De wet van Murphy

meegja

Chaoot
Een waarneemverslag over 2 dagen, met een beetje waarnemen en veel Murphy (en bloed).

De laatste tijd heb ik de wat grotere objecten bekeken en ge-captured. Zelfs voor het eerste een twee-delig mozaïek.
Maar toch ligt mijn hart bij het fotograferen van "kleine spul". Met mijn 2032mm focale lengte en Zwo ASI071MC Pro camera is dat ook zeer goed te doen. Een klein, mooi gevormd stelsel of planetaire nevel doet het veel meer voor mij (ook gevoelsmatig).
Om objecten te vinden gebruik ik Stellarium. Vlak naast de Cat's Eye nebula vond ik daar NGC 6621, Edward's Galaxy. Een paar botsende stelsels met een hele mooie structuur. Magnitude 14, lekker klein met 1′.9 × 0′.7, een paar hele kleine wazige stelsels er omheen. Perfect! :)

In de nacht van dinsdag op woensdag aan de slag. Pooluitlijning ging prima, alles zoals normaal. Ingesteld op 600 seconden en aan de slag.
Maar wat ik ook probeerde, het was niet goed te krijgen. Elke keer liep alles in DEC er uit.
Pooluitlijning checken, montering uit en aan, balancering checken, etc etc. Na 2 uur had ik 4 acceptabele opnames en hield ik het voor gezien. Was niet te doen.
En tijdens het opruimen was daar opeens ook een klein bloedbad. Ik heb een laag TV-meubel staan wat er al jaren staat. Ik heb mijn scheenbeen hier echt heel erg aan open gehaald, maar dan ook dat je zegt van écht heel erg. Na het nodige gevloek, de wond gecheckt, schoon gemaakt en verbonden, onderbeen en voet schoon, parket ook want er stonden de nodige bloedige voet afdrukken op.
Eén ding ding wel bij mee en dat is dat ik op het moment van stoten, niet mijn scope in mijn handen had. Die was gegarandeerd gevallen ...

Woensdag op donderdag poging twee. Dit keer geen probleem. Na het e.e.a. finetunen, bleef alles perfect op z'n plek gedurende 600sec.
Ze zeggen wel eens dat montering hun goed en slechte dagen hebben en blijkbaar klopt dat.
Nadat alles goed was afgekoeld, aan de slag. Na twee captures, een proef stack ... en het leek wel Antarctica, zoveel ijs was er opeens.
Nu gebeurt dat wel eens en dan is het een kwestie van of wachten of langzaam opwarmen en dan langzaam weer koelen.
Maar dit keer hielp dat niet. Ik had nieuwe tabletten liggen maar geen zin om dat midden in de nacht te doen.
Dus camera er af en de Zwo ASI385MC planeet camera erop. NGC 6621 lukte niet echt maar NGC 7008 de Foetusnevel stond ook nog op mijn lijstje dus daar succesvol mee aan de slag geweest.
Een heel mooi object met de groen/blauwe buitenkant en een paars middendeel.

Vandaag dus het plan de tabletten te vervangen van de ASI071 camera. Moest ook nog het AR beschermglas vervangen want er zat een redelijk lang microkrasje op.
Alles klaargezet, camera uit elkaar, AR glas vervangen. Oude tabletten er uit en ik wil het zakje met nieuwe tabletten openen om in de microwave te doen ... wat ik dus maar niet gedaan heb want de geleverde tabletten waren veel te dik.
Het blijkt dus dat er 2 soorten Zwo droogtabletten zijn: beide 10mm in doorsnee maar de een is 4mm dik en de ander ongeveer 8mm. Die van 8mm is voor de oudere, gekoelde Zwo camera's. Die van 4mm voor de nieuwere, zoals mijn ASI071MC Pro.
Dit blijkt dus niet overal bekend te zijn en de oude soort Zwo droogtabletten worden dus als een standaard artikel verkocht. Die gaan dus terug en kijken of ze de nieuwe hebben.
Dus de oude tabletten maar in de microwave en hopen dat ze nog genoeg in zich hebben voor een paar sessies.

