De hybride zonsverduistering van 17 april 1912 te Caberg: een topografische zoektocht ...

vugth02

Henk
Gisteravond een prachtige presentatie gezien over deze expeditie, gegeven door Alex Scholten op de volkssterrenwacht Bussloo. Zeker de moeite waard om de livestream eens te bekijken op het youtube kanaal van de sterrenwacht.

Het was zeer zeker de moeite waard om te bekijken (y)

Pauzes zijn doorgaans de minst interessante momenten van een lezing. Hoe anders zou het dit keer uitpakken ...

De lezing begint in de stream rond 38:00.

Laatst bewerkt:

InFINNity Deck

Observatory
Onlangs kreeg ik een exemplaar van het volgende werk:

Déterminations de la Différence de Longitude Leyde-Ubagsberg, de l'Azimuth de la Direction Ubagsberg-Sittard et de la Latitude d'Ubagsberg par la Mesure des Distances Zénitales et d'Après la Méthode Horrebow-Tallcott en 1893.

De metingen voor het verschil in lengtegraad werden uitgevoerd in de maanden juli tot en met september 1893 door M.M.H.G. van de Sande Bakhuyzen en J.H. Wilterdink. Op pagina 101 wordt het verschil geresumeerd als zijnde 5m52.314s +- 0.015s (in tijd, dus een kleine anderhalve graad). De nauwkeurigheid van de meting (0.015s) komt overeen met 0.225 boogseconden oftewel een goede vier meter.

Het interessante hierbij is, dat die pagina ook laat zien dat het positieverschil tussen de meridiaancirkel en het midden van de sterrenwacht verdisconteerd werd (0.101s). Zoals ik al vermoedde werd het midden van de sterrenwacht gezien als het nulpunt van alle metingen. De tijd was dus voor het midden bepaald en met de correctie werd het lengteverschil met de meridiaancirkel gevonden.

Dit sterkt mijn vermoeden dat het lengteverschil in graden, zoals we eerder gevonden hadden, ten opzichte van het midden van de sterrenwacht gegeven is.

Nicolàs

Determination de la difference de longitude Leyde-Ubargsberg, 1905 - p.101e.jpgDetermination de la difference de longitude Leyde-Ubargsberg, 1905 - titlepage.jpg

Bovenaan Onderaan