De maan, ohhhhh

Astro-ko

Stofdeeltje
Hallo allen,

Ik woon sindskort op 10 hoog met super mooi vrij uitzicht. Daardoor kan ik de maan mooi volgen vanaf opkomst. Laatst was hij mooi rood; snel de 10x50 verrekijker gepakt en mijn leven was veranderd. Echt adembenemend mooi. Nu ben ik helemaal in de ban. Uiteraard geprobeerd de maan te fotograveren zelfs door de verrekijker met mobiel maar dat ging natuurlijk voor geen meter. Na veel pogingen een redelijk bewogen gele schijf waar ik nog wel wat details op kon zien. Ben toch trots op het resultaat gezien de middelen.

Maar nu wil ik meer. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte telescoop om nog mooiere kleuren foto's te kunnen maken evetueel met mobielhouder. Variërend van vol in beeld tot kraters in detail (voor zover mogelijk).
Twee vraagjes (om te beginnen :D):
  • Welke telescoop raden jullie mij aan?
  • Welke mount is dan geschikter AZ of EQ?
Ik ben niet bepaald een geduldig, maar wel een kritisch persoon: een echte beginner. :D

Alvast bedankt voor de reacties,
Kai.

Ps budget 300 - 1000 (voor super resultaat).

wvreeven

Moderator
Hallo @Astro-ko. Welkom op het forum. Zou je deze checklist willen invulllen en de antwoorden hier willen plaatsen? Dan kunnen wij je beter helpen :)

Astro-ko

Stofdeeltje
Natuurlijk wil ik dat.

De maan natuurlijk. Vol in beeld en ingezoomd op kraters.
De maan bekijken en overdag kijken wat ik er nog meer mee kan. Op 10 hoog kan ik veel zien.
Op zijn minst met slow motion controls. Ik weet alleen niet of een EQ of AZ mount beter voor mij is.
Beginners budget. 300 - 500. Maar als ik voor iets meer echte top plaatjes kan schieten. Dan wellicht 1000 euro.
Dat zou een mooie bonus zijn.
Een nog grotere bonus.
De volle maan kan ik zeer goed zien vanaf mijn balkon op 10 hoog. Vanaf opkomst boven de stad in mooie diepe kleur tot 3 a 4 uur later.
Zolang als ik kan. Maar op een gegeven moment wil ik toch echt lekker naar mijn bedje toe.
Max 15kg
Zeker een optie. Al heb ik geen idee of ik een kat in de zak koop.
Ik begin eenvoudig met mijn mobiel. Maar het zou me niks verbazen als ik nog meer wil.

Astro-ko

Stofdeeltje
Zou dit een optie zijn: Refractor 90 900 az3 ?
Of is een EQ2 mount handiger voor de maan? Bijvoorbeeld een orion 90mm 910mm EQ2?

Ik heb geen idee wat voor foto's ik kan verwachten hiermee. Bijvoorbeeld die mooie rode bloed maan?

maankijker

Meteoriet
  • Welke telescoop raden jullie mij aan?
  • Welke mount is dan geschikter AZ of EQ?

Ik heb zelf begin dit jaar een Skywatcher 130/900 via MP gekocht op een EQ2 montering. Omdat ik vaker maan en planeten kijk heb ik er een losse AZ3 montering bij gekocht. Voor maan en planeten net iets prettiger vind ik zelf.

Bedankt voor de tip.

graag gedaan, heb er van de week nog in zitten bladeren toen ik het boek over de verduistering van 11 augustus 1999 uit de kast haalde. Maan kijken, maanlandingen en alles er omheen ben ik mee opgegroeid en heeft nog steeds mijn warme belangstelling.

Ik woon sindskort op 10 hoog met super mooi vrij uitzicht.

Mooi, zou ik ook wel willen maar krijg de "baas" niet mee.

Aan beginners wordt vaak een dobson aangeraden, maar zo'n instrument is niet goed bruikbaar op een smal balkon (tenzij je een tafelmodel dobson kiest).
Hoe breed is je balkon?

Astro-ko

Stofdeeltje
Aan beginners wordt vaak een dobson aangeraden, maar zo'n instrument is niet goed bruikbaar op een smal balkon (tenzij je een tafelmodel dobson kiest).
Hoe breed is je balkon?
Mijn balkon is 1m breed. Al staat ik vaak in de deur opening te kijken naar de maan, aangezien het lijkt alsof hij bijna op oog hoogte voor mij verschijnt

Astro-ko

Stofdeeltje
Ik heb zelf begin dit jaar een Skywatcher 130/900 via MP gekocht op een EQ2 montering. Omdat ik vaker maan en planeten kijk heb ik er een losse AZ3 montering bij gekocht. Voor maan en planeten net iets prettiger vind ik zelf.
Kun je met deze telescoop goed ook de kraters zien? Als ik de gegevens invul in de Field of View Calculator, dan zie ik
Gegevens: 130mm aperture,
900 focal length en 28mm eyepiece, of gebruik je een andere oculair?
astronomy_tools_fov.png
graag gedaan, heb er van de week nog in zitten bladeren toen ik het boek over de verduistering van 11 augustus 1999 uit de kast haalde. Maan kijken, maanlandingen en alles er omheen ben ik mee opgegroeid en heeft nog steeds mijn warme belangstelling.