Bij deze voor nu even afscheid van Murphy genomen, vindt het wel genoeg zo :)

Skyheerlen

Moderator
OMG. Wat een ellende. Ik ben net begonnen met astrofotografie en merk ook dat het heel gemakkelijk is een sessie om zeep te helpen met wat gedoe.

Doel is natuurlijk een work flow te creëren die gegarandeerd tot succes leidt. En dat is moeilijk.

Neo

Donateur
In het bedrijfsleven zouden daar acties uit voortvloeien. Rapportages, analyses, RI&E en dan aanpassingen zoals meer licht ter plekke, bordjes, rubberen stootranden en verplicht scheenbeschermers dragen.

Gelukkig hoeft dat thuis allemaal niet. Ik neem aan dat het meubeltje er nog steeds staat? ;-)
PS ik koester ook warme herinneringen aan zo'n close encounter in het donker. Het schijnt er bij te horen.
Sterkte ermee en dank voor het verhaal! ;-)

meegja

Chaoot
Toch nog. Die 2032mm klinkt als C8 (of C8 Edge of .... Meade). Welke montering gebruik jij?
Meade LX200 8" f/10 ACF op een Ioptron CEM25EC montering.
Die montering is heel licht met een draaggewicht van 12,3 kg. Maar de Meade is een hele lichte OTA en ik heb geen volgkijker, filter wisselaar, etc dus kom ik rond de 55% van het draaggewicht.
En die combi blijkt dus uitstekend te werken. Die 600 seconden op f/10 is alleen met tracking. Komt mede door de optische encoders en real-time PEC van de montering.

wvreeven

Moderator
Ja dat van de DEC herken ik maar al te goed. Ik gebruik een GEM28, het jongere broertje van de CEM25, en die kleine monteringen zijn geweldig gevoelig voor balans. Soms kan 1 mm de telescoop opschuiven de hele balans al verstoren en helaas merk je dat pas tijdens het guiden want een eenvoudige balanscheck laat geen verschil zien.

meegja

Chaoot
Murphy heeft nog een staartje :(
Wilde wat gaan (her)bewerken net maar het viel me op dat ik opeens wel veel ruimte weer heb op mijn Astro schijf? Ik heb een 1 Tb SSD alleen voor astro dingen.
En van de afgelopen weken zijn dus bijna alle opnames an kalibratie bestanden foetsie :( En weet ook hoe dat is gebeurt.
Na dat hele scheenbeen gebeuren, alles weer naar binnen gehaald. Maar ook nog wat op PC bezig geweest met opnames van die NGC 6621, Edward's Galaxy op te ruimen want dat was toch mislukt.
Op de 1 of andere manier heb ik dus letterlijk van alles verwijderd. Wellicht frustratie/irritatie of van slag door been, ik weet het niet.
Net nog met software geprobeerd bestanden weer terug te halen (Windows vuilnisbak was uiteraard al leeg) maar geen succes: kan redelijk wat bestanden terughalen maar allemaal beschadigd/onvolledig.
Oftewel: helaas pindakaas, wat een pech, bestanden weg. Uithuilen en overnieuw beginnen :)

Neo

Donateur
Bij deze voor nu even afscheid van Murphy genomen, vindt het wel genoeg zo

Naar mijn ervaringen wordt het moment van afscheid nemen nog altijd door Murphy bepaald.
Zo zie je maar weer... ;-)

