De volledige Maan met de ASI183MM

Quaoar

Donateur
Gisteren was het de beurt aan de Maan met de ASI camera. Helder weer zonder wolkenvelden en aan het begin van de sessie de beste seeing bleek achteraf.
Ik had de Maan al eens volledig met de EOS R gedaan (zie post) en aangezien de pixel size van de ASI183MM meer dan de helft kleiner is dan van de EOS R was ik benieuwd wat dat zou brengen. Het bevalt me wel.
Het verkleinen van de ROI gaf geen kwaliteitsverbetering dus hierbij alleen de hoogste resolutie. Alleen het heelal weg gecropt. Bestand is niet verkleind of vergroot.

ZWO ASI183MM + ZWO/EF adapter + Extender 2x III + Canon EF400mm f/5.6 + UV/IR Block filter
5% van de totaal aantal frames gebruikt.

[ZWO ASI183MM]
Bin = 1
Brightness = 8
Capture Area Size = 5496 * 3672
Capture Limit = 30s
Colour Format = RAW16
Debayer Type = RGGB
EndCapture = 2022-05-12T22:23:20.314Z
Exposure = 11.506ms
FrameCount = 270
Gain = 0
Hardware Bin = OFF
High Speed Mode = OFF
Output Format = *.SER
StartCapture = 2022-05-12T22:22:50.205Z
Temperature = 28.5 C
TimeZone = +2

20220512_222320.jpg

wvreeven

Donateur
Mooie opname!

Wel een vraag. Je hebt een mono camera maar ook een debayer matrix. Dat spreekt elkaar tegen, toch?

Quaoar

Donateur
Normaal let ik niet zo op die gegevens maar het lijstje wordt door ASICap capture software van ZWO gegenereerd in een TXT bestand naast de AVI of SER bestand. Neem aan dat juist hun het goed zouden weergegeven. Nu ben ik niet thuis in die debayer types maar ik weet wel dat RGGB dan over een kleurensensor gaat.
In AS 3.4.1. staat de Colour mode op Auto Detect. Zou het uitmaken als ik dan Greyscale zou selecteren?

wvreeven

Donateur
Ja je zou verwachten dat ZWO hun eigen camera's goed genoeg kent. Raar hoor. En verder heb ik geen idee of dat uitmaakt want ik gebruik ASICap nooit. Probeer het eens zou ik zeggen šŸ˜Š

Enne je had niet vermeld welke software je gebruikt toen je de foto plaatste ;)

Neo

Donateur
Mooie plaat, de fijne ruis en het contrast geeft het een beetje het karakter van een analoge zwartwit foto.

Quaoar

Donateur
Mooie plaat, de fijne ruis en het contrast geeft het een beetje het karakter van een analoge zwartwit foto.
Nu je het over de ruis hebt, ik heb er eigenlijk niets aan gedaan om het te verminderen. De foto is het bestand dat AS!3 maakt als je het vinkje zet bij Sharpened. In Lightroom heb ik de ruisinstelling op 0 staan.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan