprobeerd 45 RAW-frames van de Orionnevel, die ik in februari heb gemaakt, bij wijze van oefening te stacken in DeepSkyStacker (DSS). De voorbewerking 'Bereken afstanden' leidde tot de foutmelding: 'Maar één afbeelding (van de 45) wordt gestapeld' plus het advies te spelen met de 'Ster detectie drempel'. Dat laatste had echter geen effect.

De foto's heb ik gemaakt met de Nikon P1000 camera zonder tracker. Dat heeft tot gevolg gehad dat de Orionnevel op wisselende posities in de frames is komen te staan. Daarom nog een test uitgevoerd met twee frames, waarin de positie van de Orionnevel niet al te veel verschilt. De JPG-versie van deze frames heb ik hieronder bijgevoegd. Die test resulteerde echter in eenzelfde foutmelding (zie screenshot hieronder). De 'Ster detectie drempel' staat op 5%, goed voor 18 sterren.

Afgezien van die 'Ster detectie drempel' heb ik steeds de default instellingen gebruikt. De kans bestaat dat ik met aangepaste instellingen wel een bruikbaar resultaat krijg. Dus tips van ervaren DSS-gebruikers zijn welkom.

Een andere mogelijkheid is dat DSS alleen overweg kan met opnames die tot stand zijn gekomen met gebruikmaking van een tracker.

Graag advies van ervaren DSS-gebruikers.

Bijlagen

• foutmelding_2frames.jpg
    foutmelding_2frames.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 20
  • DSCN0530.JPG
    DSCN0530.JPG
    704,7 KB · Weergaven: 17
  • DSCN0531.JPG
    DSCN0531.JPG
    688,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Je sterren zijn ook niet heel erg rond. DSS zou dat best een probleem kunnen vinden.

Je kan ook met de hand zeggen dat een stel pixels een ster is. Op de ster klikken aan de rechterkant, en daarna de sterren aanklikken die DSS niet zelf ziet.

Neo

Donateur
Aanvankelijk zag ik toch andere voorbeelden in je bericht staan die erg bewogen waren, daar zal DSS geen sterren in gaan herkennen. Zijn al je opnames verder zoals deze twee?

Als je beeldstabilisatie hebt, dan kan je dat het beste uitschakelen als je vanaf een statief opneemt, bij gebrek aan beweging kan beeldstabilisatie juist voor onscherpe opnames zorgen...

JeffMorgan

Meteoriet
Aanvankelijk zag ik toch andere voorbeelden in je bericht staan die erg bewogen waren, daar zal DSS geen sterren in gaan herkennen. Zijn al je opnames verder zoals deze twee?

Als je beeldstabilisatie hebt, dan kan je dat het beste uitschakelen als je vanaf een statief opneemt, bij gebrek aan beweging kan beeldstabilisatie juist voor onscherpe opnames zorgen...
Klopt dat er eerst andere voorbeelden stonden. Ik heb alle bijlagen vervangen, nadat mij opviel dat een van de frames bewogen was. De andere opnames zijn niet veel anders dan deze twee. Ik weet dat je beeldstabilisatie uit moet zetten bij opnames vanaf statief.

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Tja, er zit toch veel beweging in de sterbeeldjes. Hoe beter je opnames zijn, hoe beter DSS er mee overweg kan.
De beweging ziet er toch anders uit dan lineaire beweging door het ontbreken van tracking, eerder als een ongecontroleerde trilling. Maak je de opnames via een remote aansturing?

JeffMorgan

Meteoriet
Je sterren zijn ook niet heel erg rond. DSS zou dat best een probleem kunnen vinden.

Je kan ook met de hand zeggen dat een stel pixels een ster is. Op de ster klikken aan de rechterkant, en daarna de sterren aanklikken die DSS niet zelf ziet.
Bedankt dat je me op deze optie heb gewezen. Ik ga dat uitproberen. Voor 2 frames is dat wel te doen. Voor 45 is een ander verhaal.

JeffMorgan

Meteoriet
Tja, er zit toch veel beweging in de sterbeeldjes. Hoe beter je opnames zijn, hoe beter DSS er mee overweg kan.
De beweging ziet er toch anders uit dan lineaire beweging door het ontbreken van tracking, eerder als een ongecontroleerde trilling. Maak je de opnames via een remote aansturing?
Ja, ik gebruik een afstandsbediening. Ik denk eerder dat dit soort opnames de grenzen van deze camera opzoeken. Het principe van deze superzoomcamera's is de combinatie van een lichtsterke lens (77mm) met een piepkleine sensor. Overigens weten ervaren astrofotografen er toch verbluffende resultaten mee te bereiken, zoals deze youtube-video illustreert:
Opmerking: de fotograaf gebruikte de Sky-Watcher ALLVIEW mount.

Bob Slee

Pallas
Graag advies van ervaren DSS-gebruikers.
Zozo dus ik mag niks zeggen?
Je foto's zijn te slecht. Ik had laatst hetzelfde. Ik kon toch echt wel sterren zien, een stuk of vijftien, maar Deepskiestakker wou er niks mee doen en ik kreeg dezelfde melding als jij.
Dus je moet meer je best doen op de foto's :)

Jouw sterren zijn driehoeken het lijkt wel moderne kunst.

Bovenaan Onderaan