Sieg

Mimas
Murphy heeft nog een staartje :(
Wilde wat gaan (her)bewerken net maar het viel me op dat ik opeens wel veel ruimte weer heb op mijn Astro schijf? Ik heb een 1 Tb SSD alleen voor astro dingen.
En van de afgelopen weken zijn dus bijna alle opnames an kalibratie bestanden foetsie :( En weet ook hoe dat is gebeurt.
Na dat hele scheenbeen gebeuren, alles weer naar binnen gehaald. Maar ook nog wat op PC bezig geweest met opnames van die NGC 6621, Edward's Galaxy op te ruimen want dat was toch mislukt.
Op de 1 of andere manier heb ik dus letterlijk van alles verwijderd. Wellicht frustratie/irritatie of van slag door been, ik weet het niet.
Net nog met software geprobeerd bestanden weer terug te halen (Windows vuilnisbak was uiteraard al leeg) maar geen succes: kan redelijk wat bestanden terughalen maar allemaal beschadigd/onvolledig.
Oftewel: helaas pindakaas, wat een pech, bestanden weg. Uithuilen en overnieuw beginnen :)
Dat is pech hebben hoor, het gezegd hier in Vlaanderen is "een ongeluk komt nooit alleen" blijkt voor jou uit te komen
Hopelijk ben je ven die Murphy vanaf nu en kan je verder

Een tweetal weken geleden ben ik ook alles kwijtgeraakt op een 4Tb harde schijf
Tijdens het bewerken van een heel groot bestand met de Perseiden kon ik opeens vanuit Photoshop mijn PSB file niet meer opslaan en gaf steeds een foutmelding.
Ik dacht van, nou dan sluit ik PS gewoon af want ik had ondertussen toch al regelmatig eens opgeslagen en start ik weer opnieuw op om die laatste stappen te herdoen.
Na afsluiten vond PS het bestand niet meer terug vanuit de recente bestanden, dus dan maar via Verkenner gaan zoeken, bleek de schijf niet meer toegankelijk.
Kreeg steeds als bericht, "schijf niet toegankelijk parameter onjuist", bleek de schijf gecrasht te zijn en dus alles kwijt maar dan ook alles.
Ik heb wel een back-up van die schijf, maar die liep maar tot ergens in Mei, dus al wat er daarna nog bijgekomen is is foetsie, weg ..
Dus wat heb ik daar nu van geleerd, alle dagen worden er nu back-ups gemaakt, harde les om het op die manier te moeten ervaren.
Noghtans was het een relatief nieuwe schijf, amper een jaar oud, uiteraard heb ik nu geen vertrouwen meer in dat ding

grts
Sieg

Laatst bewerkt:

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Wat die backup aangelegenheid betreft, neig ik er toe om vrij snel na een bewerkings-sessie een backup vanaf de IronWolf harddisk in de PC een backup op een 2 TB USB-disk te maken. Die had ik via een Chinese internet-handel voor van-alles-en-nog-wat gekocht als een zogenaamde 8 TB USB-harddisk, maar die werkte niet goed. Toen ik het mooie rode kastje opende, bleek daarin een USB-hub te zitten met daaraan vier USB-sticks van elk 2 TB. Daarom lukte het dus niet om die vier disks die ik steeds in Windows zag verschijnen als een geheel te initialiseren.
Prima, dan maar labelen en als losse USB-stick gebruiken. Maar eerst opnieuw formatteren, want ze wilden nog steeds niet betrouwbaar werken. Er iets op kopiëren ging altijd wel, maar een avi van Jupiter of Saturnus afspelen was onbetrouwbaar. Na formatteren (NTFS) loopt het echter op rolletjes.

Een robuustere oplossing is zo iets als een NAS voor thuis, of een cloud-based storage, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Al die GBytes aan opslag die elke astro-fotograaf (zeker in het planetaire gebeuren, waar je de GBytes om de oren vliegen) snel verzamelt moeten toch uiteindelijk veilig opgeslagen zijn, en dat gaat niet zonder betrouwbare backup.

Dit verhaal hier herinnert mij er wel aan om opnieuw eens naar een NAS om te kijken, zodat elke sessie meteen daarop als backup staat en de bewerking op een werk-kopie gaat plaatsvinden. De bewerkings-bestanden van het stacken en dergelijke kunnen dan later alsnog aan de NAS worden toegevoegd, waarna de werk-kopieën van de avi's van de PC-harddisk gewist kunnen worden. De originele avi's blijven simpelweg op de NAS. Ontspoort om wat voor reden dan ook de werk-harddisk in de PC, is er geen man overboord.

