De maan, ohhhhh

Rudy

Donateur
Hier nog een stem voor de 127mm Mak, die geeft mooie beelden en geschikt voor jouw situatie. (y)

Astro-ko

Stofdeeltje
En om een ander potentieel probleem op te lossen: oculairen zijn er in alle groottes (ok, ok, tussen zeg 3 en 40 mm brandpunt) dus daar kun je de 'grootte' van de maan goed mee reguleren. Iets met een 900 mm focal length (en daarmee dus ook een buis van ongeveer die lengte) is nog redelijk te doen, maar ik denk dat 130 mm aperture (kort door de bocht: bepaalt helderheid) best prijzig is, en voor de maan niet nodig.

Az of Eq is een beetje persoonlijk, zo lang je niet hardcore gaat fotograferen. De maan is in dat geval alsnog een vreemde eend in de bijt omdat ie zo helder is, dus proberen kan wel eens goed uitpakken.

Bonustip: zoek alvast naar een mooie barlow-lens, dat vergroot nog iets verder. Nadeel: in Nederland gaat de atmosfeer je waarschijnlijk snel een maximum-vergroting opleggen van rond de 150-300x.
Dank je wel voor de tip. Een barlow stond inderdaad ook op mijn lijstje :)

NVDW

Lave System
Ik gebruik het liefst de mijne op mijn Twilight I als grab and go. De originele zoeker is wel vervangen door een 8x50 RACI.
Echt bang for buck deze Mak :)

Astro-ko

Stofdeeltje
Begrijp ik het goed als ik dit voor me zie als een vierkant balkonnetje van 1x1m?

Belangrijk is namelijk dat je balkondeur dicht kan tijdens het waarnemen. 's Winters ontsnapt warmte uit je huis die het beeld kan verstoren, een beetje zoals de trillende lucht boven een heet wegdek. Ook in de zomer kan je last hebben als je huis overdag is opgewarmd en je met open deur in de sneller afkoelende buitenlucht staat.

Zelf ben ik ook een balkonwaarnemer en laatst mocht ik hetzelfde ervaren na een warme dag. De 'seeing' werd een stuk beter toen ik de balkondeur sloot. In geval je deur naar buiten open gaat wil je in ieder geval de telescoop niet moeten verplaatsen voor de zwaai die de deur maakt.

Op een balkon met beperkte ruimte is een azimuthale montering veel prettiger dan equatoriaal. Bij deze laatste krijg je regelmatig te maken met gekke posities die lastig zijn als je weinig bewegingsruimte hebt. Sowieso is bij een Newton azimuthaal werken handiger dan equatoriaal vanwege de variërende posities van het oculair bij EQ.

Een refractor (tot ca. 10cm) is een probleemloos kijkertype. Afkoelen is vrijwel niet nodig. Je zet hem buiten en kan dan bijna meteen waarnemen, erg handig voor perioden met snel wisselend weer of als je even weinig tijd of energie hebt. Bij een refractor zit je achter de telescoop dus moet je daar ook rekening houden. Weliswaar leidt een zenitprisma het beeld opzij maar bij weinig ruimte kan het alsnog lastig zijn. Een Newton heeft dan ook zijn voordelen.

Tevens rekening houden met een krukje die ook ruimte in beslag neemt. Die kan echter wel verplaatst worden als de balkondeur even open moet.
1x1 m :D. Sorry, mijn balkon is een beetje gebogen 5 meter breed en aan een kant 1.5m en de ander kant 75 cm. :) Ik hoop dat dat ruim genoeg is. :geek:

Astro-ko

Stofdeeltje
Ik was een beetje huiverig om een spiegel telescoop te nemen vanwege het collimeren, maar als ik naar deze video kijk dan kan dat best wel eens meevallen. Doen jullie dat ook zo?

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Eenmaal goed afgesteld zal een Mak niet snel uit collimatie raken.
Mijn Mak180 is vanaf 2017 niet gecollimeerd en is nog steeds loepzuiver.

Skyheerlen

Aluminium rules!
De meeste video’s op YouTube over collimeer van telescopen zijn rommel. Klopt vaak niet. Ik heb deze specifieke video niet bekeken.