Mooi, zou ik ook wel willen maar krijg de "baas" niet mee.
Dan moet je de baas toch maar een beetje paaien met iets. :D

Astro-ko

Stofdeeltje
Ik neig naar een AZ3 mount. Die schijnt ook makkelijker te gebruiken zijn voor land observaties als ik dat zou willen.

Welke telescoop zou ik dan het beste kunnen kiezen?

Astro-ko

Stofdeeltje
Hoe breed is je balkon?
Maar dit is toch een spiegel telescoop? Ik ben een beetje huiverig voor het iedere keer te moeten collimeren. Daarom kijk nu voornamelijk naar refractors. Of klopt mijn aanname niet? Valt het wel mee met dat collimeren?

Skyheerlen

Aluminium rules!
Dat valt wel mee. Maar als je doel alleen de maan is, ben je prima klaar met een refractor, of mss beter, een kleine Maksutov.

Freeze_XJ

Stofdeeltje
En om een ander potentieel probleem op te lossen: oculairen zijn er in alle groottes (ok, ok, tussen zeg 3 en 40 mm brandpunt) dus daar kun je de 'grootte' van de maan goed mee reguleren. Iets met een 900 mm focal length (en daarmee dus ook een buis van ongeveer die lengte) is nog redelijk te doen, maar ik denk dat 130 mm aperture (kort door de bocht: bepaalt helderheid) best prijzig is, en voor de maan niet nodig.

Az of Eq is een beetje persoonlijk, zo lang je niet hardcore gaat fotograferen. De maan is in dat geval alsnog een vreemde eend in de bijt omdat ie zo helder is, dus proberen kan wel eens goed uitpakken.

Bonustip: zoek alvast naar een mooie barlow-lens, dat vergroot nog iets verder. Nadeel: in Nederland gaat de atmosfeer je waarschijnlijk snel een maximum-vergroting opleggen van rond de 150-300x.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Als je de maan visueel wilt waarnemen (en niet meer dan dat): een 100mm Maksutov op een azimutale montering.

EdwardB

Donateur
Mijn balkon is 1m breed. Al staat ik vaak in de deur opening te kijken naar de maan, aangezien het lijkt alsof hij bijna op oog hoogte voor mij verschijnt
Begrijp ik het goed als ik dit voor me zie als een vierkant balkonnetje van 1x1m?

Belangrijk is namelijk dat je balkondeur dicht kan tijdens het waarnemen. 's Winters ontsnapt warmte uit je huis die het beeld kan verstoren, een beetje zoals de trillende lucht boven een heet wegdek. Ook in de zomer kan je last hebben als je huis overdag is opgewarmd en je met open deur in de sneller afkoelende buitenlucht staat.

Zelf ben ik ook een balkonwaarnemer en laatst mocht ik hetzelfde ervaren na een warme dag. De 'seeing' werd een stuk beter toen ik de balkondeur sloot. In geval je deur naar buiten open gaat wil je in ieder geval de telescoop niet moeten verplaatsen voor de zwaai die de deur maakt.

Op een balkon met beperkte ruimte is een azimuthale montering veel prettiger dan equatoriaal. Bij deze laatste krijg je regelmatig te maken met gekke posities die lastig zijn als je weinig bewegingsruimte hebt. Sowieso is bij een Newton azimuthaal werken handiger dan equatoriaal vanwege de variërende posities van het oculair bij EQ.

Een refractor (tot ca. 10cm) is een probleemloos kijkertype. Afkoelen is vrijwel niet nodig. Je zet hem buiten en kan dan bijna meteen waarnemen, erg handig voor perioden met snel wisselend weer of als je even weinig tijd of energie hebt. Bij een refractor zit je achter de telescoop dus moet je daar ook rekening houden. Weliswaar leidt een zenitprisma het beeld opzij maar bij weinig ruimte kan het alsnog lastig zijn. Een Newton heeft dan ook zijn voordelen.

Tevens rekening houden met een krukje die ook ruimte in beslag neemt. Die kan echter wel verplaatst worden als de balkondeur even open moet.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Maar een Maksutov is op zo’n zeer beperkte ruimte het fijnste. Als je op tijd buiten zet (of evt de buis isoleert) is het seeingeffect vd scoop zelf weg. Wat blijft is misschien een seeingissue veroorzaakt door het flatgebouw zelf.

EdwardB

Donateur
Een Maksutov is inderdaad ook zeer handig en neemt de minste ruimte in beslag. Ook kunnen de poten van het statief nog veel ruimte innemen. Dit geldt ongeacht het telescooptype.

Seeingissues door gebouwen heb ik helaas ook weleens met mijn plat dak waarvan warmte af kan komen of als ik laagstaande planeten waarneem boven andere platte daken.

Bovenaan Onderaan