De lantaarnpaal naast mijn stadswaarneemplek. (Deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.

John Baars

Moderator
Al vanaf de bouw van mijn huis staat er een lantaarnpaal nog geen 7 meter van mijn waarneemplekkie vlak boven mijn hoofd te schijnen.
Toen we in 1984 hier naar toe verhuisden diende ik gelijk een klacht daarover in. Hij schijnt op heel korte afstand de slaapkamers binnen. Gemeentewerken maakte toen een plaat om hem af te schermen.
In 2011 was de bevestiging gedeeltelijk losgeraakt (roest) tijdens een storm. Bellen! Op zaterdagavond (!) kwam Gemeentewerken toen langs om hem weer goed te hangen, ditmaal met roestvrij staal.
In 2021 was hij weer gedraaid en ietwat gezakt. Scheen nog net op mijn stek als ik vanuit Oostpositie in het Westen waarnam. Weer contact opgenomen en vandaag kwam een mannetje met een hoogwerker om hem weer op te hijsen en recht te zetten. Gelukkig. Op de voorgrond links mijn zuil met plastic hoes.

Overigens had ik samen met de buren een verzoek ingediend om hem te herstellen, weg te halen of gewoon uit te zetten. Die laatste twee verzoekdelen waren blijkbaar een brug te ver. Voorlopig ben ik wel blij met deze 37 jaar oude oplossing. Dank aan de Gemeente Schiedam!
Nu moet de gemeente er nog achter komen dat uitzetten de goedkoopste oplossing is. Er is achter mijn heg nl. een zee van licht langs de weg van lagere lantaarnpalen.
IMG_1950 - kopie.JPG

Laatst bewerkt:

IridiuM

Pluto
Omzagen die zooi. Haha.

Bij mij staan op een oppervlak van 50m² zes lantaarnpalen te schijnen. Na een melding van mij zijn er kleine kapjes in geplaatst, maar dat helpt niet.

Binnenkort komen ze weer kijken en mag ik mijn verhaal ter plekke verduidelijken. Een meter lager, twee minder, of na tienen uit.

Bleegh.

Ray 0118

Carbo
Helaas heb ik geen recht van spreken. Deze stond er al toen ik naar hier kwam wonen.
Alleen vraag ik me af, of het nog noodzakelijk is met al die satelliet navigatie die op minder dan 40 cm nauwkeurig is.
Maar men is trots in ons Zeeuwse dorp op dit Grote Licht. Anders is het ook maar een kale boel...

Bijlagen

• Vuurtoren en wolken.jpg
    Vuurtoren en wolken.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 44

Ray 0118

Carbo
Ja, John. Westkapelle. Heerlijk wonen, elke dag de zee om de hond uit te laten en mezelf. En een stuk donkerder dan de stad. En dat licht komt elke tweeënhalve seconden over je heen.

Roel

Totaal niet relevant
Warme douche voor de gemeente Schiedam!

Godzijdank heb ik in mijn tuin geen last van lantaarnpalen, zelfs niet gereflecteerd via gevels ofzo, maar je weet nooit wat voor ellende er in de toekomst nog wordt bedacht. Hopelijk is de gemeente Voorst dan net zo behulpzaam.

Josan

Mimas
Complimentje voor de gemeente Schiedam! Zo tegemoetkomend zijn ze niet overal.
In mijn achtertuin geen last van lantaarnpalen. Soms wat slaapkamerlicht of een buitenlampje van de buren, maar het valt erg mee. Ik hoef er niet in te kijken in elk geval. Richting zuiden wel wat daken en schoorstenen, die de seeing nadelig kunnen beïnvloeden. Mijn vorige huis was een woning op de hoek van twee straten. Dan heb je van twee kanten straatlantaarns die je tuin in schijnen. Geen ontsnappen aan. Had ik bij de koop van dat huis geen rekening mee gehouden. Bij de koop van mijn huidige woning heb ik daar wel degelijk op gelet. :)

Roel

Totaal niet relevant
Haha, zeker weten! Bij de aanschaf een huis zou een eventuele lantaarnpaal of hoge boom/gebouw op het zuiden inmiddels een dealbreaker zijn. Nu ik sinds kort weet hoe gelukzalig een obstructie- en lampvrije SQM 20.2 achtertuin is, wil ik nooit meer iets anders (lees: lichter). Mijn vrouw is inmiddels voorbereid: het hele huis zelf zal me een zorg zijn, maar aan bovenstaande is niet te tornen! 😄

(Edit: ik vond nog een lofzang op mijn destijds nieuwe tuintje. Het enthousiasme is nog even groot als toen: https://www.astroforum.nl/threads/oeh-best-wel-blij-met-mijn-nieuwe-tuintje.1413131/ )

Laatst bewerkt:

Roel

Totaal niet relevant
In mijn vorige tuintje had ik dus ontzettend last van één hardnekkige evil lantaarnpaal. Daar had ik toen deze oplossing voor bedacht:

(Whah! Topic is 15 jaar oud!)

Bert Bogchelman

Moderator
Onderaan de lantaarnpaal zit vast een luikje. Sleutels voor dit luikje zijn op internet te bestellen. Onder het luikje zit een zekering, die kun je los draaien. Na het waarnemen draai je de zekering weer vast.

John Baars

Moderator
Vroegâh, toen de zoons nog klein waren, waren er rond de lantaarnpaal en ver daar voorbij enorme manshoge bosschages. Daar waren een soort van natuurlijke gangen in ontstaan, vanaf de aanliggende straat niet zichtbaar. Enorm spannend natuurlijk voor opgroeiende knulletjes. "Geheime gangen" in de struiken bij de huizen, alleen bekend bij buurtbewoners. Nog spannender wordt het als je vader een touwladdertje maakt zodat je vanuit je tuintje zo in de geheime gang kan zakken.