Je moet niet het wel of niet moeten collimeren van een bepaalde telescoop als keuze-argument gebruiken. Collimeren is niet moeilijk.

Astro-ko

Stofdeeltje
De meeste video’s op YouTube over collimeer van telescopen zijn rommel. Klopt vaak niet. Ik heb deze specifieke video niet bekeken.

Je moet niet het wel of niet moeten collimeren van een bepaalde telescoop als keuze-argument gebruiken. Collimeren is niet moeilijk.
Dank je wel voor je reactie.

Is deze wat? Kan ik deze ook gebruiken voor andere dingen dan alleen de maan? Of zie ik bijna alleen maar stipjes als ik naar bijvoorbeeld andere planeten zou willen kijken?

Sky-Watcher Skymax-90 (OTA) 90mm Maksutov-Cassegrain OTA (1250mm)​

EdwardB

Donateur
1x1 m :D. Sorry, mijn balkon is een beetje gebogen 5 meter breed en aan een kant 1.5m en de ander kant 75 cm. :) Ik hoop dat dat ruim genoeg is. :geek:
Dat scheelt. Heb je trouwens goed zicht op het zuiden? Ik ben zelf ook een balkonwaarnemer en heb een 1,1x3m. Jouw balkon heeft dus voldoende ruimte, overigens ook weer voor andere telescooptypen.

John Baars

Moderator
Is deze wat? Kan ik deze ook gebruiken voor andere dingen dan alleen de maan? Of zie ik bijna alleen maar stipjes als ik naar bijvoorbeeld andere planeten zou willen kijken?

Sky-Watcher Skymax-90 (OTA) 90mm Maksutov-Cassegrain OTA (1250mm)​

Als voormalig eigenaar van een 90mm Maksutov en huidige eigenaar van een 102mm en een 140 mm Maksutov vertel ik je: met de 90mm zie je enkele hoofdkenmerken van de planeten, maar met de 127 mm zie je ècht méér details.

Josan

Mimas
En de 127mm maksutov is nog wel lekker compact en redelijk licht. Het enige nadeel van een maksutov voor een beginner is het krappe beeldveld, waardoor zwakkere objecten soms wat moeilijker te vinden zijn. De 102mm maksutov is nogal wat lichter, waardoor hij stabieler is op de lichtere monteringen. Hij heeft een wat kortere brandpunt dan de 127mm mak, waardoor je een iets groter gezichtveld hebt met je minst vergrotende oculair. Op de maan laat de 102mm zeer veel details zien. Jupiter laat wolkenbanden, de grote rode vlek, manen, schaduwovergangen en bedekkingen zien en van Saturnus zijn de ringen en Cassini-scheiding zichtbaar. Mars vertoont details en de helderdere deepsky objecten zijn ook te zien, alhoewel er maar een paar zijn waar je bevredigend details aan zult zien.

Astro-ko

Stofdeeltje
Dat scheelt. Heb je trouwens goed zicht op het zuiden? Ik ben zelf ook een balkonwaarnemer en heb een 1,1x3m. Jouw balkon heeft dus voldoende ruimte, overigens ook weer voor andere telescooptypen.
Mijn balkon licht op het zuid-oosten. Ik kan daardoor een volle maan zien opkomen. Van rood grijs naar helder geel wit via mooi intens geel. Hopelijk kan ik met deze ligging nog war anders interessants spotten. Ik moet me nog verdiepen in: stellarium-web.org.

John Baars

Moderator
Mijn balkon licht op het zuid-oosten. Ik kan daardoor een volle maan zien opkomen. Van rood grijs naar helder geel wit via mooi intens geel. Hopelijk kan ik met deze ligging nog war anders interessants spotten. Ik moet me nog verdiepen in: stellarium-web.org.
Daar komen in principe de seizoensgebonden sterrenbeelden op. En 's avonds is het daar als eerste het donkerst.
De kans is groot dat het deze wordt Maks 127 op een AZ5 .
Prima keuze!

Bovenaan Onderaan