ArnoM

Donateur
Wat die backup aangelegenheid betreft, neig ik er toe om vrij snel na een bewerkings-sessie een backup vanaf de IronWolf harddisk in de PC een backup op een 2 TB USB-disk te maken. Die had ik via een Chinese internet-handel voor van-alles-en-nog-wat gekocht als een zogenaamde 8 TB USB-harddisk, maar die werkte niet goed. Toen ik het mooie rode kastje opende, bleek daarin een USB-hub te zitten met daaraan vier USB-sticks van elk 2 TB. Daarom lukte het dus niet om die vier disks die ik steeds in Windows zag verschijnen als een geheel te initialiseren.
Prima, dan maar labelen en als losse USB-stick gebruiken. Maar eerst opnieuw formatteren, want ze wilden nog steeds niet betrouwbaar werken. Er iets op kopiëren ging altijd wel, maar een avi van Jupiter of Saturnus afspelen was onbetrouwbaar. Na formatteren (NTFS) loopt het echter op rolletjes.

En die 4 2TB sticks zullen hoogstwaarschijnlijk alleen melden dat ze 2TB zijn, maar stiekem geflashte 64MB sticks oid zijn. Dit is een heel bekende truck van dat soort "winkels". Daarom dit soort dingen alleen via de reguliere kanalen (en daar hoort ook BOL.com NIET bij, aangezien deze voornamelijk via resellers werkt).

Backups zijn dingen die ik ook eens zou moeten maken, ook al heb ik een NAS.

En Meegja: mooi verhaal. Alleen jammer van je scheen. Neem aan dat dat meubeltje nu wel weet wat goed voor hem is.

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
stiekem geflashte 64MB sticks oid
Valt mee, ik kan wel degelijk een heleboel GB's erop kwijt. De avi's van Jupiter en Saturnus laten zich nu ook prima afspelen, wat voorheen niet betrouwbaar lukte.
Maar inderdaad, het voelt niet betrouwbaar, dus ga ik weer eens nadenken over een NAS die alle mogelijke zorgen over backups wegneemt.

meegja

Chaoot
Hier ook aan het kijken voor back-up.

Maar ik heb hier nu op dit moment live de Anti Wet van Murphy: alles wat goed kan gaan, gaat ook goed :)
Nog nooit meegemaakt dit: ben begonnen met de slurf van de Olifantsnevel met 600 sec. Normaal gesproken duurt dat een half uur of iets meer om de tracking goed te krijgen met handmatig instellen sidereal tracking en pool uitlijning precies af te stellen.
Nu letterlijk in 1 keer goed: poolafstelling gedaan met de Iopton Ipolar camera, een inschatting gemaakt van de instelling voor de sidereal tracking en een 1ste 5 minuten test opname. Die was prima. Okay, dan gelijk maar een 10 minuten opname: zowel op RA als DEC gewoon perfect, ronde sterretjes en al :)
Ik geloof niet in het noodlot op jezelf afroepen (heb ik afgeleerd met dat ik nog toneel speelde), dus dit gaat helemaal prima lopen.

Neo

Donateur
Ik zou 't niet vertrouwen, kan allemaal Murphy's werk zijn.
Zodadelijk ga je nog van pure vreugd' rondspringen met dat levensgevaarlijke meubeltje in je pad...

meegja

Chaoot
Helemaal niets mis gegaan :) Anderhalf uur kunnen capturen voordat de bewolking haar intrede deed.
En dat meubeltje is opgelost: langs alle randen en hoeken LED strips geplakt en een beweging sensor geplaatst. Kom ik op 1 meter afstand, dan gaat alles aan en begint het te knipperen ;)

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Bovenaan Onderaan