Dat luikje hadden we al snel ontdekt. Je (ik) kon dus ongezien die lantaarnpaal uitzetten en weer aanzetten. Dat deed ik ook met enige regelmaat. Later werden die hoge struiken in de hele straat vervangen door kniehoge bodembedekkers. Teveel onderhoud aan die hoge struiken. De natuurlijke dekking verdween. Alsof je midden op straat een lantaarnpaal open staat te maken. De straat die onder de lantaarn ligt ( 2 meter lager en niet zichtbaar op de foto) heeft een wijkfunctie en is redelijk druk. Je staat dan dus echt te kijk. Niet zo handig. Maar ach, echt lekker soepel een touwladdertje op- en afklimmen is er met mijn leeftijd toch ook niet meer bij. :) Dit is een redelijk alternatief. Nog mooier was het als hij definitief uitging. Maar.......er zijn altijd mensen die dáár dan weer tegen in het geweer komen.

lantaarnpaal bij nacht.jpg
Vanaf mijn waarneemkrukje zijn dankzij de flinke heg ook de lantaarnpalen in de straat niet meer direct zichtbaar. Het lijkt hierdoor heel donker op mijn stek, maar dat is het in het echt niet hoor.

Laatst bewerkt:

Josan

Mimas
Je hebt inderdaad geen lampje nodig om rond te lopen. Maar dat schermpje is aardig effectief!

Ik zat me te bedenken. Als iedereen eens een foto van zijn waarneemplek maakt met de camera op f/4, 1s belichting (of andere standaardtijd), ISO 800, geen programma's, geen flits (is op de meeste betere camera's wel in te stellen), dan zou je een redelijke indruk kunnen krijgen van de relatieve donkerte van al die waarneemplekken. Misschien een leuk nieuw topic. :)

IridiuM

Pluto
Je hebt inderdaad geen lampje nodig om rond te lopen. Maar dat schermpje is aardig effectief!

Ik zat me te bedenken. Als iedereen eens een foto van zijn waarneemplek maakt met de camera op f/4, 1s belichting (of andere standaardtijd), ISO 800, geen programma's, geen flits (is op de meeste betere camera's wel in te stellen), dan zou je een redelijke indruk kunnen krijgen van de relatieve donkerte van al die waarneemplekken. Misschien een leuk nieuw topic. :)

En dan specifiek op een bepaald deel van de hemel gericht? Of de zichtbare horizon boven de windstreken?

Josan

Mimas
En dan specifiek op een bepaald deel van de hemel gericht? Of de zichtbare horizon boven de windstreken?
Nou, eerder de plek waar je zit. Die wordt immers indirect verlicht door alle opgetelde lichtvervuiling. Soort van SkyQualityMeting, maar dan anders. Zou je dan bij onbewolkte hemel, zonder sneeuwdek etc. moeten doen. Als je er over na gaat denken zitten er toch meer haken en ogen aan. :D

schoenmaker

Didymos

Dit is best een leuk idee inderdaad! Verschillende lenzen (opening) maken toch weer verschil denk ik... maar het zou een leuk vergelijk kunnen zijn.

Ik vond pas dit rapport van mijn gemeente. http://www.sotto.nl/rapporten/Eindrapport Hengelo Openbare verlichting Hengelo doorgelicht.pdf
Inmiddels wat gedateerd. In mijn straat is bv inmiddels LED geplaatst, met een best effectieve kap die uitstraling naar boven voorkomt. Ik denk dat het uiteindelijk donkerder geworden is hier in de straat.

John Baars

Moderator
Misschien een leuk nieuw topic.
Leuk idee!

Als ik terugreken naar jouw waarden kom ik hier ongeveer uit.
Toegegeven, hier sta ik. En zit niet weggedoken achter de heg. En het was vóór de reparatie. Bovendien ligt er sneeuw. Die dunne kerstboom is het Zuiden.

Licht op terras, verkleind.jpg

Roel

Totaal niet relevant
Prima idee! Even bedenken wat de juiste instellingen zijn om zowel de donkerste tuintjes en de lichtste tuintjes binnen een bepaald dynamisch bereik van camera's te houden. Richting zuid lijkt me dan het meest voor de hand liggend.

Rudy

Donateur
Behalve naar het zuiden, ook naar het zenit? Goed idee, in elk geval. Je krijgt dan toch iets een indruk hoe licht het wel of niet is, in vergelijking met andere plaatsen.

Josan

Mimas
Trouwens ook geen maan tijdens de opname. Dat wordt een kleine handleiding schrijven voor het begin van dat topic. :)

Foto van je waarneemplek
In te stellen diafragma:
In te stellen sluitertijd:
In te stellen ISO:
Geen wolken, geen maan, geen sneeuw geen flits.

F/4 of welk ander gekozen standaard diafragma ook, is trouwens voor elke camera een zelfde hoeveelheid licht. f/4 voor een 50mm lens is 12,5mm opening. F/4 voor een 80mm lens is 20mm opening, maar de 80mm lens vergroot meer, dus wordt het licht uitgesmeerd. (20/12,5)^2 oppervlakteverhouding = (80/50)^2 uitsmeringsverhouding. Bij dezelde ISO en dezelfde sluitertijd heb je een gestandaardiseerde "meting". Camera zal volledig op handmatige instelling moeten staan. Een test op een plek met matige lichtvervuiling om een goede startinstelling te krijgen, zoals Roel al aangeeft, is wel nodig.

Ik ben jammer genoeg niet thuis, anders zou ik wel een testje willen doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan