De "heilige gloed" van FC Twente

Rudy

Donateur
Zo dramatisch is het nu ook weer niet, qua verbruik en CO2 uitstoot. Volgens het Nibud, hier te lezen, is het gemiddelde verbruik per huishouden 2832 kWh per jaar, over een periode van 4 maanden dus 944 kWh. Dus bovengenoemde verbruik is wat in dezelfde tijd ca. 452 huishoudens aan elektriciteit consumeren. Het gaat om minder dan 0,6% van alle huishoudens in de gemeente Enschede (dat zijn er 79459).

426.240 kWh dus. Dat is het jaarlijkse stroomverbruik van bijna 1500 gezinnen (3000 kWh per jaar, per gezin).
Dat klopt dus niet.

Edit: ik zie de aanpassing naar 150 in de post van @Josan . Dat is dus <0,2% van alle huishoudens in Enschede. Het is naar mijn mening een stuk dramatischer dat zo weinig huishoudens zoveel stroom verbruiken en daarmee zo'n hoop CO2 produceren, dan één zo'n stadion...

Laatst bewerkt:

Houdini

Donateur
Het echt grote energieverbruik (verspilling als je niet van het spelletje houdt) komt natuurlijk van alle voetbalfans die zich naar het voetbalstadium verplaatsen, niet van de groeiverlichting voor de grasmat.
Als ik wat willekeurige cijfers invul: 25.000 fans x 30 km x 0,2 kWh/km (verbruik van een elektrische wagen) = 150.000 kWh per wedstrijd.

Rudy

Donateur
Ja, en zo kunnen we nog even doorgaan. De lichtvervuiling is ernstig genoeg en daar gaat het draadje over. Niet nodig om er allerlei dingen bij te slepen, denk ik.

Josan

Pluto
CO2 en klimaat zijn anders wel de enige argumenten om zoiets tegen te houden. De hobby van een paar dwaallichten maakt niet zo veel indruk. :D

Maar terug naar de lichtvervuiling: je wordt er inderdaad niet blij van als amateurastronoom. Nou zijn er hier in het oosten gelukkig wel nog aardig donkere plekken op redelijke rijafstand.

Rudy

Donateur
CO2 en klimaat zijn anders wel de enige argumenten om zoiets tegen te houden. De hobby van een paar dwaallichten maakt niet zo veel indruk. :D

Maar terug naar de lichtvervuiling: je wordt er inderdaad niet blij van als amateurastronoom. Nou zijn er hier in het oosten gelukkig wel nog aardig donkere plekken op redelijke rijafstand.
Ja, jammer als dat inderdaad het enige is. Je zou denken dat het besef gaat doordringen dat veel licht in de nacht niet goed is voor mens en dier, dat is inmiddels toch helder? (pun intended ;)) Bescherming van de dieren waar deze in de natuur voorkomen en daar de lichtvervuiling stoppen, maar ook de mens in de stad heeft baat bij duisternis in de nacht., voor een betere gezondheid.

Woon in het noordoosten, echt donker is het over de grens. Mooi, maar die slechte Duitse wegen... :cautious:

De echte vraag is: wat kunnen wij er aan doen ipv klagen? Ja, ik klaag ook hoor. Zou toch geweldig zijn als we iets in beweging kunnen zetten wat werkelijk zoden aan de dijk zet.

Bovenaan Onderaan