De lantaarnpaal naast mijn stadswaarneemplek. (Deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rudy

Donateur
Trouwens ook geen maan tijdens de opname. Dat wordt een kleine handleiding schrijven voor het begin van dat topic. :)

Foto van je waarneemplek
In te stellen diafragma:
In te stellen sluitertijd:
In te stellen ISO:
Geen wolken, geen maan, geen sneeuw geen flits.

(...) een gestandaardiseerde "meting".
Het begin is er! :) Goed om daar van tevoren over na te denken, uiteraard. Wat ik me afvraag, als het inderdaad min of meer een gestandaardiseerde meting is, zou er wellicht een mogelijkheid zijn om aan de hand van de opnamen te proberen of er een relatie is te vinden met bestaande lichtvervuilingskaarten (bv. die van lightpollutionmap.info). Wellicht interessant. Dat had ik in het achterhoofd bij de gedachte om ook een opname naar het zenit te maken.

Ray 0118

Carbo
Ik heb vanavond een poging ondernomen om foto's van het zenit en van Orion in het ZWW te maken volgens de voorgestelde regels.
Tijd is rond 23.20 uur; 50mm; ISO 800; F5,6; 1 sec.; Westkapelle: 51*31'44" 03*26'43".
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben? Graag jullie oordeel...

Bijlagen

• Zenit 23.jpg
    Zenit 23.jpg
    955,1 KB · Weergaven: 28
  • ZWW 23.jpg
    ZWW 23.jpg
    528,3 KB · Weergaven: 27
Als iedereen eens een foto van zijn waarneemplek maakt met de camera op f/4, 1s belichting (of andere standaardtijd), ISO 800, geen programma's, geen flits (is op de meeste betere camera's wel in te stellen)
Gaan we dit nu als richtlijn gebruiken of wordt het F/5.6?
Om de foto's gemakkelijker met elkaar te kunnen vergelijken, is het wel handig als iedereen ongeveer dezelfde brandpuntsafstand gebruikt, bijv. 50mm, en geen bewerking toepast (niet stacken, niet stretchen).

Josan

Mimas
Ik ben de komende weken wat druk met andere zaken, maar ik denk dat er even wat proefschoten genomen moeten worden met verschillende instellingen. Ik zal een topic openen en wat testvragen bedenken voor de forumleden. Iedereen die zin heeft om wat mee te testen is van harte uitgenodigd.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
F/4 of welk ander gekozen standaard diafragma ook, is trouwens voor elke camera een zelfde hoeveelheid licht.
Bij het bekijken van de foto's hierboven van @Ray 0118 vroeg ik me af of de grensmagnitude die je ziet in de opname dan ook hetzelfde moet zijn. Kan me voorstellen dat er wel verschillen zijn tussen sensoren van camera's. Misschien is er iets te bedenken als ijkpunt, dat voor iedereen dezelfde helderheid heeft, en ongeacht de hoeveelheid lichtvervuiling ter plekke (dan misschien iets anders dan een object aan de hemel, maar wel lichtzwak is, bijvoorbeeld). Soort van kalibratie met een testopname met de camera die iemand gebruikt, om onderlinge vergelijkingen tussen verschillende exemplaren wat betrouwbaarder maken?

Ik denk even hardop mee. ;)

Josan

Mimas
Nieuw topic Stekpic aangemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:

marcieow

Vesta
@Ray 0118 Hey nog een Zeeuw op dit forum haha. Ik woon zelf in Middelburg, en inderdaad zeeland is nog best donker gelukkig. Als ik weer ga fotograferen sta ik altijd rond Oostkapelle, Serooskerke, Domburg, die driehoek een beetje. Ver weg van Middelburg en Vlissingen, de 2 grootste bronnen van lichtvervuiling. Ik kan trouwens vanaf mijn balkonnetje met uitzicht op noord tot west, net in het westen de vuurtoren van Westkapelle zien. :p

Bij het bekijken van de foto's hierboven van @Ray 0118 vroeg ik me af of de grensmagnitude die je ziet in de opname dan ook hetzelfde moet zijn.
Dat zal niet lukken (en het hoeft ook niet), want de grensmagnitude is afhankelijk van meerdere factoren: de transparantie van de atmosfeer - die van avond tot avond kan verschillen -, de lichtvervuiling, de hoogte van het object boven de horizon, ISO-waarde, belichtingstijd, openingsverhouding, condens op de lens, etc.

Ray 0118

Carbo
Gaan we dit nu als richtlijn gebruiken of wordt het F/5.6?
Om de foto's gemakkelijker met elkaar te kunnen vergelijken, is het wel handig als iedereen ongeveer dezelfde brandpuntsafstand gebruikt, bijv. 50mm, en geen bewerking toepast (niet stacken, niet stretchen).
Mijn Nikon D90 camera in M kon niet verder open dan F/5.6.

Ray 0118

Carbo
@marcieow Leuk om hier een Zeeuw te spreken! Mogelijk hebben we elkaar al eens gezien op de sterrenwacht. De door jou beschreven driehoek is behoorlijk donker. Helaas kan ik met mijn 50 kg aan spulletjes niet uit de voeten om een donkere locatie op te zoeken. Ik moet het hier hebben van het zuiden en het westen. In het oosten zit het Grote Licht in de weg.:rolleyes:

John Baars

Moderator
Ik sluit dit topic maar even, zodat iedereen kan wennen aan het idee dat je in het nieuw geopende topic Stekpic moet zijn:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan